اثر تاریخی 'تپه کبودوال' گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

1393/8/7 ۱۳:۴۰

اثر تاریخی 'تپه کبودوال' گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: اثر مهم تاریخی فرهنگی 'تپه کبودوال' در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت شد. قربان عباسی گفت: در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول، اثر 'تپه کبودوال' در استان گلستان با شماره 31135 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: اثر مهم تاریخی فرهنگی 'تپه کبودوال' در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت شد.

قربان عباسی گفت: در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول، اثر 'تپه کبودوال' در استان گلستان با شماره 31135 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه 'زرین گل' و 'کبودوال' واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: تپه کبودوال به طول 150 متر و عرض 100 متر به شکل بیضی و در جهت شمالی جنوبی کشیده شده است.

قربانی افزود: ارتفاع تپه در بلندترین نقطه دارای 25 متر از سطح زمین های اطراف است، البته ارتفاع تپه در قسمت هایی که ماشین آلات راه سازی اقدام به تخریب آن کرده اند حدود هشت متر است.

وی اضافه کرد: عملیات راه سازی صورت گرفته در عرصه این تپه باعث به وجود آمدن جاده هایی به عرض هشت متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقی غربی کشیده شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز قرار گرفته و وجود منابع آبی، جنگل ها و منابع طبیعی غنی می تواند دلیل استقرار انسان ها در دوران گذشته در این مکان باشد.

تا کنون 649 اثر تاریخی فرهنگی در استان گلستان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: