قنات چاه «صاحب‌زمان» ملی شد

1393/8/7 ۰۹:۲۵

قنات چاه «صاحب‌زمان» ملی شد

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته‌ ثبت و حریم آثار ملّی غیرمنقول در سی‌ام مهرماه اظهار کرد: قنات «شش مَقسَم» گوهرریز جوپار - که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد و از معدود قنات‌های با دِبی بالای استان کرمان و از قنات‌های نامزد ثبت جهانی در پرونده‌ی زنجیره‌ای قنوات است و یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری شهر تاریخی جوپار محسوب می‌شود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

 

قنات «شش مَقسَم» گوهرریز جوپار، یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری شهر تاریخی «جوپار» در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته‌ ثبت و حریم آثار ملّی غیرمنقول در سی‌ام مهرماه اظهار کرد: قنات «شش مَقسَم» گوهرریز جوپار - که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد و از معدود قنات‌های با دِبی بالای استان کرمان و از قنات‌های نامزد ثبت جهانی در پرونده‌ی زنجیره‌ای قنوات است و یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری شهر تاریخی جوپار محسوب می‌شود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

فرهاد نظری افزود: در آن جلسه دو اثر دیگر شامل تپه «کبودوال» در استان گلستان و محوطه دره‌ی «دیمه» استان لرستان نیز در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیدند.

او در توضیح این دو اثر دیگر توضیح داد:‌تپه «کبودوال» با وجود نشان‌هایی از دوره‌ها‌ی عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است. ارتفاع این تپه در بلندترین نقطه دارای 25 متر از سطح زمین‌های اطراف است، همچنین البته ارتفاع تپه در قسمت‌هایی که ماشین‌آلات راهسازی اقدام به تخریب آن کرده‌اند حدود هشت متر است.

وی افزود: عملیات راه‌سازی صورت گرفته در عرصه‌ی این تپه باعث به وجود آمدن جاده‌ای به عرض هشت متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقی غربی کشیده شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است. همچنین این اثر در دامنه‌ی جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رود خانه «زرین‌گل» و «کبودوال» قرار گرفته است و وجود همین منابع آبی و جنگل‌ها و منابع طبیعی غنی می‌تواند دلیل استقرار انسان‌ها در دوران گذشته در این مکان باشد.

وی همچنین درباره‌ی محوطه‌ی «دره‌دیمه» اظهار کرد: این محوطه شامل لایه‌های مختلف دوره‌ی «پلیوسن- پلیستوسن» ودوره‌ی «پارینه‌سنگی» است که از شمال و غرب دارای شیب 15 درجه، از سمت جنوب متصل به یک تپۀ آبرفتی دیگر و از سمت شرق مشرف بر جاده آسفالته است.

او افزود: بخش وسیعی از یال شرقی به دلیل فعالیت جاده‌سازی و خاک‌برداری‌های زیاد به صورت پرتگاهی است که لایه‌های زمین‌شناسی با دانه‌بندی‌های مختلف در برش آن را به راحتی می‌توان دید. همچنین فسیل‌های به دست آمده در این منطقه به شناخت زیست بوم و پوشش حیوانی منطقه کمک قابل توجهی می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: