منبت کاری آباده نشان جهانی گرفت

1393/11/11 ۱۱:۵۹

منبت کاری آباده نشان جهانی گرفت

هنر و صنعت دستی منبت شهرستان آباده فارس به عنوان نخستین صنعت دستی کشور نشان بین المللی جغرافیایی دریافت کرد. «داوود جعفرپور»، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده گفت: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاصی است و برای کالاهایی به کار می رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی باشد.

 

هنر و صنعت دستی منبت شهرستان آباده فارس به عنوان نخستین صنعت دستی کشور نشان بین المللی جغرافیایی دریافت کرد.

«داوود جعفرپور»، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده گفت: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاصی است و برای کالاهایی به کار می رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی باشد. هنرهایی که بومی یک منطقه هستند، باکسب این گواهینامه، هنر بومی آن منطقه قلمداد و بهنام آن محدوده جغرافیایی ثبت میشوند تا دیگران در هیچ جای دنیا نتوانند مدعی آن باشند و نمونه مشابه آن را عرضه کنند. حمایتهای نهادهای داخلی و بینالمللی شامل کالاهای دارای نشان بین المللی جغرافیایی میشود که پیگردها و حفاظتهای قانونی ملی و فراملی از این نشان در کشور توسط اداره کل مالکیتهای معنوی قوه قضائیه و در سطح بین الملل توسط سازمان جهانی «وایپو» به عنوان یکی از سازمانهای تخصصی سازمان ملل متحد، باهدف جلوگیری از تقلب و کپی رایت از کالاها صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: ثبت ملی نشان جغرافیایی منبت آباده در سال 92 و دریافت گواهینامه بینالمللی ثبت این نشان امسال با تلاش هنرمندان این شهرستان صورت گرفته است. منبت، هنرکنده کاری و حکاکی نقشهای مختلف روی چوب است که این نقشها میتواند گل، پرنده، نقشهای ذهنی و تلفیقی از نقشهای یاد شده باشد.

روزنامه ایران      

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: