نویسنده مجموعه ۱۰۰ جلدی شاهنامه:«شاهنامه» هویت ملی ماست

1393/11/4 ۱۱:۲۴

نویسنده مجموعه ۱۰۰ جلدی شاهنامه:«شاهنامه» هویت ملی ماست

محمدرضا یوسفی در مراسم افتتاح نمایشگاه تصویرگری ۱۰۰ جلد کتاب از شاهنامه فردوسی، گفت: شاهنامه، بازگوکننده هویت ملی و بومی ماست. باید با به روز کردن آن به مدد تصویرگران، از پیشینه تاریخی خود حمایت کنیم.

 

محمدرضا یوسفی در مراسم افتتاح نمایشگاه تصویرگری ۱۰۰ جلد کتاب از شاهنامه فردوسی، گفت: شاهنامه، بازگوکننده هویت ملی و بومی ماست. باید با به روز کردن آن به مدد تصویرگران، از پیشینه تاریخی خود حمایت کنیم.

مراسم رونمایی از نمایشگاه «هفت خوان تصویرگری: نمایشگاه تصویرگری ۱۰۰ جلد کتاب از شاهنامه فردوسی»، عصر روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در نگارخانه‌های پاییز و میرمیران خانه هنرمندان برگزار شد.

علی خدایی، حافظ میرآفتابی، میترا عبدالهی، کمال طباطبائی، پیمان رحیمی‌زاده، فرهاد جمشیدی، نسرین یاوری، نرگس دلاوری، عاطفه ملکیجو، ماهنی تذهیبی، امیر مفتون، راحله برخورداری، الهام اسدی، مهناز انصاری، نرگس محمدی، ناهید یاوری، سعید خزایی، آذین رستمی، حسن عامه‌کن، امیر نساجی، مجید ذاکری، نوشین صفاخو، نگین احتسابیان، نرگس محمدی، امیر شعبانی‌پور و میترا عبدالهی از تصویرگران این مجموعه هستند که آثارشان در نمایشگاه «هفت خوان تصویرگری: نمایشگاه تصویرگری ۱۰۰ جلد کتاب از شاهنامه فردوسی» به نمایش درآمده است.

حسن ستارزاده، مدیر انتشارات خانه ادبیات از عدم همکاری نهادهای دولتی در اجرای طرح ۱۰۰ رمان براساس اثر سترگ فردوسی، شاهنامه خبر داد و افزود: تصویرهای این مجموعه، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین تصویرگران کودک و نوجوان به تصویرگری داستان‌های شاهنامه پرداخته‌اند و بر این تصور اشتباه که ایرانی‌ها از عهده کار گروهی برنمی‌آیند، خط بطلان کشیده‌اند.

او گفت: فعالیت جمعی هنرمندان تصویرگر در این مجموعه نشان داد که بحث کار گروهی در ایران هم مثل هر کشور دیگری ممکن است. شاهنامه همیشه برای ما به عنوان یک پدیده ادبی شناخته شده است و امروز با کمک گروهی از تصویرگران، این انگیزه پیدا شده که می‌توان روی آثار فاخر ادبی و ملی، کارهای فاخر تصویرگری انجام داد و مقوله تصویر و متن را با شیوه‌ای تازه‌تر به هم پیوند زد.

به گفته ستارزاده، مدیر انتشارات خانه ادبیات، مجموعه شاهنامه برای کودکان و نوجوانان از نظر قطع و تصویر نیز، مورد پذیرش همگان بوده اگرچه که در حوزه متن، انتقاداتی به آن وارد است.

محمدرضا یوسفی نویسنده مجموعه «شاهنامه برای کودکان و نوجوانان» نیز با اشاره به اینکه در این مجموعه به بخش پهلوانی شاهنامه توجه کرده است، گفت: بخش پهلوانی شاهنامه، ساختار داستانی خوبی دارد و از آنجا که به اساطیر می‌پردازد، قابلیت بیشتری برای دراماتیزه شدن پیدا می‌کند، اما بخش تاریخی شاهنامه، تنها به دوره ساسانیان توجه می‌کند و جذابیتی ندارد.

نویسنده کتاب «اسب سفید» درباره انتخاب بخش اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه برای بازآفرینی گفت: این قسمت از شاهنامه قابلیت دراماتیزه شدن دارد؛ اگر بخش اسطوره‌ای و پهلوانی را نادیده بگیریم، تنها بخش تاریخی شاهنامه باقی می‌ماند که تاریخ دوره ساسانیان است و جذابیتی برای بچه‌ها ندارد، اما در دو بخش پهلوانی و اساطیری به راحتی می‌توان خیال‌پردازی و داستان‌سرایی کرد.

یوسفی با تأکید بر اینکه نگاه فردوسی در زمان خلق شاهنامه، این بوده که به نوعی فرهنگ ملی و بومی خود را به عنوان یک ایرانی حفظ کند، بیان کرد: شاهنامه اثری است که در زمان استیلای محمود غزنوی که سعی در تضعیف هویت ملی و زبانی ایران داشت، شکل گرفت. فردوسی زیرکانه هویت ترکان را با عنوان تورانیان و همچنین تلاش آنان در زمینه تخریب فرهنگ ملی ایرانیان را نشان داد. او این کار را با استفاده از خدای‌نامه‌ها، اسطوره‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی انجام داد.

نویسنده مجموعه «داستانک‌ها» تأکید کرد: خاستگاه و ریشه‌ هر ملتی را باید در آثاری چون شاهنامه جستجو کرد پس همچنان که در اروپا بحث باز آفرینی اسطوره‌ها و افسانه‌ها رواج داشته و دارد، ملت ما نیز باید با اتکا به همین ریشه‌ها در رویارویی با رخدادهای تازه جهانی، قد علم کند. زمانی سیاوش کسرایی «آرش کمان گیر» را نوشت. همچنان که در اروپا اسطوره‌های «ایلیاد» و «ادیسه» به خلق رمان‌های نویی منتهی شدند. امروز از منظر همین اسطوره‌ها و افسانه‌ها باید به رویارویی با رخدادهای نوین جهانی بپردازیم و این با بازآفرینی اسطوره‌ها ممکن است.

یوسفی، شاهنامه را بازگوکننده هویت ملی ما دانست و افزود: کشورهای دیگر، ملت ایران را از طریق آثار فاخری همچون شاهنامه، دیوان حافظ و گلستان و بوستان سعدی و امثال این‌ها می‌شناسند. شاهنامه اثری است که بازگوکننده هویت ملی و بومی ماست. باید با به روز کردن این اثر به مدد تصویرگران و با پرداختن به اینکه اگر فردوسی امروز زنده بود چه می‌کرد، فرهنگ خود را مورد حمایت قرار دهیم.

نمایشگاه «هفت خوان تصویرگری: نمایشگاه تصویرگری ۱۰۰ جلد کتاب از شاهنامه فردوسی» تا هشتم بهمن ماه در نگارخانه پاییز و میرمیران برپاست. نگارش این مجموعه را محمدرضا یوسفی و جمال‌الدین اکرمی بر عهده داشته‌اند. اکرمی به بازنویسی و یوسفی به بازآفرینی داستان‌های شاهنامه پرداخته‌اند.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: