سلطانی‌فر: بانگ کاروان‌ها در جاده ابریشم، بانگ بیداری تمدن‌ها است

1393/8/7 ۰۹:۲۴

سلطانی‌فر: بانگ کاروان‌ها در جاده ابریشم، بانگ بیداری تمدن‌ها است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه احیا و باز زنده‌سازی جاده ابریشم و «یادمان»‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند باعث توسعه گردشگری و اقتصادی جوامع محلی شود، گفت: ایران تنها کشوری است که راه‌های دریایی و زمینی ابریشم در آن با هم از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کرد.

 

 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه احیا و باز زنده‌سازی جاده ابریشم و «یادمان»‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند باعث توسعه گردشگری و اقتصادی جوامع محلی شود، گفت: ایران تنها کشوری است که راه‌های دریایی و زمینی ابریشم در آن با هم از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کرد.

مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاحیه سومین مجمع جهانی اقتصاد گردشگری در ماکائو چین که با موضوع راه ابریشم در حال برگزاری است، گفت: سرزمین ایران در طول تاریخ همواره عامل ارتباط دهنده و بسترساز تعاملات و تبادلات میان کانون‌های تمدن با گروه‌های انسانی و قومی مجاور فلات ایران بوده و هست؛ تغییرات مختصر پدید آمده در الگوی ارتباطی منطقه از اهمیت نقش پیونددهنده ایران نکاسته و این کارکرد تاریخی هم‌اکنون نیز به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژی و ژئواکونومیک ایران به عنوان حلقه اتصال اروپا، آسیا و آفریقا بیش از پیش نقش‌آفرینی‌های جهانی خود را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جاده ابریشم از ارتباط شبکه کاملی از جاده‌ها شکل یافته و با گذشت قرن‌ها، راه خود را در طول اوراسیا پی گرفته و تنظیم‌کننده‌ عملکردهای متنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، مذهبی و تجاری بوده است افزود: جاده ابریشم در طول هزاران سال، نه تنها صفحه درخشانی در تاریخ جهان گشوده، بلکه به دنبال رشد جامعه بشری تاثیر عمیق و نقش فعالانه‌ای برای توسعه‌ روابط بین کشورها در آینده ایفا می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه جاده ابریشم مانند رودی بزرگ، آسیا را به اروپا پیوند می‌داد افزود: این جاده از شرق ژاپن تا غرب حوزه‌های دریای مدیترانه ادامه داشت و شاخه‌های فرعی آن، نواحی شمال و جنوب این مسیر را حیات فرهنگی و اقتصادی می‌بخشید و فلات ایران سرچشمه‌ی اصلی آن بود، این جاده در اصل راه عبور فرهنگ‌ها، گویش‌ها و ملیت‌های متفاوت از یکدیگر بوده است، فرهنگ‌هایی که پیشینه‌ی‌ کهن خاور زمین هستند. بانگ کاروان در حال عبور از این راه، به واقع بانگ بیداری و زنده بودن تمدن‌هایی بوده که این «راه» از سرزمین آنها می‌گذشته است.

 

جاده‌ی ابریشم، شاهراه انرژی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با تاکید بر اینکه جاده‌ی ابریشم امروزه شاهراه انرژی محسوب می‌شود افزود: هیچ جاده‌ای در سراسر دنیا به اندازه‌ی جاده ابریشم شهرت ندارد و همکاری دو جانبه و چند جانبه بین کشورها در زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد تأسیسات زیربنایی، انرژی و منابع طبیعی باعث توسعه منطقه و منجر به همگرایی و همسویی منطقه‌ای می‌شود.

سلطانی‌فر اضافه کرد: کشورهای واقع در مسیر ابریشم، چهار راه اصلی فرهنگی را بوجود می‌آورند که غنی‌ترین و گسترده‌ترین میراث بشر در آن قرار دارد، علاوه بر کالاهای بازرگانی، اندیشه‌ها و فرهنگ‌های ملت‌ها و اقوام گوناگون از آن «راه» به دیگر کشورها منتقل می‌شد و از طریق آن جستارهای فرهنگی از شرق به غرب راه یافت و موجب تکوین نهضت رنسانس شد، راه ابریشم بین‌المللی از دو طریق دریایی و زمینی قابل دسترسی بود.

وی کشف بقایای کشتی‌های متعلق به بازرگانان دوران رونق تجاری جاده ابریشم توسط چینی‌ها در مسیر دریایی قدیم را نشان از رونق داد و ستد و تجارت در مسیر دریایی جاده ابریشم دانست و گفت: بندر «گوآنگجو» چین یکی از محورهای اصلی دادوستد دریایی جاده‌ی ابریشم به دیگر نقاط جهان به شمار می‌رفته است، قرار گرفتن ایران در بخش مرکزی جاده ابریشم حکایت از ارتباط دیرینه ایران با چین دارد، مقصد حرکت از چین به ایران، بندر هرمز بود.

او اضافه کرد: آثار کشف شده در هرمز اسنادی گرانبها در زمینه‌ رفت و آمدهای دوستانه بین چین و ایران به شمار می‌آیند و دریانوردی ایرانیان صرفاً به یک راه دریایی بین چین و «سوماترا» منحصر نمی‌شد بلکه تا سیلان نیز کشیده شده بود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که راه‌های دریایی و زمینی ابریشم در آن با هم از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کرد، اضافه کرد: در شرایط کنونی بهره‌گیری از قابلیت‌های جاده کهن ابریشم زمینی و دریایی در زمینه‌های فرهنگی و تجاری که نماد مناسبات تاریخی و مسیر دوستی ایران و چین است و نیاکان ما بیش از یک هزار سال پیش برای ایجاد آن کوشش کردند، بسیار حائز اهمیت است و احیای جاده ابریشم دریایی برای افزایش مبادلات فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک بین دو کشور ایران و چین بسیار مؤثر است.

 

اتصال راه‌آهن ایران به آسیای مرکزی، همکاری‌های منطقه را تقویت می‌کند

سلطانی‌فر افزود: با اتصال راه‌آهن ایران به آسیای مرکزی و چین و اتصال آن به آب‌های خلیج‌فارس، زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی منطقه تقویت می‌شود؛ با اجرای این طرح‌ها، روابط دو جانبه چین با اتحادیه آسیای جنوب شرقی، روسیه، اروپا و آسیای مرکزی، منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی تقویت شده و ساز و کارهای همکاری چند جانبه راه‌اندازی می‌شود و همچنین شبکه‌ راه و ترابری سه‌بعدی بین کشورها شکل می‌یابد و بسیاری از مراکز لجستیکی و شهرک‌های صنعتی و مناطق تجارت آزاد ایجاد شده و به شکوفایی اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه احیا و باز زنده‌سازی جاده‌ی ابریشم و «یادمان»‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند باعث توسعه گردشگری و اقتصادی جوامع محلی شود، گفت: اشتراکات و بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مطلوب کشورهای واقع در این مسیر و براساس خواست مشترک مردم، راه‌اندازی این راه آبی را امکان‌پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه همکاری متقابل باعث نزدیکی این کشورها به یکدیگر و همچنین موجب گسترش روابط آنها با جهان می‌شود، اظهار کرد: کشورهای قرار گرفته در مسیر و آسیای جنوب شرقی، بازارهای اقتصادی بزرگ و مکمل هستند که با ایجاد کانال‌های جدید همکاری می‌توانند به بازارهای موافق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند. این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است.

 

وجود 8 مسیر و کشور گردشگری در مسیر جاده ابریشم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: در حال حاضر در مسیر جاده ابریشم هشت مسیر و کشور اصلی گردشگری وجود دارد که هر کدام از آنها دارای موضوعات خاص تاریخی، فرهنگی، تجاری، قومیتی و مناظر طبیعی است، تورهای تاریخی ایران، فرهنگ و تمدن ایران، ترکیه با تورهای فرهنگی و تاریخی، چین با تورهای تاریخی، فرهنگی، کشورهای آسیای مرکزی با تورهای فرهنگی، قومیتی و تاریخی، کشور قزاقستان و ازبکستان با تورهای فرهنگی، تاریخی و قومی، کشور هند با تورهای تاریخی، فرهنگی و توریستی، کشور روسیه با تورهای طلایی راه ابریشم، تورهای ویژه شرق جاده ابریشم از جمله این موارد است.

سلطانی‌فر ایران را به عنوان پل ارتباطی دانست که کشورهای آسیای میانه را به آب‌های آزاد وصل می‌کند و ادامه داد: جاده‌ی ابریشم به عنوان جاده‌ای تاریخی و نمادین، برای ایجاد تعاملات و ارتباطات بیشتر و بهتر میان ملل مورد توجه و اهمیت است و با توسعه همکاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری کشورهای مسیر جاده ابریشم احیاء مسیر تاریخی امری ضروری است.

 

ثبت جهانی «تردد در جاده ابریشم دریایی» عاملی برای احیا و توسعه‌ گردشگری این جاده

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: پایه‌ریزی بستر مناسب برای تشریک مساعی و همکاری‌های بین‌المللی و دو جانبه در زمینه گردشگری، راه‌اندازی اتحادیه جهت ایجاد امنیت در گردشگری کشورهای کمربند اقتصادی جاده ابریشم، راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین‌المللی بین شهرهای مسیر و نیز تشویق شرکت‌های هواپیمایی در ایجاد رقابت و ارائه پروازهای ارزان قیمت، ایجاد مقاصد بین‌المللی گردشگری از طریق ایجاد مقاصد تفریحی، گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت، مبادله‌ تفاهم‌نامه‌ چند جانبه میان کشورهای مسیر جاده ابریشم دریایی به منظور کاوش و باستان‌شناسی زیر بستر دریا، ثبت مشترک «تردد در جاده ابریشم دریایی» به عنوان میراث ناملموس در یونسکو و احیای تجارت دریایی در مسیر راه ابریشم دریایی، می‌تواند منجر به احیاء جاده ابریشم و توسعه گردشگری در این مسیر شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در شرایطی که دنیا با بحران‌های مالی مختلفی روبرو است، نزدیکتر شدن کشورهای واقع در مسیر راه ابریشم و کشور چین با کشورهای آسیای جنوب شرقی و راه‌اندازی راه جدید دریایی ابریشم به منزله یک گام بزرگ در توسعه ساختارهای اقتصادی و رشد اقتصادی پایدار این کشورها خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که طرح جاده ابریشم دریایی جدید و ایجاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیا و مرکز تبادلات فرهنگی بین چین و کشورهای آسیایی منجر به شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد شد، تصریح کرد: ایجاد راه ابریشم جدید دریایی آینده روشنی را پیش روی کشورهای منطقه خواهد گشود.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه که همواره در مسیر صلح و هم زیستی مسالمت‌آمیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با استفاده از منابع بخش خصوصی داخلی و خارجی به عمل آورده و گسترش تعاملات دو جانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف خصوصا کشورهای مسیر راه ابریشم را در دستور کار خود قرار داده است و دستیابی به جذب 20 میلیون گردشگر خارجی در سال 2025 میلادی را هدف‌گذاری کرده است.

معاون رئیس جمهور گردهمایی سومین مجمع جهانی اقتصاد گردشگری را عاملی برای کمک به توسعه‌ی همکاری‌های میان کشورهای منطقه راه ابریشم دانست.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: