اهدای نشان صلح به 5 شخصیت فرهنگی در مراسم گشایش نمایشگاه هنر برای صلح

1393/6/30 ۱۰:۲۱

اهدای نشان صلح به 5 شخصیت فرهنگی در مراسم گشایش نمایشگاه هنر برای صلح

دومین جشنواره «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران عصر جمعه با اهدای «نشان عالی هنر برای صلح» به شهرام ناظری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، محمدعلی زم مدیر فرهنگی و حمید عجمی هنرمند خوشنویس در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، برگزار شد.

 

 

دومین جشنواره «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران عصر جمعه با اهدای «نشان عالی هنر برای صلح» به شهرام ناظری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، محمدعلی زم مدیر فرهنگی و حمید عجمی هنرمند خوشنویس در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، برگزار شد.

در این مراسم که شهرام ناظری، جعفر پناهی، محمدرضا اصلانی، هوشنگ کامکار، فرمان فتحعلیان، مسعود فروتن، سودابه فضائلی و حافظ ناظری در آن حضور داشتند، مجید ملانوروزی گفت: طبق سیاست وزارت ارشاد ثابت شده است که با سپردن امور به بخش خصوصی از جمله انجمن‌ها و تشکل‌ها، امور هنری از لحاظ فرم و محتوا بهتر از بخش دولتی اجرا می‌شود و از این بابت بر ما فرض واجب است که از این جشنواره‌ها و رویدادها در بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی با اشاره به موضوع این جشنواره یادآور شد: در فرهنگ دیرینه ما عشق و محبت و صلح همیشه مورد احترام بوده و شاید همین فرهنگ صلح‌دوستی است که در دوره‌های مختلف مانند دوره اشکانی، ماد و هخامنشی و ادوار تاریخی دیگر با استفاده از هنر توانسته زاویه‌های تند جنگ‌ها را به نرمش تبدیل کند که امروز در زیبایی شناسی ایرانی و اسلامی از آن یاد می‌کنیم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: این فرهنگ و هنر است که می‌تواند تندی‌ها را بگیرد و این از شهود و ذائقه هنرمندان حکایت می‌کند که همواره دنبال صلح و زیبایی بوده‌اند و در پیکره‌ها و نگاره‌های به جای مانده از قرون گذشته نیز می‌توان صلح، توازن و آرامش را شاهد بود و این از آرامش و صلح موجود در هنرمند حکایت دارد.

در این مراسم شهرام ناظری پس از دریافت نشان عالی هنر برای صلح در سخنان کوتاهی گفت: در خودم این شایستگی را برای دریافت نشان عالی صلح نمی‌بینم، چرا که در این حوزه کار زیادی انجام نداده‌ام.

وی افزود: همه هنرمندان کشور در این سال‌ها زحمات زیادی کشیدند و سال‌های بحرانی و سختی را گذراندند. آنها هر کدام به سهم خود تلاش کردند تا بتوانند پیام انسانی، هنر و زیبایی و صلح و اتحاد میان انسان‌ها را به جامعه و جهانیان عرضه کنند.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی زم یادآور شد: اگر می‌خواهید به صلح پایدار برسید، باید صلح را با خود و از خود شروع کنید، باید با خود آشتی داده شوید، باید از خود، آگاهی پیدا کنید و باید با این آگاهی و آشنایی با خود بتوانید زبان مفاهمه و گفت‌و‌گو را با دیگران بیابید تا بتوانید به صلح دست پیدا کنید.

همچنین در این مراسم مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به نزدیکی هفته دفاع مقدس گفت: دومین جشنواره «هنر برای صلح» در شرایطی برگزار می‌شود که در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم و ای کاش در کنار سخن گفتن از صلح، از جنگ هشت ساله تحمیلی علیه کشورمان و کسانی که در این جنگ مردانه برای دفاع از ارزش‌های دینی و ملی کشور جنگیدند و آنها که به هر نحو آسیب دیدند هم یادی می‌شد. وی افزود: جای تعجب است تعداد آثاری که امروزه در کشور به یاد جنگ‌ها تهیه می‌شود خیلی بیشتر از آثاری است که درباره دفاع هشت‌ساله خود ما تولید شده است.

سرسنگی خاطرنشان کرد: پرداختن به صلح نباید به معنی آن باشد که آن چیزی که بشر به عنوان جنگ بر سر خود و تفکرش آورده فراموش شود. یعنی نمی‌توان از صلح سخن گفت بی‌آنکه نسل جوان را با اتفاقات جنگ آشنا کرد. وی افزود: صلحی که با بمب شیمیایی، زور اسلحه و قتل عام مردم بی‌گناه صورت گیرد، صلح نیست. آن چیزی که در افغانستان و عراق مشاهده کردیم شاید اسمش تلاش برای صلح باشد اما صلح از نوع غربی هیچ وقت به جامعه بشری آرامش هدیه نکرده است.

لازم به ذکر است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز برای اهدای این نشان دعوت شده بود که در غیاب او نشان صلح برای هنر برای او ارسال شد. محمدجواد ظریف به پاسداشت تلاش در گسترش صلح و تعامل سازنده با سایر کشورها شایسته دریافت نشان عالی هنر برای صلح شد.

دومین دوره جشنواره «هنر برای صلح»، با نمایش 103 اثر در رشته‌های نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه و چیدمان، ویدیو و پرفورمنس تا 5 مهر از ساعت 14 تا 21 در گالری‌های ممیز، میرمیران، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: