موزه ملی نمود بیرونی باستان شناسی ایران است

1393/12/11 ۱۰:۱۲

موزه ملی نمود بیرونی باستان شناسی ایران است

رییس موزه ملی ایران گفت که این موزه نمود بیرونی باستان شناسی ایران به عموم مردم، گردشگران و تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون است.

 

رییس موزه ملی ایران گفت که این موزه نمود بیرونی باستان شناسی ایران به عموم مردم، گردشگران و تمامی پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون است.

مهناز گرجی روز یکشنبه در سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی افزود: توسعه کیفی و کمی موزه ملی و فاصله گرفتن از دیدگاهی که موزه را صرفا مرکز جمع آوری اشیای باستانی می داند، از ضروریات باستان شناسی ایران و از ملزومات رویکردپژوهشی در فعالیت های موزه داری است.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه موزه ملی در گرو پرداختن به امور پژوهشی است، ادامه داد: این موزه در 2 سال گذشته با تشکیل کمیته پژوهشی و برگزاری ۸۰ جلسه کاری در راستای ارتقای توان و جایگاه پژوهشی، اقدامات موثری از جمله تهیه و تدوین آیین نامه های داخلی، برگزاری ۲۳ نشست علمی در سال جاری در حوزه های مختلف باستان شناسی انجام داده است.

گرجی، ساماندهی و نظارت بر طرح های پژوهشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، مشارکت مستمر در تهیه فیلم های مستند، مشارکت در برگزاری نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستانشناسی ایران، همکاری پژوهشی با دانشگاه های کشور و اجرای طرح های میان مدت و پیوسته با دانشگاه های ساپینزای رم، شیکاگو و توکیو و همکاری در ایجاد بانک سفال را از دیگر اقدامات موزه ملی عنوان کرد.

رییس موزه ملی اظهار امیدواری کرد که با فراهم کردن شرایط مناسب اجرای برنامه های مشترک، نظام پژوهشی و میدانی بین پژوهشگران این موزه و پژوهشکده باستان شناسی، هم افزایی، پایداری و تقویت بنیان باستان شناسی کشور در بهترین شرایط ممکن فراهم شود.

رییس پژوهشکده باستان شناسی و دبیر علمی سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی نیز گفت: در کشورمان محوطه های بسیاری برای شناسایی وجود دارد و از مسوولان می خواهیم منابع و اعتبارات بیشتری به توسعه زیرساخت ها و شناسایی این محوطه ها اختصاص دهند.

حمیده چوبک، تهیه و تدوین نقشه باستان شناسی کشور را از اهداف پژوهشکده باستان شناسی عنوان کرد و افزود: بدون ارایه نقشه جامع باستان شناسی، پژوهش در این حوزه و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنکی به درستی انجام نمی شود.

وی، گسترش روابط علمی با مراکز پژوهشی و فرامرزی، به روز کردن و بهره برداری از آخرین روش های فنی و علمی، ایجاد سامانه فراگیر داده ها و همکاری های علمی و آموزشی با مراکز علمی کشور و نظام مند کردن روابط بین المللی را از جمله اقدامات پژوهشکده باستان شناسی عنوان کرد.

سیزدهمین گردهمایی باستان شناسی که تا 12 اسفند ماه ادامه دارد ، فرصتی برای ارایه دستاوردهای باستان شناسی سراسر کشور است.

برپایی نشست های تخصصی در حوزه های باستان شناسی و علوم میان رشته ای از برنامه های این گردهمایی است، همچنین قرار است پژوهشگران به ارایه آخرین دستاوردهای باستان شناختی حاصل از انجام برنامه های پژوهشی بررسی و شناسایی، گمانه زنی و کاوش سال 92 در سراسر کشور، بپردازند.

مراسم تجلیل از پیشکسوتان باستان شناسی ایران، بزرگداشت پروفسور امبرتو شراتو باستان شناس و ایران شناس برجسته ایتالیایی و دپارتمان علوم باستانی دانشگاه رم سپینزا (بزرگ ترین دانشگاه اروپا) و نمایشگاه یافته های کاوش های باستان شناسی سال 92 از برنامه های جنبی این گردهمایی خواهد بود.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: