دكتر نجفی: پرونده متخلفان در اعطای بورس به دادگاه ارائه می‌شود

1393/8/5 ۰۹:۰۶

دكتر نجفی: پرونده متخلفان در اعطای بورس به دادگاه ارائه می‌شود

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اعلام مشخص شدن تكلیف افرادی كه به طور غیرقانونی بورسیه‌ شده‌اند، بر برخورد با مدیران و مسئولانی كه باعث خدشه‌دار شدن حیثیت وزرات علوم و رخ‌ دادن این فاجعه علمی شده‌اند، تاكیدكرد.

 

 

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اعلام مشخص شدن تكلیف افرادی كه به طور غیرقانونی بورسیه‌ شده‌اند، بر برخورد با مدیران و مسئولانی كه باعث خدشه‌دار شدن حیثیت وزرات علوم و رخ‌ دادن این فاجعه علمی شده‌اند، تاكیدكرد.

به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمدعلی نجفی در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: پرونده بورسیه‌شدگان غیرقانونی با ممانعت از ادامه تحصیل آنان یا قطع بورس تحصیلی، بسته شده است اما پرونده مسئولان متخلف همچنان باز است و با استخراج اسامی متخلفان، نامه‌های رسیدگی به پرونده آنان با توجه به میزان تخلف به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت‌ علمی ارسال شده است.

وی افزود: برای تكرار نشدن چنین تخلفاتی باید به تضمین و اجرای درست قانون بازگشت، مانند آنچه در آزمون دكترای سال جاری رخ داد. از میان تمامی افراد شركت‌كننده در آزمون، 115 نفر از نفرات یك تا چهار رشته‌‌هایی را كه در نقشه جامع علمی كشور اولویت دارند، انتخاب شده‌اند.

نجفی بابیان این‌كه اعطای بورس در برخی رشته‌ها در پرونده متخلفان به طنز شبیه است، گفت: اعطای بورس در رشته‌هایی مانند ادبیات، معارف‌اسلامی یا فقه و اصول از جمله این رشته‌ها است كه بورسیه‌شدگان آنان به خارج، بعداً به بورس داخل تبدیل شده‌اند تا افراد با شركت نكردن در آزمون دكترا، قانون را دور بزنند.

وی ادامه داد: برخی از مسئولان گذشته اظهار می‌كنند كه بنابر دستورالعمل همان زمان، آزمون برگزار نشده و از پذیرفته‌شدگان فقط مصاحبه به عمل آورده‌اند كه البته همان نیز برخلاف دستورالعمل‌های وزارت علوم مبنی‌بر برگزاری آزمون و مصاحبه در كنار هم است، اما پرونده‌هایی وجود دارد كه هر سه استاد مصاحبه‌كننده، صلاحیت علمی فرد را رد كرده‌اند اما باز به وی بورس اعطا شده است.

نجفی با بیان این‌كه پرونده بورسیه‌ها سیاسی و پیچیده شده است، گفت: وزارت علوم بیانیه‌ای روشن داده و نتیجه بررسی‌ها را اعلام كرده است. اما متأسفانه با این بیانیه‌ برخوردهای سیاسی می‌شود. ضمن‌ آنكه از ابتدا ورود به پرونده بورسیه‌ها با دخالت دستگاه‌های نظارتی و نامه دیوان محاسبات به وزیر وقت علوم انجام شده است.

وی افزود: برخلاف آنچه برخی افراد بیان می‌كنند، تاكنون شخصی در وزارت علوم اعلام نكرده است كه تمامی 3 هزار و 700 نفر به صورت غیرقانونی بورسیه شده‌اند، بلكه برتخلف عده‌ای از این آمار تأكید شده و هرگز هم اسامی از متخلفان توسط وزارت علوم اعلام نشده و نخواهد شد.

نجفی با ابراز تعجب از خواسته‌ افرادی بر ابراز عذرخواهی از سوی وزارت علوم تصریح كرد: عده‌ای بدون آزمون و با هزینه دولت، ادامه تحصیل داده‌اند. اكنون وزارت علوم باید از چه چیزی عذرخواهی كند؟!

سرپرست وزارت علوم با اشاره به سه امتیازی كه به صورت غیرقانونی به افراد بورسیه شده اختصاص یافته است، افزود: این افراد ابتدا بدون رقابت وارد دوره دكترا شده‌اند. درحالی كه در آزمون سال جاری از هر 20 نفر شركت‌كننده یك نفر وارد دوره دكترا شده است.

امتیاز دیگر پرداخت هزینه تحصیلی و كمك هزینه زندگی از سوی دولت به این افراد است و دیگر آنكه این افراد بنا بوده كه عضو هیأت‌ علمی دانشگاه‌ها شوند.

نجفی با اعلام این‌كه 36 نفر از متخلفان از دانشگاه‌ها به دلیل اعلام اطلاعات غلط اخراج شده‌اند، ادامه داد: 840 نفر از متخلفان هم شرایط لازم برای بورسیه‌ شدن را نداشتند كه به دلیل آنكه 2 تا 3 سال از تحصیل آنان می‌گذشت و ظرفیت دانشگاه‌ها را نیز اشغال كرده‌اند، به آنان اجازه تحصیل دادیم به شرط آنكه هزینه‌های پرداخت شده را بازگردانند و اجازه استخدام در هیأت ‌علمی دانشگاه‌ها را هم نداشته باشند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به نوع تخلفات صورت گرفته در پرونده بورسیه‌ها، گفت: قبل از سال 85، فقط صلاحیت علمی ملاك بود. اما در این سال بندی به آیین‌نامه اضافه می‌شود كه براساس آن، كسانی كه دارای سوابق فرهنگی هستند و به تأیید مراجع ذیربط رسیده‌اند، می‌توانند برای دریافت بورس معرفی شوند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این در صلاحیت علمی افراد و رعایت شرط سنی نیز تخلف صورت گرفته است. ضمن آنكه نمونه‌هایی وجود دارد كه یكی از مسئولان در دوره گذشته فقط 750 نفر را برای بورسیه معرفی كرده یا رؤسای یكی از دانشگاه‌ها 90 نفر را به این منظور معرفی كرده است.

نجفی در مورد افراد بورسیه شده‌، افزود: نمی‌توان گفت: كه تمامی آنان متخلف یا مقصرند. در مورد افرادی كه اطلاعات غلط داده‌اند، می‌توان تخلف آنان را ثابت كرد اما در مورد كسانی كه اطلاعات را درست نوشته‌اند و بعد با حداقل معدل به آنان بورس داده‌اند، نمی‌توان در مورد خود افراد تخلفی اثبات كرد.

وی با بیان 4 نوع تخلف انجام شده در این پرونده، ادامه داد: گروهی بورسیه‌های خود را تبدیل به داخل كرده‌اند كه باید این افراد شرایطی مانند شركت در آزمون زبان و پذیرش از سوی دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم را داشته باشند كه هیچ‌ كدام از این مراحل را طی نكرده‌اند و براین اساس 1860 نفر تخلف كرده‌اند.

پس از انجام بررسی‌ها، 508 نفر از این افراد شرایط اولیه آیین‌نامه را هم نداشته‌اند و 36 نفر علاوه براین تخلف، اطلاعات خود را هم به دروغ عنوان كرده‌اند.

نجفی، افزود: این یك مغالطه است كه عده‌ای می‌گویند فقط 36 نفر تخلف كرده‌اند و اگر از 3 هزار و 772 پرونده تخلف 3 هزار و 770 پرونده هم اثبات می‌شد، باز هم عده‌ای مغالطه می‌‌كنند و در این مورد افكار عمومی قضاوت می‌كند.

سرپرست وزارت علوم در خصوص 448 نفر از مربیان دانشگاه‌ها كه غیرقانونی بورس شده‌اند، گفت: مربیانی هستند كه از استخدام آنها یك ماه نگذشته و بعد بورس شده‌اند و ما از آنجا كه نمی‌خواستیم حق كسی ضایع شود، تصمیم در مورد آنان را به هیأت‌ امنای دانشگاه‌ها واگذار كرده‌ایم.

نجفی افزود: در مورد ایثارگران نیز علیرغم میل قلبی ما برای انجام نشدن تخلف در میان آنان، از میان 165 نفر، 23 نفر شرایط لازم را نداشتند و بورس آنان لغو شد و در مورد ادامه تحصیل مابقی نیز با دیوان محاسبات درحال مذاكره هستیم.

وی درباره آمار بورسیه‌های خارج نیز گفت: 729 نفر به خارج اعزام شده‌اند كه علیرغم اشكالات متعدد در پرونده آنان، باتوجه به تساهل و تسامح دولت در مواجهه با بورسیه‌ها و در نظر گرفتن مصالح كشور، اعلام شد كه آنان تحصیلاتشان را ادامه دهند و امیدواریم با دست پُر به كشور باز گردند اما در صورت استخدام در هیأت‌علمی باید با آنان مصاحبه شود.

نجفی در مورد چرایی تساهل و تسامح صورت گرفته با این دسته از بورسیه‌شدگان متخلف علیرغم هزینه گزاف آن بركشور، تصریح كرد: براساس آمار، تعداد افرادی كه به بورس داخل تبدیل شده، 2 برابر این افراد است. علاوه‌ برآن باگذشت مدت زمان زیادی از تحصیل بورسیه‌های خارج، لغو بورسیه آنان منفعت چندانی ندارد.

ضمن آنكه از آنجا كه این افراد در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم تحصیل می‌كنند، بازگرداندن آنان ممكن است به قطع رابطه با دانشگاه‌های بین‌المللی منجر شود. وی در ادامه با تشكر از رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور از وزارت علوم بابت انتشار این بیانیه گفت: رسیدگی به پرونده بورسیه‌ در مدت كوتاهی كار سختی است و آنچه اعلام كرده‌ایم در جهت روشنگری و ارائه گزارش به افكار عمومی است.

وی افزود: دانشجویان بورسیه متخلف تا 15 بهمن‌ماه مهلت خواهند داشت تا برای تسویه حساب و تعیین سازوکار پرداخت هزینه‌های خود به دانشگاه‌ها مراجعه کنند در غیر این صورت تحصیل آن‌ها منتفی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم از بررسی پرونده‌های بورسیه در تمام دولت‌ها استقبال می‌کند، گفت: دلیل آن‌که پرونده‌های دوره‌های قبل از دولت نهم و دهم را بررسی نکردیم این بود که اکنون پرونده بورسیه‌های دولت نهم و دهم باز است.

نجفی با اشاره به اینکه در گذشته دو بار درباره بورسیه‌ها تحقیق و تفحص صورت گرفته است گفت: در سال 72 توسط مجلس شورای اسلامی و سال 83 توسط سازمان بازرسی تحقیق و تفحصی صورت گرفت که تخلف چشم‌گیری دیده نشد و در حد چند تذکر به وزارت علوم بود.

نجفی با بیان اینکه متأسفانه در دولت گذشته فردی که مقیم آمریکا بوده بورسیه شده است، گفت: این به این معناست که دولت هزینه تحصیل فردی را پرداخت کرده که مقیم آمریکاست و به کشور بازنخواهد گشت. به همین دلیل به سرعت به خانواده او اطلاع داده شد و بورس او را قطع کردیم.

سرپرست وزارت علوم با اعلام اینکه از اول انقلاب تاکنون 15 تا 20 درصد بورسیه‌ها بازنگشته‌اند گفت: اگر وزارت علوم وقت به خوبی عمل کرده باشد تمام خسارت‌ها دریافت شده است.

نجفی افزود: هزار و 241 نفر از متخلفان هنوز برگه اعلام نیاز از سوی دانشگاه‌ها را به وزارت علوم اعلام نکرده‌اند و حدود سه سال است که در حال تحصیل هستند این به آن معناست که در هیچ‌کجا جذب نخواهند شد البته لازم به ذکر است که در این تعداد، افرادی شامل تخلفات دیگرمی‌شدند که با اعداد دیگرهمپوشانی دارد.

وی با بیان اینکه هر فرد که بورسیه می‌شود طبق قانون وثیقه ملک از او دریافت می‌شود، افزود: اگر افراد هزینه خود را نپردازند وثیقه آن‌ها به اجرا گذارده خواهد شد اما متأسفانه در دوره گذاشته عده‌ای حتی وثیقه هم نگذاشته‌اند.

وی درباره پرونده فردی که اسامی بورسیه‌ها را در فضای مجازی منتشر کرده بود، اظهار کرد: وزارت اطلاعات این پرونده را دنبال می‌کند و باید روشن شود که فارغ از این‌که این اطلاعات صحت دارد یا خیر این اسامی را چگونه به‌دست آورده است.

نجفی درباره انتخاب دکتر نیلی احمدآبادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم گفت: رئیس‌جمهور چندین بار از بنده خواستند که مرا به مجلس معرفی کنند اما به دلایلی که ذکر آن‌ها میسر نیست این مسئله را رد کردم و بر همین اساس آقای روحانی، دکتر نیلی احمدآبادی را برای این سمت انتخاب کردند که سابقه درخشانی در جنگ تحمیلی داشته و با ارگان سپاه در زمینه‌ علمی و فرهنگی همکاری‌هایی داشته و استاد برجسته‌ای هستند که بیش از 80 مقاله ISIدارند.

وی افزود: نمایندگانی که می‌گویند وزیر باید استاد تمام باشد و در حوزه خود برجسته باشد در این مسئله هیچ خدشه‌ای نمی‌توانند به ایشان وارد کند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دکتر نیلی هیچ‌گونه نقطه‌ضعف سیاسی ندارد، گفت: من فرد سیاسی هستم که از سال 57 فعالیت‌های مختلفی داشته‌ام. اگر از نظر برخی از نمایندگان این مسئله نقطه‌ضعف من محسوب می‌شود دکتر نیلی این نقطه‌ضعف را ندارند.

وی افزود:دلیل آنكه من ایشان را به عنوان رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نكردم نیز منتظر شدن برای معرفی وی به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما درباره انتخاب دکترعارف برای ریاست دانشگاه تهران چیست، گفت: اگر دکتر عارف این مسئله را بپذیرند بسیار خوب است.

من به دکتر نیلی نیز پیشنهاد کرده‌ام که اول به ایشان پیشنهاد دهند چرا که در گذشته دکتر عارف گفته بود من آرزویم ریاست دانشگاه تهران است اما اخیراً عنوان کرده‌اند که منظورشان در همان دورانی بوده است که این جمله را گفته‌اند و اكنون برنامه های دیگری دارند.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: