کشف ساختار بی‌نظیر آبرسانی از قرون میانه اسلامی

1393/9/5 ۰۹:۵۹

کشف ساختار بی‌نظیر آبرسانی از قرون میانه اسلامی

فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد در کاشان به کشف مجموعه‌ بی‌نظیری از ساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی منجر شد.

 

 

فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد در کاشان به کشف مجموعه‌ بی‌نظیری از ساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی منجر شد.

«زهرا ساروخانی»، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد با اعلام این خبر گفت: این کشف در کنار دیگر آثار شناسایی شده (شهر زیرزمینی، پایاب، قناب و دستکندهای منشعب از آن) مجموعه‌ بی‌نظیری را بوجود آورده که راه را برای ثبت جهانی آن هموار می‌کند.

وی قابلیت تبدیل این کارگاه پس از حفاری‌های باستان‌شناسی به سایت موزه‌ی آب را از دیگر ویژگی‌های مهم آثار بدست آمده در این فصل دانست و افزود: با توجه به مطالعه و شواهد بدست آمده تا کنون، قدمت آثار کشف شده در این شهر زیرزمین به دوره‌ی صفوی و قبل از آن ( ایلخانی- سلجوقی) می‌رسد.

این باستان‌شناس نحوه‌ آبرسانی به خانه‌های مسکونی دوره‌ صفویه و قبل از آن را یکی از شاهکارهای دستکند شهرتاریخی نوش آباد دانست و گفت: شواهد بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه‌های عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند.

به گفته ساروخانی از دیگر کشفیات این کاوش پله‌های دست‌کند است که در بعضی قسمت‌ها در اختلاف سطح‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به در دستور کار قرار دادن تهیه‌ بانک اطلاعاتی سفال اسلامی از مجموعه‌ بدست آمده در محل ساختمان پایگاه میراث فرهنگی پس از تکمیل و گذراندن مراحل اداری، با هدف تبدیل آن به مرکز مطالعات سفال دوران اسلامی گفت: حجم قابل توجه سفال‌های بدست آمده در اویی نوش‌آباد، در فصل‌های دوم و چهارم دربرگیرنده‌ کلیه روش‌های سفالگری در تمام قرون اسلامی بوده است.

او اضافه کرد: فصل چهارم کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی نوش آباد به مدت 30 روز و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اعتبار مالی شهرداری نوش‌آباد انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، آنچه به نام شهر زیرزمینی (اویی) معروف است در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای مانند دالان‌های باریک تو در تو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است. مجموعه‌ اویی در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌ است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته ‌است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد، در بعضی قسمتها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی برای نشستن ایجاد شده‌که در بعضی از اتاق‌ها تبدیل به طاقچه برای قرار دادن اشیاء می‌شود.

شهرنوش آباد پاِیتخت انوشیروان پادشاه ساسانی بوده است که در شمال شهر کاشان قرار دارد این مجموعه با قدمت ۱۵۰۰ ساله به دوره ساسانیان مربوط می‌شود . شهر زیرزمینی نوش‌آباد در هشتم مرداد ماه 1385در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: