رئیس جمهوری در مراسم روز دانشجو: دولت از سیاست خود درباره دانشگاه‌ها عقب نمی‌نشیند

1393/9/17 ۰۷:۳۲

رئیس جمهوری در مراسم روز دانشجو: دولت از سیاست خود درباره دانشگاه‌ها عقب نمی‌نشیند

رئیس جمهوری با بیان‌ این‌که امروز روزی نیست که با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتماد بگیریم ،تاکید کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت .

 

رئیس جمهوری با بیان‌ این‌که امروز روزی نیست که با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتماد بگیریم ،تاکید کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت .

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح دیروز در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تاکید بر این که جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است به بیان ویژگی‌های جنبش دانشجویی در کشور پرداخت و تصریح کرد: جنبش دانشجویی هم برای استقلال و ضد استعمار است

و هم برای آزادی و ضد استبداد. این جنبش همچنین هم برای وطن خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم ستیزی‌ها.

وی با بیان این‌که در دوره‌ای عده‌ای بودند و هنوز نیز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می‌دیدند، از سر نفرت روی بر می‌تافتند اظهار داشت: امروز روزگاری است که کسی جنبش دانشجویی را منکر نمی‌شود ؛گرچه برخی می‌خواهند این جنبش را به فضایی خاص منحصر کنند، اما اساس این جنبش حرکتی مستمر بوده و خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: دانشجو باید منتقد،‌دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا” از همه کوتاه‌تر است. هر کسی به هر بهانه‌ای از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند، زیرا بدون نقد ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد، علم و پژوهش دو روی یک سکه هستند .

وی در ادامه با بیان این‌که دانشجو باید به دنبال پیشرفت علمی باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود دانشجو باید نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشد و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد. دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست، بلکه دانشجو بهترین منتقد پرنشاط دولت است. حاکمیت نیز به نقد نیاز دارد. پیامبر (ص) و امام علی (ع) نیز از انتقاد استقبال می‌کردند.

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت از نقد استقبال می‌کند و دانشجو نیز باید علاوه بر دانش‌پژوهی نسبت به جامعه حساس باشد، گفت: مگر می‌شود دانشجو نسبت به وضعیت آب، انرژی، محیط زیست، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و نرم‌افزاری حساس نباشد؟ دانشجو در کلیات خود دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه هم خانه احزاب نیست. البته ممکن است عده‌ای دانشجو هم عضو شاخه یک حزب باشند، اما حزب کار دیگری می‌کند. دانشجو باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی را به عنوان یک ارزش بزرگ و انقلابی در نظر گرفت و مردم‌سالاری نیز یک اصل بزرگ و حقوق اساسی تلقی شد. دیگر هیچ کس نمی‌تواند به گذشته بازگشت کند. در کشور ما صندوق رأی مبنای مشروعیت حقوقی و سیاسی است. ما نمی‌توانیم این حق سیاسی را کنار بگذاریم، بلکه باید از آن حراست کنیم.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه با تأکید بر این‌که دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری با مردم نداریم و افکار عمومی و قضاوت عمومی کاری با ما ندارد، اظهار داشت: دیگر در دنیایی نیستیم که اگر در آن بخواهیم مسئولی را در دانشگاه‌ها تعیین کنیم به نظر دانشگاهیان بی‌توجهی کنیم و وزیری را برگزینیم و با صاحبان نفوذ نیز سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تا وزیر بر مسند قدرت بنشیند. وی همچنین با اشاره به اعتماد نمایندگان مجلس به محمد فرهادی به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: خط و راهی که دولت یازدهم تاکنون نسبت به دانشگاه‌ها داشته است یکی است و هیچ‌گاه از آنها بازگشت نخواهد کرد و وزیر علوم جدید نیز ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیش از خود در دولت یازدهم خواهد بود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: وزیر علوم امروز همان راهی را ادامه می‌دهد که بنا بود میلی منفرد آن را ادمه دهد و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجی دانا آمد و این راه را بر عهده گرفت ، اما ادامه راه برای وی ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفی ادامه داد؛ همان راهی را که قرار بود دکتر نیلی احمدآبادی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند.

روحانی در ادامه خطاب به دانشجویان با تأکید بر این‌که راه و مسیر ما همانی است که از روز نخست به شما وعده دادیم، گفت: عهد ما با شما شکستنی نیست.

وی در بخش دیگری با تأکید بر این‌که امروز در راهی که قرار داریم باید به یکدیگر کمک کنیم و در حل معضلات داخلی و خارجی دست به دست هم دهیم، با طرح این پرسش که اگر امروز مسائلی در داخل کشور داریم چه کسی باید آنها را حل و درباره آنها اعلام نظر کند، اظهارداشت: گرچه در مسأله اقتصاد استادان دانشگاه از طریق بیان حضوری و نامه و ایمیل نظرات خود درباره تورم را به دولت اعلام کرده باشند، اما من دلم می‌خواهد که دانشگاه‌ها بیش از آنچه که تا به امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند و اعلام نظر کنند و نقد دلسوزانه داشته باشند و راه‌حل به دولت ارائه دهند.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به تحقق وعده دولت در سال گذشته در مورد رساندن نرخ تورم به ۳۵ درصد و رساندن این رقم به ۲۵ درصد تا پایان سال جاری، گفت: امروز به مراتب پیشتر از هدفی هستیم که در سال گذشته اعلام کرده‌ایم و امروز تورم ما میان ۱۷ تا ۱۸ درصد است.

روحانی با بیان این‌که دولت در مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل اجتماعی گام‌های بلندی را با کمک و همت دانشگاهیان برداشته است به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و میان سیاستمداران با چند سال اخیر زمین تا آسمان متفاوت است و مردم سراسر جهان به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند .

وی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در کشور، خاطرنشان کرد: ما امروز مشاهده می‌کنیم که هتل‌های کشور که در سال ۹۱ خالی بودند و در سال ۹۲ تا حدی رونق پیدا کرده بود در سال جاری هیچ هتل قابل ذکری به ویژه در مناطق گردشگری جای خالی ندارد و این هتل‌ها حتی تا سال آینده نیز رزرو شده‌اند.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان این‌که صدها و هزاران شرکت منتظر شرایط آینده هستند تا وارد ایران شوند و کشور را به لحاظ سرمایه تامین کنند، خاطرنشان کرد: اما عده‌ای از این وضع خوشحال نیستند. آنها باید از منافع زودگذر خود بگذرند. سیاست خارجی ما هر چه موفق شود نفع آن به همه مردم می‌رسد. آنهایی که امروز مسئول سیاست خارجی هستند افرادی انقلابی بوده و بعضا چهره‌هایی هستند که سوابق آنها در انقلاب به روزهای اول آن باز می‌گردد .

روحانی در ادامه گفت: عده‌ای تازه به دوران رسیده که ما هم به آنها احترام می‌گذاریم لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.

وی با بیان این‌که امروز دنیا باور دارد مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است، افزود: دنیا قبول دارد جمهوری اسلامی مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است. امروز همه قبول دارند ایران ضد خشونت و افراطی‌گری است. پیشنهاد جمهوری اسلامی برای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع سازمان ملل با اتفاق آراء و مخالفت دو سه کشور مثل آمریکا و اسرائیل به تصویب جهانی رسیده است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به این‌که من به قولی که به مردم در همه زمینه‌ها دادم پایبند هستم، گفت: هر جا منافع ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد، نه از انتقاد می‌ترسیم و نه از تخریب و نه فریاد و از هیچ سر و صدایی باک نداریم. راه ما همان است که گفته‌ایم. البته ما به همفکری و همراهی نیز نیاز داریم. من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و همچنین از دولت حمایت کنید. ما بدون نقد و حمایت به نقطه نهایی دست نمی‌یابیم.وی در پایان افزود: من از تلاش دکتر هاشمی ودکتر فرهادی برای ادامه راهی که جزو مطالبات مردم است تشکر می‌کنم .

 

سخنان نمایندگان نهادهای دانشجویی

سینا توکلی عضو کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه گفت: چرا فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان برای انجام ساده ترین فعالیت‌ها با کمبود بودجه مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح جنبه‌های زندگی تا کمال انسانی هیچ راهی برتر از فرهنگ و هنر نیست، افزود: باید دغدغه‌های اصلی جامعه را مورد توجه خود قرار دهیم. مانند خشونت. ما آخرین بار چه زمانی بدون بهانه به یکدیگر قول دادیم اما صورت جامعه ایرانی دارد از اسید می‌سوزد.

وی در ادامه به مشکلات دیگری اشاره کرد و گفت: همچنین مسائل زیادی در زمینه محیط زیست، آلودگی هوا، افزایش میزان کویر در کشور وجود دارد و باید به این نکته هم توجه کنیم که کشور در شیب سرطان افتاده است.

شهرام شیرمحمدی عضو انجمن‌های علمی دانشجویان با اشاره به کمبود بودجه اظهار داشت: معاونت تحقیقات و فناوری سالانه بر اساس نرخ رشد انجمن‌های علمی بودجه‌ای به آنها تخصیص می‌داد اما اکنون این خانواده بزرگ با حذف بودجه مواجه شده است.

حسین ابیانه عضو نشریات فعال دانشجویان نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه گفته بودند برخی دانشجو را تهدید می‌دانند نه فرصت، گفت: دولت شما برخواسته از مطالبات اشخاصی است که ازمسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در هشت سال گذشته ناامید بودند.

وحید کریمی عضو شوراهای صنفی دانشگاه‌ها پشت تریبون آمده و گفت:‌دکتر روحانی اگرچه در بین عامه مردم امید را زنده کردید اما در بین دانشجویان چطور؟

وی ادامه داد: امید در بین دانشجویان هنگامی که می‌بینم با در دست داشتن مدرک، کار مناسب پیدا نمی‌کنند و مسائلی مانند پرونده‌های منزجر کننده بورسیه‌های غیر قانونی وجود دارد، کمرنگ شده است.

روح الله طالبی برنده المپیاد ورزشی رشته تکواندو نیز با بیان اینکه ورزش یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و بیماری هاست، گفت: دانشجو موتور محرک جامعه است و اگر جو دانشجویان شاداب باشد این شادابی در جامعه هم ایجاد خواهد شد و این امر میسر نمی‌شود مگر با فعالیت‌های بدنی.

بشیر معتمدی نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز گفت: فعالیت دانشجویان باید فارغ از هر نگاه سیاسی انجام شود.وی ادامه داد: تنگ نظری عده‌ای باعث کمرنگ شدن جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها شده است. خواسته من این است که امکان حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها را فراهم کنید.

حسین رهبری عضو تشکل‌های اسلامی گفتمان اصلاح طلبی در ادامه به پرونده بورسیه‌های غیر قانونی اشاره کرد و گفت: ما دانشجویان خواستار پیگیری جدی بورسیه غیرقانونی‌ نورچشمی‌ها هستیم که تاوان بررسی آن را با از دست دادن وزیر دانا پرداخت کردیم.

عضو تشکل‌های اسلامی گفتمان اصلاح طلبی ادامه داد: ما دانشجویان خواستار بازگشت اساتیدی هستیم که در سال های

گذشته به دلیل دگراندیشی خانه نشین شدند. همچنین جامعه دانشجویی خواستار پیگیری پرونده‌های کهریزک در سالهای ۸۷ و ۸۸ است.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: