«سیلک» معرف تمدن هفت هزار ساله

1393/6/24 ۱۰:۴۷

«سیلک» معرف تمدن هفت هزار ساله

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: محوطه باستانی هفت هزار ساله «سیلک» کاشان در معرفی تمدن بشری یکی از شناخته شده ترین مکان های تاریخی دنیاست. 'محسن جاوری' اظهار داشت: در اکثر موزه های معروف دنیا اشیا و آثاری از سیلک کاشان به عنوان نمادی از تاریخ و تمدن ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است. وی افزود: علاوه بر قدمت تاریخی سیلک، کاوش های علمی که 'رومان گیرشمن' باستان شناس فرانسوی در آن انجام داده است، بر اهمیت و جایگاه این محوطه باستانی کشور می افزاید.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: محوطه باستانی هفت هزار ساله «سیلک» کاشان در معرفی تمدن بشری یکی از شناخته شده ترین مکان های تاریخی دنیاست.

'محسن جاوری' اظهار داشت: در اکثر موزه های معروف دنیا اشیا و آثاری از سیلک کاشان به عنوان نمادی از تاریخ و تمدن ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر قدمت تاریخی سیلک، کاوش های علمی که 'رومان گیرشمن' باستان شناس فرانسوی در آن انجام داده است، بر اهمیت و جایگاه این محوطه باستانی کشور می افزاید.

وی با بیان اینکه ساکنان تمدن سیلک بر فلات مرکزی ایران تاثیر گذاشته اند، تصریح کرد: گمانه زنی ها، لایه نگاری ها و کاوش ها در سیلک اطلاعات بسیار مهمی از تاریخ فلات مرکزی ایران ارایه می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیلک دوره های پیش از تاریخ ایران را معرفی می کند، گفت: در این محل از هزاره ششم قبل از میلاد تا دوران تاریخی مانند 'عیلامی ها' و 'مادها' آثار و اشیایی کشف شده است.

جاوری اظهار داشت: تنها قسمت محدودی از این محوطه باستانی کاوش شده و تا سالیان آینده می تواند محلی برای کاوشگران باشد.

وی با اشاره به محوطه باستانی 'چاتال هویوک' در ترکیه گفت: قدمت این محوطه تاریخی همزمان با سیلک است، اما دولتمردان ترکیه با تبدیل آن به یک سایت موزه باستانی برای بازدید گردشگران شرایط ادامه کاوش و حفاری این مکان را فراهم کرده اند.

جاوری با بیان اینکه میراث فرهنگی از سیلک غافل شده است، خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی سیلک باید به جد پیگیری و مشکلات این محوطه باستانی رفع شود.

محوطه باستانی هفت هزار ساله سیلک کاشان 24 شهریور سال 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: