برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان با حضور نماینده یونسكو در ایران

1393/7/12 ۰۸:۴۳

برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان با حضور نماینده یونسكو در ایران

ایرانیان مسلمان همواره در طول تاریخ حامیان راستین ائمه اطهار (ع) و نهضت‌های ظلم ستیز آنها بوده‌اند. «مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیروز در آیین سنتی مذهبی «قالیشویان» در مشهد اردهال کاشان با اعلام این مطلب،‌ افزود: امروزه میراث گرانبهای بزرگان اسلام و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در عرصه‌های جهانی و مناسبت‌های بین المللی همراه تصاویری از ایران پوشش و نمایش داده می‌شود.

 

ایرانیان مسلمان همواره در طول تاریخ حامیان راستین ائمه اطهار (ع) و نهضت‌های ظلم ستیز آنها بوده‌اند.

«مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیروز در آیین سنتی مذهبی «قالیشویان» در مشهد اردهال کاشان با اعلام این مطلب،‌ افزود: امروزه میراث گرانبهای بزرگان اسلام و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در عرصه‌های جهانی و مناسبت‌های بین المللی همراه تصاویری از ایران پوشش و نمایش داده می‌شود.

وی تاكید كرد: مراسم بسیار بزرگ و ارزشمند قالیشویان در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است و از این به بعد به عنوان یکی از سرمایه‌های معنوی ایران در تمامی پایگاه‌ها و وب سایت‌های گردشگری دنیا معرفی می‌شود.

آیین قالیشویان کاشان با حضور «افتخار عارف حسین» رئیس موسسه فرهنگی اکو، «استر کونیش لاروش» نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران، استانداران قم و اصفهان و آیت الله «عبدالنبی نمازی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان برگزار شد. قالیشویان یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی ایران است كه هر سال در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می‌شود.

در این آیین هزاران نفر از چوب به دستان اردهال کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان»

به طرف چشمه آبی می‌برند.عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.‏

 

‏ * همایش «حماسه اردهال» ‏

همایش «حماسه اردهال» در تبیین گردشگری آیینی، مذهبی منطقه کاشان با حضور رئیس موسسه فرهنگی اکو و نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران در خانه تاریخی طباطبایی‌ها برگزار شد.

این آیین شب جمعه با معرفی اصالت تاریخی و آیین‌های سنتی و مذهبی کاشان و آثار تاریخی از جمله تپه‌های باستانی هفت هزار ساله «سیلک» به عنوان نخستین سکونتگاه بشری برگزار شد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو در این آیین خواستار تبادل تجربیات و همکاری‌های مشترک عضو اکو شد و گفت: کشورهای عضو این سازمان و موسسه دارای فرهنگ مشترکی هستند که این فرهنگ دستاورد تاریخ چندهزار ساله آنهاست.

افتخار عارف حسین اظهار داشت: معرفی آثار زیست شناختی و فرهنگی کشورهای عضو اکو معرف فرهنگ غنی این کشورهاست.

وی از کاشان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ارزشمند با تمدن هفت هزار ساله یاد کرد و افزود: بازدید کنندگان جهانی از این شهر تاریخی آن را دروازه تمدن بشری جهان نامیده اند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو از تلاش‌های شهردار کاشان در معرفی این شهر به جهان قدردانی کرد.

دكتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان در این همایش از استان اصفهان و شهرستان کاشان به عنوان مناطق تاریخی ارزشمند با آثار میراث فرهنگی بسیار کهن یاد کرد.

 

* اهمیت حفظ آیین قالیشویان ‏

نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران هم گفت: حفظ و نگهداری آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال برای سازمان جهانی یونسکو اهمیت فراوان دارد.

استر کونیش لاروش در حاشیه همایش «حماسه اردهال» در خانه تاریخی طباطبایی‌های کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اهمیت فرهنگی آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال کاشان برای مردم جهان نیز با اهمیت و برپایی آیین‌های ویژه آن برای مردم جذاب است.

وی افزود: دلیل منحصر به فرد بودن این آیین در این است که قرن‌های متمادی بدون هیچ وقفه‌ای نسل به نسل در حال برگزاری است.لاروش با اشاره به اینکه ایران چندین سال ثبت جهانی آیین سنتی قالیشویان را در یونسکو پیگیری می‌کرد، افزود: در این آیین سنتی می‌توان به راحتی مذهب را منتقل کرد.

اوگفت: از نظر یونسکو آیین‌هایی که نسل به نسل منتقل می‌شود، ملموس و در غیر این صورت ناملموس هستند.

لاروش اضافه کرد: میراث فرهنگی ایران بویژه شهر کاشان در یونسکو مورد توجه است که باید با پیگیری مسؤلان نسبت به ثبت جهانی این آثار اقدام شود.

ابوالفضل صدراییه فرماندار ویژه کاشان هم گفت: کاشان مهد کانون‌های فرهنگی قرآن و نهج البلاغه بوده و به پشتوانه همین پیشینه شیعی، افتخار جهانی یافته است.

اجرای موسیقی آیینی مذهبی، تبیین گردشگری آیینی مذهبی منطقه کاشان توسط کارشناس میراث فرهنگی این شهرستان و پخش فیلم کوتاه فرایند ثبت جهانی قالیشویان از دیگر برنامه‌های این آیین بود.در این همایش استودیو گردشگری کاشان و نمایشگاه عکس آیین‌های سنتی، مذهبی و مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان گشایش یافت.

 

*رونمایی از لوح ثبت جهانی ‏

لوح ثبت جهانی آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال با حضور افتخار عارف حسین رئیس موسسه فرهنگی اکو و استر لاروش نماینده یونسکو در ایران در اردهال کاشان رونمایی شد.این آیین خرداد 89 با شماره 150 به ثبت میراث معنوی رسید، در تیر 1391 به دفتر ثبت جهانی یونسکو ارسال شد و در هفتمین اجلاس کمیته بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در مقر یونسکو در پاریس (15 آذر ) به تصویب این کمیته رسید.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: