همایش ایران و جنگ جهانی اول اسفندماه برگزار می‌شود

1393/8/7 ۱۰:۴۸

همایش ایران و جنگ جهانی اول اسفندماه برگزار می‌شود

معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همکاری انجمن ها و کانون های پژوهشی در حوزه تاریخ، همایش ایران و جنگ جهانی اول را برگزار می کند. معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با همکاری انجمن پژوهشگران تاریخ، پژوهشکده اسناد، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و مجمع هماهنگی کانون های اسنادی و تاریخ پژوهی کشور ( مهتاب) ، همایشی را به منظور بررسی نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول و ایجاد همکاری بیش از پیش مراکز تاریخ پژوهی مبتنی بر اسناد برگزار می کند.

 

 

معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همکاری انجمن ها و کانون های پژوهشی در حوزه تاریخ، همایش ایران و جنگ جهانی اول را برگزار می کند.

معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با همکاری انجمن پژوهشگران تاریخ، پژوهشکده اسناد، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و مجمع هماهنگی کانون های اسنادی و تاریخ پژوهی کشور ( مهتاب) ، همایشی را به منظور بررسی نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول و ایجاد همکاری بیش از پیش مراکز تاریخ پژوهی مبتنی بر اسناد برگزار می کند.

محور های اصلی همایش ایران و جنگ جهانی اول عبارت است از :

1.     تاثیرات اقتصادی ناشی از اشغال در شهرهای مختلف ایران / تاثیر اشغال ایران در مبادلات تجاری داخلی و خارجی / نقش شرکت های اقتصادی بزرگ و کوچک در هنگامه جنگ در ایران/ نقش نهادهای مالی و شرکت‌های خارجی در ایران در زمان اشغال / ضررهای وارد شده به ایران در خلال جنگ جهانی.

2.     تاثیرات اجتماعی: نقش طبقات مختلف علما، روشنفکران و بازاریان در ایران زمان جنگ / فقدان امنیت اجتماعی/ دگرگونی‌های جامعه شهری و روستائی در واقعه اشغال ایران/ نقش سنت‌ها و اعتقادات مردم در رویاروئی با اشغالگری / اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران در هنگامه جنگ جهانی / انجمن‌ها و اشغال ایران / جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد و نقش آن در ایران.

3.     تاثیرات سیاسی: نقض بیطرفی / ورود نیروهای انگلیسی به جنوب و نیروهای عثمانی به غرب و نیروهای روسیهٔ تزاری به شمال ایران / ناپایداری حاکمیت سیاسی/ مناسبات سیاسی ایران و همسایگان در زمان اشغال / کمیته دفاع ملی / دولت مهاجرین / دیپلماسی خارجی در هنگام اشغال / انقلاب اکتبر / بررسی نقش سفرا و نمایندگی‌های خارجی در ایران در زمان اشغال ایران / احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی در ایران در دوران اشغال.

4.     تاثیرات فرهنگی: نقش دفاتر فرهنگی در دوران جنگ در ایران / جنگ جهانی اول در آئینه مطبوعات و انتشار کتاب و .. در ایران در زمان اشغال.

5.     پیامدهای جنگ جهانی اول برای ایران (ایران و اجلاس صلح ورسای، کشتار ایرانیان در زمان جنگ جهانی اول، قحطی در ایران، قرارداد 1919، ...)

 به همین منظور از استادان ، پژوهشگران ، صاحبنظران و علاقه مندان در حوزه تاریخ پژوهی در خواست می شود مقالات خود را حداکثر تا تاریخ 1/11/1393 به دبیرخانه همایش به نشانی پست الکترونیکی:a2a@nlai.ir  ارسال نمایند.

لازم به توضیح است همایش ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول، سه شنبه 12 اسفند 93 در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: