جریان تکفیری دشمن اسلام، مسلمین و بشریت است

1393/9/3 ۰۸:۲۹

جریان تکفیری دشمن اسلام، مسلمین و بشریت است

کنگره جهانی «جریان‌های افراطی و تکفیری ازدیدگاه علمای اسلامی» دیروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم باسخنرانی شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی درخصوص خطرات افراطی گری به نام اسلام وخشکاندن جریان‌های واهی تکفیری برگزار شد.

 

کنگره جهانی «جریان‌های افراطی و تکفیری ازدیدگاه علمای اسلامی» دیروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم باسخنرانی شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی درخصوص خطرات افراطی گری به نام اسلام وخشکاندن جریان‌های واهی تکفیری برگزار شد.

آیت الله العظمی ناصرمکارم شیرازی مرجع تقلید جهان تشیّع و رئیس کنگره در مراسم افتتاحیه آن گفتند: علمای جهان اسلام به دنبال خشک کردن ریشه‌های تفکر تکفیری هستند.

ایشان با اشاره به اینکه علمای اسلام بیش از ۸۳ کشور در این کنگره شرکت کرده‌اند، اظهار داشتند: در این کنگره می‌خواهیم درباره یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام، یعنی اعمال و افعال شوم تکفیری‌ها سخن بگوییم.

این مرجع تقلید ادامه دادند: این گروه‌های تکفیری هم به اسلام و هم به مسلمین و هم به بشریت ضربه می‌زنند و وظیفه ما این است که در این شرایط انگیزه‌های این گروه منحرف را بررسی کنیم و افکاری را که آن‌ها را به طرف جهنم سوق می‌دهد، شناسایی کنیم و آن‌ها را خشک کنیم.

ایشان اضافه کردند: تا کی بنشینیم و شاهد هتک حرمت نوامیس مسلمانان و کشتار آنان باشیم. تکفیری‌ها اسلام را که دین محبت و مهربانی است، دین خشونت معرفی کرده‌اند. ما باید به دنیا نشان دهیم که اسلام با این جریان‌ها ارتباطی ندارد و علمای جهان اسلام به دنبال خشک کردن ریشه‌های این جریان هستند.‏

‏(ادامه سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی به زبان عربی انجام شد.)‏

 

حاشیه امن برای اسرائیل

آیت‌الله‌ ‌العظمی سبحانی، از مراجع تقلید و مدیر علمی این کنگره گفت: بدون تردید جریان تکفیری آمده است که حاشیه امنی برای اسرائیل درست کند، مسلمانان باید امروز آماده باشند که مسجدالاقصی صدمه و خدشه نبیند.

ایشان با اشاره به هویت و اهداف شکل‌گیری جریان تکفیری در جهان امروز گفتند: اساس اسلام رحمت، مغفرت و آرامش است و بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم نخستین آیه‌ای است که پدر و مادر به فرزندان تعلیم می‌دهند.

این مرجع تقلید افزودند: این آیه ما را با خدایی آشنا می‌کند که مظهر رحمان و رحیم است و بدون تردید رحمانیت وی بیشتر از رحیمیت بوده و رحیم بر مؤمنان و رحمان بر تمام بشر است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) این بود که با نرمش و اخلاق با مردم رفتار می‌کرد، اضافه کردند: حتی خداوند به این نکته در آیه‌ای اشاره می‌کند که به خاطر رحمتی که خدا به تو داده، توانستی بر این مردم نفوذ کنی و اگر با تندی و قساوت با مردم روبه‌رو می‌شدی، این جمعیت از اطراف تو پراکنده می‌شد.

آیت‌الله‌ العظمی سبحانی یادآور شدند: پدیده‌ای که اکنون به نام پدیده تکفیر پیدا شده است، در واقع به دنبالش قتل، غارت، کشتن و خراب کردن است و اصلاً ارتباطی به اسلام و شرایع آسمانی ندارد و در تورات، انجیل و قرآن چنین مسأله‌ای مطرح نیست.

این مرجع تقلید افزودند: من هیچ دولتی را نام نمی‌برم، ولی می‌توانم بگویم این جمعیت قدرت و پول نداشتند و این سلاح‌ها را جمعیت‌هایی در اختیار آنها گذاشته است.

ایشان با اشاره به اهداف تکفیری‌ها گفتند: یک هدف این است که زیرساخت‌های کشورهای اسلامی را به وسیله جنگ از بین ببرند، بنابراین آنچه که یک کشور باید دارا باشد را به وسیله جنگ، بمباران، قتل و کشتار از بین می‌برند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: نکته دیگر این است که اینها با تندی‌ها و سر بریدن‌ها می‌خواهند اسلام را بد جلوه دهند.

ایشان با بیان این‌که غرب در حال پیشروی به سوی اسلام است، افزودند: واقعاً چیزی نمی‌گذشت که بخشی از غرب را مسلمانان تشکیل دهند ولی به وسیله این عمل نوعی بدبینی نسبت به اسلام پیدا شده است، در حقیقت کسانی که پشت سر اینها هستند، به دو نتیجه رسیدند، زیرساخت‌های کشورهای اسلامی به تدریج از بین می‌رود و ثانیاً اسلام در نظر دیگران بد جلوه می‌کند.

آیت‌الله العظمی سبحانی اضافه کردند: بدون تردید جریان تکفیری آمده است که حاشیه امنی برای اسرائیل درست کند، مسلمانان باید امروز آماده باشند که مسجدالاقصی صدمه و خدشه نبیند.

 

تقویت تکفیری‌ها حرام است

آیت‌الله العظمی شبیر زنجانی، جنگ‌های کنونی در جهان را حرکت‌هایی غیرانسانی دانستند و بر ضرورت ایجاد صلح و آرامش در جهان تاکید کردند.

این مرجع تقلید در پاسخ به سؤال جمعی از طلبه‌های حوزه علمیه قم، تکفیری‌ها را مولود هوا و هوس دانستند و اظهار کردند: تکفیری‌ها تئوری دینی ندارند، بلکه اهل هوا و هوسند و به نام اسلام جنایت می‌کنند. جنایات این گروه‌ها دل هر انسانی را به درد می‌آورد، این گونه اقدامات ضد انسانی که توسط تروریست‌ها و گروهک‌های تکفیری انجام می‌شود، با هیچ ملاک و معیار انسانی مطابقت ندارد.

اینها اشقیا هستند و می‌خواهند با علم کردن پرچم لااله‌الا‌الله و انجام جنایت تحت این نام، چهره رحمانی اسلام را خشن جلوه داده و مانع از گسترش روزافزون این آیین توحیدی شوند. مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌توان داعشی‌ها را به صرف بیان شهادتین مسلمان نامید؟» گفتند: خوارج هم شهادتین می‌گفتند اما مسلمان نبودند؛ چون بغض حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را داشتند. احکام اسلامی بر کسی که بغض حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را در دل دارد باز نمی‌‌شود.

ایشان افزودند: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی لازم است تا با هوشیاری تمام، همبستگی و وحدت کلمه، روشی مناسب برای مقابله با این گروه‌ها اتخاذ کنند و از اختلاف و تفرقه به هر شکلی پرهیز کنند.

این مرجع تقلید هر اقدامی را که منجر به تقویت تکفیری‌ها شود، حرام دانستند و گفتند: تمام کسانی که در راه مقابله با این گروه‌ها قدم برمی‌دارند و برای پیروزی اسلام و برگشت آرامش به این کشورهای مورد تعرض قرار گرفته، تلاش می‌کنند، نزد خداوند متعال مأجورند.

 

ضربه جریان تکفیری به اسلام ‏

دبیر شورای نگهبان هم درسخنانی گفت: جریان تکفیری ضربه به اسلام و مسلمین می‌زند و اگر توجه شود علمای یهود و مسیحی هم باید در چنین همایش‌هایی شرکت کنند.

آیت‌الله جنتی اظهارداشت: امروز همه هستی اسلام، تمام فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی مورد تهدید هستند، اساس اسلام در خطر است و مسئله صد درصد سیاسی است و عقیدتی نیست.

وی ادامه داد: جریان تکفیری، ضربه به اسلام و مسلمین و بشریت می‌زند و اگر توجه شود علمای یهود و مسیحی نیز باید در چنین همایش‌هایی شرکت کنند، چرا که تکفیری‌ها برای هیچ چیز ارزش قائل نیستند، مردم بی‌گناه را می‌کشند به نوامیس مردم تجاوز می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان افزود: جهان سیاست احساس خطر کردند که اسلام در حال گسترش است و این برنامه را به هم ریختند تا از هر جای ممکن ضربه بزنند و مسلمین را به جان هم بیاندازند برای اینکه بیداری اسلامی نتیجه خودش را ندهد و مردم از اسلام بیزار شوند.

وی اضافه کرد: بر همه مسلمانان است که در برابر تروریست‌ها مقاومت کنند، کار فرهنگی کنند، عده‌ای از جوانان فریب تبلیغات تکفیری‌‌ها را خورده‌اند و حرکت خود را جهاد در راه خدا می‌دانند و جان خود را در این راه می‌دهند به خیال اینکه شهید می‌شوند.

جنتی تاکید کرد: سران آنها با دلیل و منطق کار نمی‌کنند و باید در برابر آنها اقدام عملی کرد.

 

چهره واقعی تکفیری‌ها ‏

دبیر کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری گفت: این کنگره دو روزه سعی دارد با اجتماع و اتفاق‌نظر علمای جهان اسلام، چهره واقعی تکفیری‌ها را به جهانیان بشناساند و راهکارهای مقابله صحیح با آنها را نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در مراسم افتتاحیه این کنگره افزود: کتابی با عنوان «کارشناسی تکفیری» شامل معرفی و شرح توصیفی از ۳۰۰ کتابی که در بیان حقیقت جریان‌های تکفیری نوشته شده منتشر شده است.

وی افزود: در طول چند سال گذشته شاهد جنایات گسترده‌ای از سوی تکفیری‌ها در گوشه و کنار جهان اسلام بوده‌ایم که این کنگره درصدد معرفی چهره واقعی آنها به همه مردم دنیاست.

دبیر کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری با بیان اینکه صدها نفر از علما و کارشناسان جهان اسلام در این کنگره شرکت دارند، گفت: سه پیش‌نشست در خارج از کشور نیز برای این کنگره برگزار شده بود.

وی ادامه داد: نخستین پیش‌نشست در کشور سوریه برگزار شد که ۱۲۰ نفر از علمای اسلامی در آن شرکت داشتند و همه آنها نسبت به تکفیر و قتل بیگناهان دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

علیزاده موسوی با اشاره به برگزاری پیش‌نشست دوم در کشور پاکستان که خود قربانی عملیات‌های تروریستی تکفیری‌هاست، اضافه کرد: ۲۵۰ نفر از علمای جهان اسلام به ویژه از میان اهل سنت در این مراسم شرکت داشتند و ۴۵ نفر از آنها دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

دبیر کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری، عراق را سومین کشوری دانست که پیش‌نشست این کنگره در آنجا برگزار شد و افزود: کنگره خطر جریان‌های تکفیری دارای چهار کمیته از جمله ریشه‌یابی عقاید تکفیری‌ها، جریان‌های تکفیری و سیاست است.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون‌های تخصصی این کنگره، اضافه کرد: این کنگره سعی دارد با اجتماع و اتفاق‌نظر علمای جهان اسلام، چهره واقعی تکفیری‌ها را به جهانیان بشناساند و راهکارهای مقابله صحیح با آنها را نشان دهد.‏

دراین کنگره بین المللی علاوه برحضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی سبحانی دبیر علمی کنگره ،آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و آیت‌الله اعرافی رئیس جامعه‌المصطفی العالمی جمع گسترده‌ای از شخصیت‌های حوزوی و دینی از کشورهای مختلف از جمله محمدصادق محمدیوسف مفتی اعظم ازبکستان، آیت‌الله حجت عضو شورای علمای شیعه افغانستان، شیخ عبدالرزاق قسوم رئیس جمعیت علمای مسلمین الجزایر، عارف‌الدین احمد عضو مجلس ملی و رئیس مجلس العلما اندونزی، عبدالقادر گیسینگ رئیس دانشگاه اسلامی مولاویس اندونزی، عباس دیپالما مسئول موسسه اسلامی امام مهدی(عج) از ایتالیا، الله‌شکور پاشازاده مفتی اعظم آذربایجان و فیصل مرهل مسئول مرکز الغدیر شهر توکمان آرژانتین در این کنگره جهانی حضور دارند.‏

عیسی گونش مسئول موسسه اسلامی ندای اهل بیت(ع) از آلمان، عبدالعلیم موسی امام جماعت واشنگتن از آمریکا، جعفر العلوی رهبر جنبش عمل اسلامی در بحرین، شیخ محمد المغربی امام جمعه از کشور برزیل، عبدالحی بکالی دبیرکل حزب اسلامی بلژیک، دکتر‌ای کی بدرالدجی وکیل دادگاه عالی بنگلادش، مدحث چلیچ رئیس دراویش بوسنی، علامه راجه ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت پاکستان، محی‌الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، شیخ یاصالح رئیس ائمه جماعات غیر دولتی تانزانیا، محمد تاساپورت استاد دانشگاه پراتوم تانی از تایلند هم از علمای برجسته فرق و مذاهب مختلف اسلامی هستند که در این کنگره حضور یافته‌اند.‏

 

‏ ‏بدعت تروریسم ‏

وزیر امور خارجه عراق دراین کنگره گفت: وظیفه علمای اسلام آن است که در مقابل بدعت حملات تروریستی به نام اسلام به روشنگری بپردازند.

ابراهیم الجعفری با اشاره به آغاز حرکت‌های تروریستی از ۱۱ سپتامبر و گسترش روزافزون آن گفت: این یک بدعت به نام اسلام است و تا وقتی که این بدعت به نام اسلام ادامه دارد، وظیفه علماست که در این زمینه روشنگری کنند.

وی خاطرنشان کرد: تکفیری‌ها ابتدا به مناطق اهل سنت حمله کردند؛ موصل منطقه‌ای سنی‌نشین در عراق است که مورد تهاجم تکفیری‌ها و داعش قرار گرفت.

الجعفری با بیان اینکه تروریست‌ها دین و مذهب ندارند، گفت: بعد از اتفاقات عراق، بیشترین کشته‌ها از میان اهل سنت بودند؛ ۲درصد مسیحی و ۱۴ درصد شیعه و سایرین از اهل سنت کشته شدند؛ بعد از آن همه عراقی‌ها اعم از شیعه و سنی با یکدیگر متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند و ارتش عراق و گروه‌های مردمی به یکدیگر پیوستند، مطمئن باشید تکفیری‌ها به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و هیچ مذهبی از دست آنها در امان نخواهد بود.

وزیرامورخارجه عراق با بیان اینکه حضرت محمد(ص) به وسیله اخلاق نیکو و محبت به مردم در دل‌های آنها جا یافت، اظهار داشت: این ویژگی سبب شد ایشان در میان همه مردم، محبوب باشند.

وی با اشاره به برتری نبی مکرم اسلام (ص) در همه زمینه‌ها افزود: با این حال خداوند در قرآن، اخلاق حسنه ایشان را به عنوان خصوصیت برتر ذکر کرده است.

وزیر امور خارجه عراق اضافه کرد: برای یافتن راهکارهای صحیح مقابله با تکفیری‌ها ابتدا باید به شناخت صحیحی از آنها برسیم زیرا آنها همه را به نام اسلامی جعلی تهدید می‌کنند.

الجعفری با بیان اینکه قرآن کریم بارها متذکر شده مومنان کسانی هستند که وقتی آیات الهی را می‌شنوند قلب‌هایشان جذب می‌شود، ادامه داد: این تاثیرگذاری سبب می‌شود بر ایمان مومنان افزوده شود.

الجعفری گفت: همه چیز از قلب آغاز شده و همه بر روی این مسئله اتفاق‌نظر دارند که اگر قلب آدمی تاثیر بپذیرد، ایمان هم تقویت می‌شود.

وزیر امور خارجه عراق اضافه کرد: مومنان بر خداوند توکل می‌کنند و شخصیت آنها هم بر سه عنصر پایه‌گذاری شده که در درون انسان هستند ولی خداوند دو عنصر بیرونی را هم معرفی می‌کند.

وی افزود: نخستین مورد، اقامه نماز که البته فقط به معنای نماز خواندن ظاهری نیست بلکه اقامه نمازی که موجب امر به معروف و نهی از منکر می‌شود و نیز دومین عنصر، انفاق از روزی‌هایی که به آنها عطا شده است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: دومین نکته‌ای که باید مدنظر قرارداد، جامعه‌گرایی است؛ خداوند انسان‌ها را به گونه‌های مختلف آفریده و در قرآن این موضوع را مورد توجه قرار داده است که همه از یک زن و مرد آفریده شده‌اند بنابراین تنوع در دیدگاه‌ها و نژادها، مسئله‌ای طبیعی است و اشکالی ندارد بلکه برای شناخت و آشنایی بیشتر انسان‌ها تنوع ایجاد شده نه برای کشتن و به قتل رساندن دیگران.

وی با بیان اینکه مذاهب اسلامی بر اساس اجتهاد علمای مختلف سامان یافته‌اند، گفت: در قرآن کریم بیش از ۶۰۰۰ آیه وجود دارد که مسلمانان در آنها اختلافی ندارند؛ قبله و دیگر احکام از جمله مشترکات مسلمانان هستند بنابراین نباید در امور دیگر هم اختلاف کرد.

الجعفری اضافه کرد: مسائل مشترک فراوانی میان مسلمانان وجود دارد که سوال اینجاست که چرا این امور به عنوان اصل، در مقابل اختلافات قرار نمی‌گیرند تا از ریخته شدن خون مسلمانان جلوگیری شود؟ فرهنگ تروریسم و تکفیر، فرهنگی است که به دلیل اختلافات کوچک، خون و مال دیگر مسلمانان را مباح می‌داند و زمینه‌ساز ظهور گروهی مانند «داعش» شده است.

 

فتوای تکفیری‌ها را قبول نداریم

امام جمعه اهل سنت چابهار در سخنانی در این کنگره تاکید کرد: صدور فتوا از سوی تکفیری‌ها را قبول نداریم و آنها را محکوم می‌کنیم.

مولوی سید الرحمن سربازی افزود: آنچه موجب می‌شود انسان‌ها هر جنایتی مرتکب شوند، شهوت و دنیادوستی است.

وی افزود: وحدت امری لازم برای امت‌هاست ولی آمریکا و انگلیس به وسیله ابزارهای گوناگون، وحدت میان مسلمانان را خدشه‌دار کردند تا بتوانند کشورهای اسلامی را چندپاره کنند.

وی با بیان این که رهبری شایسته در مسائل سیاسی داریم که همه پیرو او هستیم، افزود: تلاش ما این است که به سخنان ایشان گوش فرا دهیم و عمل کنیم؛ فتاوای تکفیری‌ها محکوم و حرام است و اعتقادی به آنها نداریم.

 

اعلان جنگ به تفکر تکفیری

عالم برجسته مصری با اشاره به این که جهان اسلام نسبت به خطر جریان‌های تکفیری آگاه شده است، در این کنگره گفت: حضور علمای جهان اسلام در کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری به جهت اعلان جنگ با تفکر تکفیری است.

تاج‌الدین هلالی با تقدیر از ابتکار عمل آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در برپایی این کنگره اظهار داشت: گروه‌های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله‌الا‌الله حرمت‌ها را زیر پا گذاشتند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند.

 

عرضه نرم‌افزار

مدیر بخش تولید مرکز نور از عرضه نرم‌افزار جریان‌های تکفیری به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری در قم خبر داد.

سید مهدی هاشمی با اشاره به ویژگی‌های این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار فوق حدود ۱۷ عنوان کتاب در ۳۴ جلد با موضوع جریان‌های تکفیری با عنوان عقاید و معارف اسلامی و ۸ جلد مقالات به زبان فارسی و ۸ جلد مقاله به عربی و چکیده مقالات به زبان انگلیسی و اردو است.

وی با اشاره به توزیع این نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار فوق توسط کارشناسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و دبیرخانه کنگره جهانی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی تولید شد و حدود ۲۰۰۰ نرم‌افزار به میهمانان این کنگره اهدا شد.

 

تکفیر مترادف کفر است

امام جمعه نیویورک هم در این کنگره با بیان این که بین کسی که تکفیر می‌کند و ظلم می‌کند تفاوت وجود دارد، افزود: تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند.

محمد العاصی با تشریح مسأله کفر در آیات قرآن کریم اظهار داشت: تکفیری‌ها تحت پوشش مسأله کفر چه کارهایی که نمی‌کنند.

وی گفت: در قرآن کریم آمده که برخی‌ها نسبت به پیامبرانشان کفر ورزیدند و می‌خواستند ملت خود را به ورطه هلاکت برسانند. تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند. خداوند در همین جا می‌فرماید ما کسانی هستیم که این گروه‌ها و افراد را هلاک خواهیم کرد.

او با بیان این که تکفیر مترادف کفر است افزود: دو آیه در قرآن کریم است که می‌فرماید بگو خداوند کسی است که برای خودش فرزندی اختیار نکرده و شریکی در ملک و حکمرانی ندارد. امام جمعه نیویورک تاکید کرد: امیدوارم به متن مسائلی که تکفیری‌ها به آن اشاره دارند توجه بیشتری شود تا مقابله جدی با گروه شود.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: