کویر حیدر آباد نهبندان در خراسان جنوبی ثبت ملی می شود

1393/10/17 ۱۲:۲۸

کویر حیدر آباد نهبندان در خراسان جنوبی ثبت ملی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت ملی کویر حیدرآباد نهبندان در این استان تا پایان سال جاری خبر داد. حسن رمضانی گفت: پرونده ثبت ملی کویر حیدرآباد نهبندان تهیه شده و در اختیار شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفته است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت ملی کویر حیدرآباد نهبندان در این استان تا پایان سال جاری خبر داد.

حسن رمضانی گفت: پرونده ثبت ملی کویر حیدرآباد نهبندان تهیه شده و در اختیار شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفته است.

وی افزود: ثبت کویر حیدرآباد برکات خوبی برای نهبندان و همچنین خراسان جنوبی خواهد داشت و برای ثبت آن در فهرست آثار طبیعی ملی باید منتظر نتیجه شورای ثبت سازمان باشیم که این موضوع تا پایان سال 93 محقق خواهد شد.

مدیر موسسه کانون سبز فارس کشور هم که همراه با گروه ویژه خود برای مطالعات بوم شناختی کویر لوت به نهبندان سفر کرده بود، گفت: ریگ یلان (حیدرآباد) نهبندان یکی از بکرترین کویرهای جهان است که این کانون برای ثبت این کویر زیبا در فهرست آثار طبیعی جهانی یونسکو از یک سال پیش تاکنون در حال فعالیت و مطالعه است.

بهمن ایزدی گفت: در یک دهه اخیر تاکنون این کانون مطالعات زیادی در زمینه طبیعت کویر لوت انجام داده که ماحصل آن ثبت ملی و پس از آن ثبت جهانی این کویر خواهد بود.

وی این نوید را داد و تصریح کرد: تا پایان سال شاهد ثبت ریگ یلان (حیدرآباد) نهبندان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران خواهیم بود و اکنون نیز استارت ثبت جهانی آن زده شده و پرونده کویر لوت در مرز نهایی شدن است که پس از ثبت ملی در رده آثار طبیعی ثبت شده جهان در سازمان یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی درباره انگیزه سفر خود به این شهرستان گفت: همراه گروه ویژه خود برای ادامه مطالعات بوم شناختی کویر لوت به اینجا آمده ایم چرا که این مطالعات از 10 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و برای تکمیل آن ها باید به نهبندان نیز سفر می کردیم.

وی افزود: این مطالعات به صورت عکس برداری ماهواره ای نیست بلکه به صورت پیمایش محیطی در لوت انجام می شود و گزارش های ما همان دستاوردهای اکولوژی و بوم گردی است که براساس مطالعات محیطی به دست آمده و بعدا ارائه خواهد شد.

بهمن ایزدی اضافه کرد: در رابطه با بیابان لوت حرف های زیادی مطرح و موجب می شود تا بوم سازگان لوت اطلاعات غلطی را به مردم ارائه بدهند در حالی که چهره کویر زشت نیست و بلکه خیلی بهتر از آن چیزی است که تاکنون درباره آن شنیده ایم.

وی تاکید کرد: برخی می پندارند در کویر لوت هیچ گونه حیاتی وجود ندارد اما به هیچ وجه این طور نیست بلکه مطالعات و تحقیقات اخیر بیانگر این واقعیت است که در کویر لوت حیات وجود دارد چرا که تا کنون بیش از 51 گونه جانوری از جمله خزندگان ، گوشتخواران و حشرات در این کویر زیبا کشف شده و این موضوع فرضیه نبود حیات در لوت را رد می کند.

مدیر موسسه کانون سبز فارس کشور در ادامه سخنانش با بیان این که 5 درصد از خاک ایران متعلق به کویر لوت است گفت: 16 درصد از حوزه آبخیز زهکش بیابان های کشور در کویر لوت قرار دارد اما هنوز یک ایستگاه هواشناسی در این منطقه وجود ندارد تا تحولات هواشناسی این منطقه را رصد کند.

ایزدی افزود: در لوت بلندترین کلوت های دنیا تا ارتفاع 143 متر را داریم که در قیاس با سایر سازه های همگون خود در جهان بی نظیر است و از سویی توده های غول آسای ماسه بادی تا ارتفاع 375 متر را داریم که آخرین رکورد آن در دنیا مربوط به کشور چین و با ارتفاع 300 متر بوده است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: