منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی تدوین می‌شود

1393/9/5 ۱۰:۴۳

منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی تدوین می‌شود

پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی را در دو مرحله ملی و منطقه ای تالیف و تدوین می کند.

 

 

پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی را در دو مرحله ملی و منطقه ای تالیف و تدوین می کند.

«علیرضا حسن زاده» رییس پژوهشکده مردم شناسی با اعلام این خبر افزود: یکی از ویژگی های مهم فرهنگی و تمدنی در ایران وجود تنوع فرهنگی وحدت گرایی است که همواره اسباب یکپارچگی این ملت بوده است.

حسن زاده گفت: ایران پیش و پس از اسلام مبشر تنوع فرهنگی و وحدت همه نژادهای بشری بوده و بسیاری از تمدن ها و فرهنگ ها فلسفه گفت و گو را از فرهنگ ایرانی آموخته اند.

اوافزود: پیش از ورود دین مقدس اسلام به ایران، کورش نماینده تفکر همزیستی فرهنگ های متفاوت و شکیبایی فرهنگی است.

این مردم شناس خاطرنشان ساخت که ادبیات و فرهنگ ایرانی، ادبیات و فرهنگی چند زبانه است و حافظه تاریخی ملت ایران، یک حافظه چند فرهنگی است که تنوعی وحدت گرا را به نمایش می گذارد.

به گفته او تنوع فرهنگی در ایران همواره بعدی درونی داشته و با سنت ها،آیین، ادبیات، هنر، و ... درآمیخته است.

حسن زاده با اشاره به مشهود بودن ارزشهای فرهنگی در غنای هنری، ادبی و اخلاقی ایرانیان گفت: در کتاب مقدس ما قرآن، تنوع فرهنگی اساس و بنیاد غنای فرهنگی و خودآگاهی شمرده شده است و فلسفه و عرفان اسلامی نیز در آثار برجسته شاعران و عارفان بزرگی چون مولوی، سهروردی،عطار، مولانا و ... از ارزش تنوع فرهنگی و وحدت معنوی حکایت دارد.

او تصریح کرد: سنت و سخنان پیامبر بزرگ اسلام (ص) و فرهنگ غنی شیعی بر عنصر کلیدی وحدت تاکید داشته است، و دین اسلام همواره به فرهنگ های محلی احترام نهاده است.

این مردم شناس در مورد منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی توضیح داد: بدون شک تنوع فرهنگی و وحدت معنوی ابعاد و جنبه های کلیدی مهم مردم شناختی،اخلاقی، دینی، فلسفی ، تاریخی،زبان شناختی، وحقوقی دارد که باید از منظر فرهنگ وتمدن ایرانی و اسلامی روایت شود.

اوافزود: به همین دلیل در تالیف و تدوین این منشور از یکسو باید تمام تاریخ کشور ما ودیگر کشورهای شرقی و اسلامی مورد توجه قرارگیرد واز سوی دیگر، از علمای برجسته دین، فیلسوفان،تاریخ دانان،مردم شناسان، حقوق دانان و زبان شناسان برجسته کشور که با فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی آشنا هستند، کمک گرفته شود.

حسن زاده داعش و جریان هایی چون آن را ضد تنوع فرهنگی و وحدت معنوی مردم دانست که تصویری غلط از دین رحمانی اسلام را به نمایش می گذارند.

این مردم شناس تاکید کرد: به همین دلیل لازم است که گام هایی اساسی در آشکار ساختن جایگاه تنوع فرهنگی و وحدت معنوی در ایران و دیگر کشورهای منطقه و جهان اسلام برداشته شود.

به گفته او این منشور به ویژه باهدف نمایش روح وحدت در ایران و کشورهای همسایه ایران و اقوام و ملت های ساکن در منطقه تدوین و تالیف خواهد شدو راه های فرهنگ پذیری صلح و همزیستی در میان کودکان ونوجوانان را به عنوان نسل جدید مطرح می کند.

حسن زاده گفت:با توجه به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با حفظ ارزش های تمدنی و فرهنگی کشور،ارزش های مهمی چون تنوع فرهنگی و وحدت معنوی به عنوان تعامل یکپارچگی مردم ایران باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد.

به گفته او: منشور مورد نظر می تواند به صورت یک متن مرجع در فعالیت های فرهنگی و برنامه ریزی های مهم و کلان و دیپلماسی فرهنگی و روابط میان ملت ها مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: