انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی در دانشگاه‌های برتر كشور تشكیل می‌شود

1393/6/8 ۰۸:۴۰

انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی در دانشگاه‌های برتر كشور تشكیل می‌شود

نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با صدور بیانیه‌ای در 9 بند در دانشگاه پیام نور خراسان شمالی به كار خود پایان داد و رساله دكتری «تطور غزل‌های فارسی» دكتر حسن دلبری را به عنوان رساله برتر معرفی كرد. بیانیه پایانی همایش به این شرح قرائت شد: با عنایت پروردگار بزرگ و با همت دانشگاه پیام نور خراسان شمالی، مركز بجنورد با همكاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشكده فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و علمی، نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه پیام نور بجنورد در روزهای 5 ـ 7 شهریور 1393 و در چارچوب 23 نشست تخصصی 3 نشست عمومی، 2 میزگرد پژوهشی و یك كارگاه تخصصی با كامیابی در خور توجهی برگزار شد.

 

نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با صدور بیانیه‌ای در 9 بند در دانشگاه پیام نور خراسان شمالی به كار خود پایان داد و رساله دكتری «تطور غزل‌های فارسی» دكتر حسن دلبری را به عنوان رساله برتر معرفی كرد.

بیانیه پایانی همایش به این شرح قرائت شد:

با عنایت پروردگار بزرگ و با همت دانشگاه پیام نور خراسان شمالی، مركز بجنورد با همكاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشكده فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و علمی، نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه پیام نور بجنورد در روزهای 5 ـ 7 شهریور 1393 و در چارچوب 23 نشست تخصصی 3 نشست عمومی، 2 میزگرد پژوهشی و یك كارگاه تخصصی با كامیابی در خور توجهی برگزار شد.

ضمن سپاس از پیام ارزشمند ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دكتر حسن روحانی كه برای نخستین بار اتفاق افتاده است و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای جنتی و پیام رئیس محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی جناب آقای دكتر حدادعادل.

شركت كنندگان و حاضران در این همایش بین‌المللی به این نكته‌ها تأكید می‌كنند:

1ـ زبان و ادب فارسی، به مثابه كانون همبستگی و یكپارچگی ملی اقوام ایرانی و پیوند دهنده میراث و سنت‌های فرهنگی گذشتگان، نسل معاصر و آینده، همواره جایگاه در خور توجهی در میان فارسی زبانان ایران و سراسر جهان داشته و دارد و از غنا و پویایی ارزنده‌ای بهره‌مند است.

2ـ زبان و ادب فارسی، همواره در گذرگاه تاریخ، عاملی پیوند دهنده بین تمام فارسی زبانان در ایران، افغانستان، تاجیكستان و نیز هندوستان، پاكستان، بنگلادش، تركمنستان، ازبكستان، تركیه، عراق، مصر و دیگر كشورها بوده و هست و از این رو، كوشش‌های ارزشمند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خارج از ایران، فعالیت‌های خود را گسترده تر، پویاتر، غنی‌تر و چشمگیر‌تر ادامه می‌دهد. تشكیل نهادی مشترك بین سه قطب زبان و ادب فارسی یعنی ایران، افغانستان و تاجیكستان، بی گمان به این غنا و پویایی كمك می‌كند.

3ـ حاضران، ضمن تأكید بر ارج نهادن به جایگاه زبان و فرهنگ بومی منطقه خراسان شمالی و شمال شرق ایران، به مثابه خاستگاه مهم زبان و ادب فارسی، بر این باورند كه شایسته بود كه در نشستی تخصصی به بررسی این گنجینه ارزشمند بومی و قومی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی در این خطه بیشتر پرداخته می‌شد. از این رو پیشنهاد می‌شود در همایش‌ها و گردهمایی‌های آینده به این موضوع،‌توجه ویژه‌ای به ویژه در محورها و موضوعات اصلی همایش‌ها صورت گیرد.

4ـ با توجه به جایگاه زبان و ادب فارسی در سه اقلیم اصلی زبان و ادب فارسی و با عنایت به حضور شمار فراوانی از فرهیختگان و پژوهشگران غیرایرانی در این همایش از دیگر كشورها، پیشنهاد می‌شود این گردهمایی‌ها افزون بر ایران، با همكاری دانشگاه‌ها و مراكز علمی خارج از ایران، به شكل تخصصی‌تری برگزار شود.

5ـ با توجه به نقش ارزنده زبان و ادب فارسی در هویت ایرانی، لازم است آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه‌ ملی، رسانه‌های جمعی و نهادها و سازمان‌های دست اندركار، به این مهم بیشتر بپردازند و به جایگاه زبان و ادب فارسی در امر تعلیم و تربیت، اهتمام ویژه‌ داشته باشند. در این میان، بی‌گمان، نهاد خانواده نقشی در خور توجه دارد. ضمن آن كه حاضران در همایش از صدا و سیمای ایران مجدانه درخواست می‌كنند ضمن ارج نهادن و توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی، از به كار بردن فارسی شكسته در زیرنویس برنامه‌های گوناگون به ویژه برنامه‌های كودك و خانواده خودداری كند تا نسل جوان به زبان فارسی غیررسمی عادت نكند.

6 ـ شایسته است مراكز و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در امر آموزش‌عالی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، متولیان آموزش زبان و ادب‌فارسی در خارج از ایران به مواردی از جمله گزینش علمی دانشجویان تحصیلات تكمیلی، انتخاب استادان شایسته‌ برای تدریس در مراكز علمی داخل و خارج از كشور، برپایه معیارها و ملاك‌های دقیق دانشگاهی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

7 ـ باتوجه به تخصصی‌تر شدن مباحث علمی و پژوهشی در تمام عرصه‌ها، شایسته است هرچه سریعتر، رشته زبان و ادب‌فارسی به سوی بهره‌مندی از گرایش‌های گوناگون‌ به ویژه در مقاطع تحصیلات تكمیلی، و اجرای برنامه‌های جدید آموزشی زبان و ادب‌فارسی در مقطع كارشناسی، گسترش مجلات پژوهشی تخصصی مرتبط با گرایش‌ها، گام بردارند.

8 ـ‌ با توجه به تأكید ضرورت تشكیل دبیرخانه دائمی با هدف اجرای بیانیه‌های پیشین در هشت گردهمایی گذشته، شایسته است انجمن ترویج هرچه‌ سریعتر به تشكیل این دبیرخانه اقدام كند.

9 ـ شركت‌كنندگان در همایش نهم، باتوجه به اعلام آمادگی دانشگاه (محقق اردبیلی) برای برگزاری همایش دهم در سال 1394، از مسئولین دانشگاه درخواست می‌كند از هم‌اكنون برنامه‌ریزی‌های لازم را برای انجام باشكوه این همایش در اردبیل انجام دهند.

در پایان ضمن آرزوی رشد و بالندگی هرچه بیشتر زبان و ادب‌فارسی در ایران و خارج از ایران، از مسئولان و دست‌اندركاران برگزاری نهمین‌ همایش انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی و دانشگاه پیام‌نور خراسان‌شمالی قدردانی و سپاسگزاری می‌شود.دكتر مدرس‌زاده، قائم‌مقام انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی در این همایش به تشكیل انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی در سال 1385 اشاره و ابراز خرسندی كرد كه این همایش برای اولین‌بار در اصفهان برگزار شد و امروز در سایه‌سار این سرو بالیده و آراسته‌كار علمی انجام داده‌ایم.وی با تقدیر و تشكر از استاد فرهیخته، استاد محقق كه مایه افتخار فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، تصریح كرد: به همین منظور در سال اول برگزاری این همایش با 150 مقاله كار آغاز شد كه امسال به بالای 1100 مقاله رسیده است.دكتر مدرس‌زاده از آمادگی میزبانی همایش دهم این همایش از سوی سه‌ دانشگاه كشور خبر داد و افزود: این نشان می‌دهد كه جایگاه انجمن و اعتبار آن در جای‌گیری اذهان در مسیر درستی قرار گرفته است و آرزومندیم هر دانشگاه ایرانی یك انجمن ادبیات‌فارسی داشته باشد.قائم‌مقام انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی با اشاره به چاپ 50 جلد كتاب توسط انتشارات این انجمن، از میزبانی همایش دهم از سوی اردبیلی‌های در این شهر خبر داد.وی افزود: در همایش دهم بنا داریم در اردبیل انتخاب برترین دكتری ادب ‌فارسی را داشته باشیم.

دكتر مدرس‌زاده برگزاری همایش زبان‌فارسی در یكی از جزایر خلیج‌فارس و طرح اردوی فرهنگی در كشور تاجیكستان در نیمه‌اول 94 را از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سال دهم این همایش اعلام كرد.

وی تشكیل انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی در دانشگاه‌های فعال و عمده كشور را از برنامه‌های جدید این انجمن ذكر كرد.

 

* زبان‌ فارسی، عنصر هویتی ایرانیان

دكتر جلیل مسعودی فرد، دبیر اجرایی نهمین همایش بین‌‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خراسان شمالی در آیین اختتامیه این همایش زبان فارسی را عنصر هویتی ایرانیان دانست و گفت: درخت ادبیات فارسی با شاخه‌های عرفانی و غنای فرهنگی همواره سبز خواهد بود و از ارزش‌های ایرانیان دفاع خواهد كرد.مسعودی فرد تصریح كرد: در میان استان خراسان شمالی خاستگاه فرهنگ ملی با تنوع و زبان‌های ملی و محلی در كنار خلق آثار هنری پرورش دهنده هنرمندان زیادی بوده است.

وی با بیان این كه این آیین فرصتی برای دیدار با استادان فرهیخته و اساتیدی بود كه به گونه‌ای سال‌های عمر خود را برای گسترش فرهنگ ایرانی و تقویت هویت دینی اسلامی تلاش كرده‌اند، افزود: بر این اساس مایه افتخار ما است كه دانشگاه پیام نور خراسان شمالی میزبان برگزاری این همایش بوده است. در این همایش اعضای هیات‌های علمی و روسای دانشکده‌های برجسته زبان و ادبیات فارسی از کشورهای ترکیه، مصر، پاکستان، هند، بنگلادش، سوریه، عراق، تاجیکستان و استرالیا حضور داشته ومقالات خود را ارائه كردند. ‏

همچنین علی اكبر كمالی نهاد، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی كشور درباره برگزاری این همایش اظهار داشت: برگ زرین دیگری از تلاش و پویایی محققان و اندیشه‌وران حوزه‌ی زبان و ادبیات فارسی توسط انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و به همت دانشگاه پیام نور واحد خراسان شمالی ورق خورد و در طی 3 روز (5 تا 7 شهریور 1393) حاصل عرق ریزان روح و پویایی فكر و نوآوری ذهن استادان،‌ پژوهشگران، معلمان و علاقه‌مندان ادب و زبان گرانسنگ فارسی در نشست‌های متعدد به سمع و نظر شركت كنندگان رسید.

وی افزود: در این محفل ادبی و علمی وزین باز هم چون همیشه سهم قابل توجهی از پژوهش‌ها، سخنرانی‌ها، داوری و رهبری هیئت رئیسه را معلمان زبان و ادبیات فارسی و استادان دانشگاه فرهنگیان داشتند.كمالی اضافه كرد: اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی ـ آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی كه عضو پیوسته انجمن ترویج است ، امسال نیز در گردهمایی در امر داوری، همكاری‌های علمی، سخنرانی‌ها، تألیف مقالات و هیئت رئیسه همكار علمی برگزار كنندگان گردهمایی بود. به طوری كه سهمی حدود 20درصد از مقالات و سخنرانی‌های چاپ شده یا ارائه شده حاصل تلاش علمی اعضای محترم و محقق این اتحادیه بود.

 

برگزاری شب شعر ‏

در حاشیه نهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی، چهارشنبه شب با حضور شعرا و میهمانان خارجی و داخلی شب شعری در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد.

در این شب 14 تن از شاعران بنام داخلی و خارجی به خواندن سروده‌هایی با مضامین وطن دوستی، محبت، وحدت، حق، صلح و دوستی و معنویت پرداختند.

دکتر علی موسوی گرمارودی، محمدکاظم کاظمی، ابوطالب مظفری از شعرای افغان، دکتر راضیه اکبر شاعره پاکستانی و یک شاعر ازبک در این برنامه اشعار خود را قرائت کردند.همچنین علیرضا سپاهی لایین، جواد کلیدری و حسن روشان از شعرای خطه شمال خراسان نیز سروده‌های خود را ارایه کردند.‏

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: