انتشار کتاب «سکولاریسم از ظهور تا سقوط»

1393/9/25 ۱۰:۵۳

انتشار کتاب «سکولاریسم از ظهور تا سقوط»

کتاب «سکولاریسم از ظهور تا سقوط» توسط گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. این کتاب که در قالب مجموعه مقالات گردآوری شده است، توصیف و نقدِ سکولاریسم در غرب و در دنیای اسلام از منظر اندیشمندان غربی است.

 

کتاب «سکولاریسم از ظهور تا سقوط» توسط گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

این کتاب که در قالب مجموعه مقالات گردآوری شده است، توصیف و نقدِ سکولاریسم در غرب و در دنیای اسلام از منظر اندیشمندان غربی است.

به بیان دیگر آنچه در این  مجموعه ­مقالات گرد آمده، توصیفی از چیستی سکولاریسم و وضعیت سکولاریزاسیون در دنیای معاصر است تا در یک گام پیشینۀ معنایی، ریشه‌های اجتماعی و اصول سکولاریسم و همین­ طور فرایند تاریخی، شاخص­ها و مظاهر سکولاریزاسیون در غرب را معلوم کند و در گامی دیگر ماهیت سکولاریسم و فرایند سکولاریزاسیون در دنیای اسلام را روشن نماید و آن‌گاه در گام نهایی تنگناهای سکولاریسم، چالش‌های سکولاریسم در دین و زندگی و بالاخره زوال آن در دنیای کنونی را آشکار سازد.

این کتاب ترجمه‌ای از دوازده مقاله از نویسندگانی غربی است که توسط مترجمان سیدرحیم راستی‌تبار، سیدمحمدحسین صالحی، رحمت‌الله ضیایی به نگارش درآمده است. این مقالات در سه بخش دسته‌بندی شده‌اند: بخش اول شامل مقالاتی است که از یک سو به پیشینه معنایی، ریشه های اجتماعی، بنیانگذاران، اصول سکولاریسم و تفاوت سکولاریسم با لائیسیسم معطوف است و از سوی دیگر به فرآیند تاریخی، علل، شاخص ها و مظاهر «سکولاریزاسیون» و «لائیسیته» در  غرب و رابطه مسیحیت با این فرآیند می‌پردازد. شیوه ها و رویکردهای جدید در سکولاریسم غربی نیز در همین بخش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در بخش دوم که شامل سه مقاله است، به وضعیت «سکولاریسم» و «سکولاریزاسیون» در دنیای اسلام، اشاره شده است. در بخش سوم(بخش پایانی) که شامل مقالاتی انتقادی است، تنگناهای سکولاریسم، چالش های سکولاریسم، عقب نشینی سکولاریسم در نسبت میان دین و سیاست و بالاخره زوال سکولاریسم در دنیای کنونی(جهان غرب و جهان اسلام) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقالات که در قالب دوازده فصل ترجمه و گردآوری شده است شامل فصول ذیل می‌باشد: فصل نخست: تبارشناسی سکولاریزاسیون توسط آلبرت کلر(ترجمه: سیدمحمدحسین صالحی )؛ فصل دوم: مفهوم شناسی سکولاریزاسیون توسط برایان آر.ویلسون(ترجمه: سیدمحمدحسین صالحی )؛ فصل سوم: پیشینه های سیاسی، اجتماعی و فلسفی سکولاریسم توسط واترهاوس(ترجمه: رحمت‌الله رضایی) ؛ فصل چهارم: شیوه های سکولاریسم توسط چارلز تیلر(ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار)؛ فصل پنجم: دو آستانه لائیسیته‌سازی توسط ژان بوبر(ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار)؛ فصل ششم: ریشه های سکولاریسم عربی توسط عزام تمیمی(ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار)؛ فصل هفتم: دین و سکولاریسم، معنا و نحوه ظهور آنها در تاریخ اسلام توسط سیدحسین نصر(ترجمه: سیدمحمدحسین صالحی)؛ فصل هشتم: نئوسکولاریسم در جهان عرب توسط عبدالله ف.قسان (ترجمه: حبیب‌الله بابایی)؛ فصل نهم: محدوده های سکولاریسم توسط جان کین(ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار)؛ فصل دهم: عقب نشینی سکولاریسم توسط پیتر ال.برگر (ترجمه: سیدرحیم راستی تبار) فصل یازدهم: سکولارسازیِ تحریف شده توسط پیتر ال.برگر (ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار) و فصل پایانی دوازدهم: مرگ سکولاریزاسیون توسط رادنی استارک(ترجمه: سیدرحیم راستی‌تبار)

چاپ اول این کتاب در پاییز ۱۳۹۳ در ۴۳۶ صفحه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: