یادی از یاران راستین انقلاب

1393/6/8 ۱۱:۲۳

یادی از یاران راستین انقلاب

هشتم شهریور سالروز شهادت خدمتگزاران راستین انقلاب و ملت؛ شهیدان محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر، روز مبارزه با تروریسم نام گرفت تا در کنار گرامیداشت یاد و خاطره 2 یار صدیق و وفادار امام و انقلاب، همگان با این پدیده، پیش از بیش آشنا شوند و در راه مبارزه با آن گام بردارند. پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، محمدعلی رجایی با کسب 90 درصد آرای مردم به عنوان دومین رییس جمهوری برگزیده شد و محمدجواد باهنر را که فردی فرهیخته و دانشمند بود به عنوان نخست وزیری خود انتخاب کرد.

 

هشتم شهریور سالروز شهادت خدمتگزاران راستین انقلاب و ملت؛ شهیدان محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر، روز مبارزه با تروریسم نام گرفت تا در کنار گرامیداشت یاد و خاطره 2 یار صدیق و وفادار امام و انقلاب، همگان با این پدیده، پیش از بیش آشنا شوند و در راه مبارزه با آن گام بردارند.

پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، محمدعلی رجایی با کسب 90 درصد آرای مردم به عنوان دومین رییس جمهوری برگزیده شد و محمدجواد باهنر را که فردی فرهیخته و دانشمند بود به عنوان نخست وزیری خود انتخاب کرد.

دشمنان این مرزوبوم که همیشه دغدغه ی آنها براندازی این نظام مردمی بود، در این برهه، ترور شخصیت ها و مسوولان حکومت را در دستور کار خویش قرار دادند. آنان که 2 ماه پیش از این در حادثه ی هفتم تیر 1360 هجری خورشیدی سید محمد بهشتی و 72 تن از یاران وفادار وی را در بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسانده بودند این بار با انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور فاجعه ی دیگری را رقم زدند.

منافقین که ساده زیستی و خدمت های صادقانه ی دولت منتخب ملت را برنمی تافتند، نقشه ی ترور دولت مردان انقلاب را طراحی کردند و ساعت سه بعدازظهر هنگامی که رییس جمهوری، نخست وزیری و چند تن از مقام های نظامی و امنیتی کشور در جلسه ای در ساختمان نخست وزیری حضور داشتند بمبی جاسازی شده در یک کیف دستی را در این مکان منفجر کردند.

این رخداد تلخ سبب شهادت محمد علی رجایی، محمد جواد باهنر و تعدادی از افراد حاضر در جلسه شد و مجروحان حادثه با کمک ماموران و پرسنل نهادهای انقلابی برای درمان و مراقبت های پزشکی به بیمارستان های گوناگون پایتخت انتقال یافتند.

چند روز پس از این فاجعه، دادستان کل کشور اعلام کرد، برپایه ی شواهد موجود این پرونده، مسعود کشمیری دبیر شورای امنیت به عنوان عامل حادثه شناسایی شده است. زیرا وی پیش از انفجار، ساختمان را ترک کرده و برنامه ریزی های لازم را برای خروج از کشور انجام داده بود.

کارشناسان اعلام کردند بمب منفجر شده از نوع تخریبی آتش زا بوده است و از 2 پوند تی ان تی و مقداری منیزیم تشکیل شده بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی یک روز پس از این حادثه به نقل از خبرگزاری فرانس پرس از پاریس گزارش داد: «گروهک منافقین عصر یکشنبه گذشته با انتشار اعلامیه ای مسوولیت انفجار دفتر نخست وزیری ایران را به عهده گرفت.»

شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت و بعد از آن در 1359 هجری خورشیدی نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را عهده دار بود. وی 20 مرداد به مقام نخست وزیری رسید و پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد 1360 هجری خورشیدی به عنوان دومین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

شهید محمدجواد باهنر نیز پس از پیروزی انقلاب خدمت های شایسته ای را به این نظام ارایه داد که از آن میان می توان به عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی و نخست وزیری جمهوری اسلامی اشاره کرد.

امام خمینی در پیامی به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر فرمود:

«...منطق ما، منطق ملت ما، منطق مؤمنین، منطق قرآن است، انالله وانا الیه راجعون با این منطق هیچ قدرتی نمی تواند مقابله کند ... خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده اند در نظر همه ما عزیز و ارجمندند و آقای رجایی و آقای باهنر هر 2شهیدی هستند که با هم در جبهه های نبرد با قدرت های فاسد هم جنگ و همرزم بودند ... آن کوردلانی که گمان کرده اند جمهوری اسلامی با نبود چند تن از بین خواهد رفت و سقوط خواهد کرد، آنها افکارشان، افکار اسلامی نیست و از اسلام خبری ندارند و از ایمان اطلاعی ندارند و افکارشان، افکار مادی است و برای دنیا کار می کنند و به هوای دنیا هستند... ملت ما آرام است، دلش مطمئن است به این که وقتی این شهدا نباشند، به جای آنها داوطلبانی برای شهادت حاضر به صحنه هستند. ما در عین حال که برای این شهدا متاثر هستیم و این ها اشخاص ارزنده ای برای ملت ما و برای جمهوری ما بودند لکن ما باز به دنبال آن ها افراد داریم و اشخاص متعهد داریم و اشخاص مؤمن متعهد به اسلام داریم و دنبال او ملت داریم و ملتی که هیچ گونه عقب نشینی در این مسایل نخواهد کرد و به این ترتیب جمهوری اسلامی آسیبی نخواهد دید...»

شورایعالی انقلاب فرهنگی هشتم شهریور را برای رویارویی با اعمال دهشت افکنی(تروریستی) به نام روز مبارزه با تروریسم نام گذاری کرد تا همگان از پیامدهای این پدیده آگاه شوند و در راه پایان دادن به آن تلاش و کوشش کنند.

ایران یکی از قربانیان بزرگ ترور و تروریسم در جهان است؛ مدعیان حقوق بشر و منادیان مبارزه با تروریسم با حمایت های خود از گروه های تروریستی، آنها را در رسیدن به مقاصدشان یاری می رسانند و با کمک های مادی و اطلاعاتی، زمینه های رشد و توسعه ی این پدیده را فراهم می آوردند.

جامعه بشری سال هاست که از بحران تروریسم رنج می برد؛ پدیده ای که عاملان آن با ترویج ترس و وحشت به منظور دستیابی به هدف های سیاسی خویش، امنیت و آرامش افراد بی گناه را هدف قرار داده اند و زندگی انسان های بسیاری را با خطر نابودی روبرو ساخته اند. اینک باید تمامی مردمان این گیتی پهناور برای مبارزه با این پدیده، در کنار یکدیگر بایستند و اتحاد جهانیان را برای نابودی تروریسم به بانیان آن نشان دهند.

ترور از ریشه ی لاتین terror به معنای ترس و وحشت گرفته شده است و به رفتار و اعمال فرد یا گروهی گفته می شود که از راه ایجاد ترس، وحشت و استفاده از زور می خواهند به هدف های سیاسی خویش دست یابند.

تروریسم از اساسی ترین مشکل های جامعه جهانی به شمار می رود و خطرناک ترین تهدید علیه حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال گذشته، تروریسم، وضعیت دردآور و فاجعه آمیزی را برای بیشتر ملت ها و کشورها پدید آورده است. افرادی که برای رسیدن به خواسته های نامشروع خویش، به هر عمل غیرانسانی دست زده اند و از هیچ جنایتی فروگذاری نمی کنند.

پیشینه ی ترور و تروریسم به گذشته های دور بازمی گردد و اکنون نه تنها امنیت انسانی را خدشه دار کرده، بلکه صلح و امنیت جهانی را با تهدید روبرو ساخته است و برخی از کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند و شعار حمایت از حقوق بشر را سر می دهند با کمک و تجهیز گروه های تروریستی و افراطی در خاورمیانه سبب نسل کشی و کشتار غیرنظامیان فراوانی شده اند که به مردم و دولت این کشورها خسارت های مادی و جانی فراوانی را تحمیل کرده اند.

روز مبارزه با تروریسم فرصتی ارزشمند برای توجه پیش از بیش به این پدیده به شمار می رود که زندگی افراد بی شماری را نابود و صلح و امنیت جهانی را با خطری جدی روبرو کرده است. به همین منظور همگان باید با تلاش فراوان به رویارویی با آن بپردازند تا در آینده ای نه چندان دور، جهانی به دور از هر گونه خشونت و تهدید را به نظاره بنشینیم.

با الهام از: کتاب دولت های شهید رجایی،شهید باهنر و آیت الله مهدوی کنی

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: