نجفی: دانشگاه ها زمین بازی سیاسی نیستند

1393/6/16 ۱۳:۲۰

نجفی: دانشگاه ها زمین بازی سیاسی نیستند

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها زمین بازی سیاسی نیستند. محمدعلی نجفی در پنجاه و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور که در دانشگاه امیرکبیر درحال برگزاری است، با بیان این مطلب از معاونین دانشجویی دانشگاه ها خواست اجازه ندهند درگیری های سیاسی باعث تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت های وزارت علوم و دانشگاه ها شود.

 

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها زمین بازی سیاسی نیستند.

محمدعلی نجفی در پنجاه و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور که در دانشگاه امیرکبیر درحال برگزاری است، با بیان این مطلب از معاونین دانشجویی دانشگاه ها خواست اجازه ندهند درگیری های سیاسی باعث تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت های وزارت علوم و دانشگاه ها شود.

وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص فعالیت های سیاسی توسط دانشجویان گفت: به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که دانشگاه های ما سیاست زده شوند و جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه بخواهند منویات خود را در دانشگاه ها پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کار دانشگاه ها علم، آموزش و پژوهش است تصریح کرد: که سایر مسائل باید درحاشیه این کار اصلی مورد توجه قرار گیرند و نباید اجازه داد که مسائل بیرون از دانشگاه به دانشگاه ها وارد شوند.

نجفی گفت:جریانات رقیب و کسانی که با مدیریت دانشگاه ها،وزارت علوم یا دولت به طورکلی مخالف هستند می توانند از طریق ابزارهای خود فشار بیاورند و این موضوع غیرطبیعی نیست اما مسوولیت شرعی و ملی ما ایجاب می کند جانب انصاف و تقوا را رعایت کنیم.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: در حالی که یک سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد اما مخالفت های سیاسی با این دولت به اندازه چهار سال گذشته بوده است.

 

** ظریف ترین کار در دانشگاه معاونت دانشجویی است

سرپرست وزارت علوم در ابتدای سخنان خود ظریف ترین کار در دانشگاه ها در جهات مختلف را بر عهده معاونین دانشجویی دانست و تاکید کرد: که آرامش و نشاط در دانشگاه ها به نحوه عملکرد معاونین دانشجویی باز می گردد که نیازمند ظرافت های خاص و نوعی از هنرمندی در مدیریت است.

وی از معاونین دانشجویی خواست که به روحیه پرسشگری و روح معترض دانشجویان توجه داشته باشند.

نجفی شرط موفقیت معاونین دانشجویی در کار خود را علاقه مندی به جوانان و دانشجویان عنوان کرد و گفت:لازمه دیگر موفقیت شما آن است که تحت تاثیر برخی ناپختگی های دانشجویان قرار نگرفته و دلسرد نشوید زیرا دانشجویان باید با شما همدل شوند.

 

** تاکید بر رعایت حقوق دانشجویان

سرپرست وزارت علوم یکی از سیاست های این وزارتخانه را در دوره جدید رعایت حقوق دانشجویان در تمامی موارد عنوان کرد و گفت: که این مساله هم جنبه شرعی و هم جنبه شهروندی و مدنی دارد.

وی از آنچه که «آرامش گورستانی» در دانشگاه ها خواند انتقاد کرد و گفت: اگر حالتی از تحکم در دانشگاه ها ایجاد شد که دانشجویان بترسند حقوق خود را مطالبه کنند این مساله در درازمدت به نفع کشور نیست و نباید اجازه دهیم حقوق دانشجویان توسط هر کسی پایمال شود.

نجفی خواستار توجه به حقوق دانشجویان در کمیته های انضباطی شد و از معاونین دانشجویی خواست در احکام صادره در این کمیته ها به سن و سال دانشجویان و به مسائل و مشکلات امروز کشور توجه کنند.

نجفی کمیته انضباطی را کمیته هایی تربیتی توصیف کرد که باید جریمه آنها در رشد جوانان موثر باشد.

سرپرست وزارت علوم یکی دیگر از سیاست های این وزارتخانه را همکاری با تمامی جریانات سالم در درون نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و خواستار ایجاد فرصت برابر در دانشگاه ها برای تمامی آنها شد.

وی عادلانه، منصفانه و از موضع پدری و مادری برخورد کردن را از شروط فعالیت در معاونت دانشجویی توصیف کرد و گفت:باید تلاش کنیم دانشجویان به سمت قابلیت و استعداد ذاتی شان حرکت کنند و فضا برای آنها باز باشد.

نجفی گفت:احساسم همواره این بوده که در سال های گذشته فعالیت هایمان در دانشگاه ها فراز و نشیب های فراوانی داشته و زمانی فضا را خیلی باز و زمان دیگری فضا را کاملا بسته ایم ولی امیدواریم سیاست ثابتی در این زمینه اتخاذ شود.

سرپرست وزارت علوم یکی دیگر از سیاست ها و اولویت های این وزارتخانه جلب مشارکت حداکثری در فعالیت های مختلف دانشگاهی عنوان کرد و افزود:گام اول در این زمینه دادن اطمینان خاطر در زمینه فعالیت های انجمن های مختلف دانشجویی و دانشگاهی است.

وی دراین خصوص توضیح داد: نباید اینگونه باشد که به انجمن های مختلف که زمانی با مجوزهای لازم فعالیت می کرده اند در آینده و با تغییر یک رییس همان فعالیت های قانونی وبال گردن آنها شده و برایشان مشکل ایجاد کند و حتی در برخی از مواقع محرومیت های قانونی برای دانشجویان به وجود آوردند.

نجفی یکی از اقدامات مناسب در این زمینه را تشکیل انجمن ها یا شوراهای صنفی دانشجویی اعلام کرد و اظهار داشت:دانشجویان را تشویق کنیم که این انجمن ها و شوراها را تشکیل دهند و در آنجا با یکدیگر به بحث و گفت و گو بنشینند.

سرپرست وزارت علوم بر فعالیت های قرآنی دانشجویان تاکید کرد و اظهار داشت: خیلی خوب است که معاونین دانشجویی حساب خاصی را به عنوان وظیفه دینی و اعتقادی بر روی فعالیت های قرآنی دانشجویان خود باز کنند زیرا که یکی از سیاست های وزارت علوم توسعه فعالیت های قرآنی است.

نجفی موضوع کارنامه سلامت دانشجویان را فعالیتی خوب توصیف کرد و افزود: سلامت روحی و روانی دانشجویان از سلامت جسمی آنها مهمتر است زیرا در برخی از دانشگاه ها که دفاتر قوی مشاوره وجود دارد به دانشگاه ها بسیار کمک شده است.

پنجاه و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه و موسسات آموزش عالی کشور بعدازظهر شنبه با حضور محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم و مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر تهران آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: