رئيس جمهوري: گزارش تخلفات بورسيه‌ها بزودي به اطلاع ملت مي‌رسد

1393/7/30 ۰۷:۴۸

رئيس جمهوري: گزارش تخلفات بورسيه‌ها بزودي به اطلاع ملت مي‌رسد

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در هشتمين همايش ملي نخبگان با اشاره به اهميت وضعيت دانشگاه‌ها، تصريح کرد: يک بار وزيري را معرفي کرده‌ايم، گفتند راي اعتماد نمي‌آورد و ما گفتيم اهلا و سهلا، پس ما فرد ديگري را به عنوان سرپرست معرفي کرديم و گفتند او را به مجلس معرفي نکنيد که راي نخواهيم داد. باز هم گفتيم اهلا و سهلا. پس سومي را معرفي کرديم و راي اعتماد گرفت، اما در کمتر از يک سال يعني حدود 9 ماه به قضاوت رسيدند که بايد کنار برود .


رئيس‌جمهور گفت: اين دولت آماده است که در راه مبارزه با فساد هزينه‌هايي را که بايد، پرداخت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در هشتمين همايش ملي نخبگان با اشاره به اهميت وضعيت دانشگاه‌ها، تصريح کرد: يک بار وزيري را معرفي کرده‌ايم، گفتند راي اعتماد نمي‌آورد و ما گفتيم اهلا و سهلا، پس ما فرد ديگري را به عنوان سرپرست معرفي کرديم و گفتند او را به مجلس معرفي نکنيد که راي نخواهيم داد. باز هم گفتيم اهلا و سهلا. پس سومي را معرفي کرديم و راي اعتماد گرفت، اما در کمتر از يک سال يعني حدود 9 ماه به قضاوت رسيدند که بايد کنار برود .

وي با اشاره به اين‌که بعضي‌ها گفته بودند وزير علوم نبايد به بورسيه‌ها دست بزند، اضافه کرد: کار ناقص وزير دانشمند قبلي آقاي دکتر فرجي‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقاي دکتر نجفي به زودي تکميل خواهيم کرد و من اميدوارم تا پايان اين هفته يا اوايل هفته آينده گزارش کامل موضوع بورسيه‌ها به اطلاع همه ملت ايران برسد.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: در بررسي بورسيه‌ها بعضي موارد به افرادي مي‌رسيم که انتصاب‌ها با اخلاق و با استعداد و کار و تلاش و کوشش نبوده است که بايد به اين نقطه برسيم، اما مي‌دانيم که مشکلات را بايد قدم به قدم از پيش پا برداريم.

روحاني با بيان اين‌که ممکن است دولت يازدهم هم مشکل داشته باشد، گفت: اگر در اين دولت هم مشکل يا فسادي بود، با کمال صراحت و بي‌دغدغه هر فردي که باشد بايد با فساد مقابله شود. البته مي‌دانيم فساد چيزي نيست که يک روزه ريشه‌کن شود چون سال‌ها ريشه دوانده است.

وي با بيان اين‌که تنها مي‌توانيم قول دهيم يکسري شاخه‌هاي فساد را بزنيم، اما درخت کهنسال آن که ميوه حنظل دارد معلوم نيست چه وقت ريشه‌کن مي‌شود، افزود: نبايد نااميد شويم و بايد دست به دست هم دهيم تا در يک جامعه سالم نهال نخبگي رشد يابد و تبديل به درختي تنومند و پرثمر شود و جامعه ما از اين درخت و ميوه آن استفاده کند.

روحاني با بيان اين‌که هدف نهايي ما قدرت ملي، ثروت ملي و منزلت است، تصريح کرد: در قدرت عامل بزرگ علم، فرهنگ، ايمان و معنويت است و در ثروت نيز در دنياي امروز اقتصاد دانش‌بنيان مي‌تواند براي ما ثروت آورد و در منزلت هم نياز به علم و تدبير داريم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که بايد منزلت ملت ايران در افکار عمومي جهان به همان اندازه باشد که هم‌وزن فرهنگ و تاريخ و ايثار و فداکاري اين ملت است، افزود: اميدواريم بنياد ملي نخبگان که بار سنگيني بر دوش دارد در وظيفه خود براي کسب نخبگان کشور به خوبي عمل کند و براي کسب نخبه بين روستا و شهر فرقي نباشد و مبادا حق روستاييان در نظر گرفته نشود و آنها محروم شوند. وي با بيان اين‌که ما استعدادهاي فراوان داريم، خاطرنشان کرد: هيچ فرقي بين اقوام و مذاهب از جمله ترک و لر، ترکمن، بلوچ و عرب و همه اقوام ايراني و همه مذاهب از جمله شيعه و سني و زرتشتي و مسيحي براي نخبگي وجود ندارد يعني نخبه، نخبه است و بايد زمينه را براي رشد نخبگان و جذب آنها و بکارگيري آنها انجام دهيم. وي با اشاره به اين‌که عده‌اي سئوال مي‌کنند در مذاکرات هسته‌اي پيروز مي‌شويم، گفت: پاسخ من اين است که ما پيروز هستيم چون اينکه نمايندگان يک ملت در برابر شش قدرت بزرگ بنشينند، استدلال و بحث کنند و سخن آنها را رد کرده و سخن خود را به کرسي بنشانند يعني قدرت چانه‌زني سياسي دارند و اين به معناي پيروزي يک ملت بزرگ به نام ايران عزيز است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: ما مسيري را آغاز کرده‌ايم و براي طي مسير همان مقدار که علوم تجربي بايد به کمک ما بيايد به کمک علوم انساني نياز داريم.

وي با بيان اين‌که اگر اهداف و آرمان‌ها براي يک ملت در ابهام باشد در مسائل اجتماعي و فرهنگي نمي‌توانيم توسعه پيدا کنيم، گفت: توسعه يکجانبه ما را به هدف نمي‌رساند، بلکه توسعه بايد همه‌جانبه باشد يعني علم و اخلاق، ماديات و معنويات، مسائل اجتماعي و سياسي و همه موضوعات مورد نياز يک جامعه بايد توسعه پيدا کند پس اگر بهترين علم و فناوري را داشته باشيم، اما در خيابان احساس امنيت نکنيم بي‌ارزش است.

روحاني تصريح کرد: اگر خداي ناکرده روزي فرا برسد که نيروي امنيتي که کارش تامين آرامش جسمي و رواني افراد است تبديل به نيروي ترس و دلهره و اضطراب شود آيا آن جامعه و تلاش در آن جامعه براي ما ارزشمند خواهد بود؟

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌اي نتوانيم حرف حق‌مان را بدون دغدغه بزنيم آن جامعه ما را به سعادت نمي‌رساند و بايد بدانيم که اين کشور از آن مردم است.

وي با طرح اين سوال که راس حاکم باشد يا راي حاکم باشد، توضيح داد: عده‌اي هستند که در راس امورند و ممکن است نخبگان را در مسير قرار دهيم يعني رئوس علمي و نخبگي کشور، اما ما در جامعه حکومت رئوس و حتي حکومت نخبگان و از آن طرف حکومت عوام را قبول نداريم چون ما يک چيز يعني مردم‌سالاري را قبول داريم.

روحاني با بيان اين‌که واحد مردم‌سالاري و آراي اين ملت، شهروند است، خاطرنشان کرد: هر شهروند در تاثيرگذاري در مسير کشور و سياست و حکومت بايد هم‌وزن و همسان شهروند ديگر باشد، اما برخي تلاش مي‌کنند تا رئوس را جذب کنند و آن رئوس آراي بيشتري جذب کنند و از اين آرا بيشتر رئوس جديدي سر کار آيند و آنها نيز آراي جديدي کسب کنند. البته اين تعامل در دنيا وجود دارد، اما بايد بدانيم که ما تابع آن دين و قرآني هستيم که به ما مي‌گويد امور اجتماعي حکومتي و اداره کشور بايد با مشورت، راي و نظر مردم باشد، چون صاحبان کشور آحاد ملت هستند و اين را همه بايد با زبان، دل و عمل‌مان بپذيريم تا ديگر فرار مغزها را شاهد نباشيم.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که برخي مي‌گويند فرار نخبه اشکال ندارد و مهاجرت اگر دوطرفه باشد بي‌اشکال است، گفت: اما فرار مغز، زبان و استعداد و از بين رفتن فرصت خسارت بزرگ براي يک ملت است .

*اقتصاد نفت‌محور

دکتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري هم دراين مراسم با تاکيد بر اين که سياست جديد دولت توانمندسازي نخبگان است، تصريح کرد: مشکلي که از گذشته در تاريخ ايران وجود داشته و دارد اين است که کشوري که اقتصادش بر اساس فروش نفت خام بوده، در واقع نياز به نخبه در آن ديده نشده است.

وي تاکيد کرد: براي ايجاد اقتصاد دانش‌بنيان و جذب نخبه بايد روش‌هاي جديدي در دانشگاه‌ها اجرايي شود.

به گفته وي ديپلماسي علمي يکي از بخش‌هاي اساسي است که بنياد ملي نخبگان به‌جد پيگير آن است به نحوي که ما افراد شاخصي در خارج از ايران داريم که مي‌توانيم در ديپلماسي علمي از آنها بهره‌مند شويم.

* افزايش ظرفيت

دکتر نجفي سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم درحاشيه اين مراسم درگفتگو باخبرنگاران با رد ادعاي مخالفان دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص افزايش غيرقانوني ظرفيت ها در اين دانشگاه، گفت: حرف آقاي ميرزاده در خصوص آمار افزايش ظرفيت ها دقيق است.

وي در پاسخ به سئوالي در خصوص تعيين تکليف صندلي‌هاي خالي دانشگاه‌ها،‌ گفت: در اين باره بايد بررسي کنيم و طرح‌هايي را براي سال تحصيلي آينده مطرح کنيم. يکي از اين طرح‌ها در ارتباط با دانشگاه‌هاي غيردولتي اين است که مجبور به تعطيل کردن‌ برخي از آنها شويم.

وي افزود: دوم اين که برخي از دانشگاه‌هاي غيردولتي مي‌‌توانند از طريق ادغام با يکديگر بحث صندلي‌هاي خالي را جبران کنند تا هزينه‌هاي اقتصادي آنها کاهش يابد. در مورد واحدهاي دانشگاه‌پيام نور همين گونه است، ممکن است مجبور شويم برخي از واحدهاي پيام نور را در مراکز شهرستان‌ها تعطيل کنيم. ضرورتي ندارد ، اين تعداد مرکز پيام نور و علمي کاربردي در کشور داشته باشيم.

نجفي در خصوص حاشيه هاي افزايش ظرفيت رشته‌هاي دکترا توسط دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين مسئله مطرح شد و قرار شد در اين شورا کميته‌اي با حضور نمايندگان دانشگاه آزاد و وزارت علوم، بهداشت و درمان و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشکيل شود تا ظرفيت‌هاي دوره دکتراي دانشگاه آزاد بررسي شود.

وي افزود: رئيس دانشگاه آزاد چند بار اعلام کرد که رشته‌هاي دکتراي پذيرفته شده نسبت به سال قبل 1.7 برابر است. يعني 70 درصد اضافه شده است اما مدعيان مخالف دانشگاه آزاد مي‌گويند که اين رقم 7 يا 8 برابر است. به نظر مي‌رسد حرف آقاي ميرزاده دقيق‌تر است اما چون در شوراي عالي انقلاب فرهنگي يکي از آقايان نظر 7 برابري را مطرح کرده قرار شد تا کميته‌اي به اين مسئله رسيدگي کند.

نجفي در رابطه با بحث بورسيه‌ها و مراحل رسيدگي به آنها، گفت: ما تا 3-2 روز آينده گزارش کامل موضوع بورسيه‌ها را اعلام مي‌کنيم.

وي افزود: بحث بورسيه‌ها به چهار گروه کلي تقسيم مي‌شود. يک گروه بورسيه‌هايي بودند که به اسم بورسيه خارج به آنها بورس داخل داده‌اند و بعد آن را تبديل به بورسيه داخل کرده‌اند و در نتيجه بدون شرکت در آزمون دکترا وارد دوره‌هاي دکترا شدند. پرونده‌هايي که قرار بود به کميته پنج نفره ارجاع شود شامل اين

پرونده‌ها بودند.

نجفي ادامه داد: گروه دوم بورسيه‌هايي هستند که به خارج اعزام شدند و هم‌اکنون نيز مشغول تحصيل در خارج از کشور هستند. به طور طبيعي پرونده‌هاي آنها را به کميته پرونده ارجاع نمي‌دهيم.

به گفته وي، دسته سوم پرونده بورسيه‌هايي است که خودشان مربي دانشگاه‌ها بودند و از قانون ادامه تحصيل در دانشگاه‌ها استفاده کردند که اينها هم شرايط خاص خود را دارند.

نجفي گفت: گروه چهارم نيز دسته‌اي بودند که از امتيازات ايثارگران استفاده کردند. حکمي که مربوط به هر کدام از اين چهار گروه است با هم متفاوت است.

*اتاق فکر نخبگان

دکتر حميد ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي هم در حاشيه اين مراسم درگفتگوباخبرنگاران بر ضرورت تشکيل اتاق فکري به منظور تبادل افکار وبرنامه‌هاي نخبگان کشور با دولت تاکيد کرد.

وي گفت: به عقيده من ميزان تاثير گذاري نخبگان در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور بسيار حائز اهميت است، اما اين تاثير‌گذاري آن طور که لازم است وجود ندارد.

وي افزود: بهترين راه اين است که همه مجموعه‌ها و از جمله دولت براي تصميم‌گيري‌هايشان تدابيري اتخاذ کنند که نخبگان با ارائه طرح و برنامه و فکر و ايده‌هايي نو در جهت حل مشکلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور مثمر ثمر واقع شوند.

وي افزود: دولت در کنار کميسيون‌ها و شورا‌ها مي‌تواند به صورت سازمان يافته براي تصميم گيري‌ها، اتاق فکري تشکيل داده و از نخبگان در اين رابطه کمک بگيرد.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: