رئیس دانشگاه تهران: استیضاح وزیر علوم قابل توجیه نیست

1393/5/25 ۱۲:۵۹

رئیس دانشگاه تهران: استیضاح وزیر علوم قابل توجیه نیست

سوال ما دقیقا این است که چرا دکتر فرجی دانا به عنوان یک چهره علمی آنقدر باید درگیر چالش‌های سیاسی شود و جامعه دانشگاهی واقعا دراین زمینه توجیه نیست/ امیدوارم مجلس به خاطر دانشگاه‌ها، منافع ملی و شخصیت دکتر فرجی دانا که کاملا علمی و معتدل است به او دوباره رای اعتماد بدهد.

 

سوال ما دقیقا این است که چرا دکتر فرجی دانا به عنوان یک چهره علمی آنقدر باید درگیر چالش‌های سیاسی شود و جامعه دانشگاهی واقعا دراین زمینه توجیه نیست/ امیدوارم مجلس به خاطر دانشگاه‌ها، منافع ملی و شخصیت دکتر فرجی دانا که کاملا علمی و معتدل است به او دوباره رای اعتماد بدهد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: دلایلی که برای استیضاح وزیر علوم مطرح شده است، در بدنه دانشگاهی قابل توجیه نیست.

محمود نیلی احمد آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اعلام وصول استیضاح وزیرعلوم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت علوم از زمان معرفی دکتر توفیقی به عنوان وزیر علوم و بعد دکتر میلی منفرد و اکنون در دوره دکتر فرجی دانا درگیر مسائل مدیریتی شده است.

وی با اشاره به اینکه دکتر فرجی دانا دارای شخصیت علمی و فرهنگی برجسته ای هستند، افزود: امروز مسائل دانشگاه‌ها خیلی پیچیده  و مدیریت شان سخت تر از گذشته شده است، لذا مدیریت متمرکزی را می طلبد مدیریتی که نگاه یکپارچه به همه امور دانشگاهها داشته باشد.

نیلی با بیان اینکه دولت انتظار دارد؛ دانشگاهها در حل مسائل مملکت و توسعه و پیشرفت آن مشارکت کنند، افزود:  زمانی که وزیر درگیر مسائل روزمره باشد کمتر می تواند به این مسائل بپردازد، لذا انتظار داریم به خاطر منافع ملی، آینده دانشگاهها و تولید علم و فناوری در کشور این موضوعات خاتمه پیداکند و دکتر فرجی دانا بتواند با رای اعتماد دوباره مجلس وظایف خود را انجام دهد.

وی با تاکید براینکه بنده فکر می کنم، دکتر فرجی دانا رای اعتماد را از مجلس دوباره خواهد گرفت، افزود: چون جامعه دانشگاهی به هیچ عنوان توجیه نمی شود که چرا ایشان باید استیضاح شود و رای عدم اعتماد بیاورد.

نیلی با بیان اینکه  دلایلی که برای استیضاح وزیر علوم مطرح شده است، در بدنه دانشگاهی قابل توجیه نیست، افزود: با برداشت‌هایی که از مجلس محترم دارم  و با توجه به اینکه نمایندگان محترم هم به نظریات دانشگاهها و موکلین خود که به آنها رای داده اند توجه  می کنند، نسبت به استیضاح وزیر علوم بدبین نیستم و امیدوارم مجلس به خاطر دانشگاهها، منافع ملی و شخصیت دکتر فرجی دانا که کاملا علمی و معتدل است به او دوباره رای اعتماد بدهد.

وی افزود: به هر حال آغاز تحصیلی را در پیش رو داریم و فکر می کنم که همه این دلایل کافی است که انشالله مجلس به وزیرعلوم رای اعتماد بدهد.

نیلی با اشاره به اینکه در صورت عدم رای اعتماد به وزیر علوم رئیس جمهور باید برای وزارتخانه سرپرست تعیین کند، افزود: بدنه دانشگاهی همچنان علاقه مند است که فرآیند تولید علم و پیشرفت کشور با آرامش کامل ادامه پیدا کند و به طورحتم دانشگاهها در بی ثباتی مدیریتی صدمه می خورند.

وی با تاکید براینکه در چنین شرایطی توسعه علمی کشور خیلی زیاد آسیب می بیند، افزود: بالاخره قانون یک سری وظایف را برای وزارت علوم پیش بینی کرده و دولت نیز بخشی از اعمال مدیریتی اش را از طریق این وزارتخانه انجام می دهد و از وزیر علوم به عنوان وزیر کلیدی در کابینه انتظار دارد دانشگاهها را همراستا و همسو با سیاستهای کشور مدیریت کند و شخص وزیر باید این کار را مدیریت کند و لذا وقتی وزیر حضور نداشته باشد این انتظارات و ماموریت‌ها به چالش کشیده می شود و با وجود سرپرست هم طبیعی است که این انتظارات به آن شکلی که باید محقق نمی‌شود.

نیلی افزود: اگر چه دانشگاهها ساختاری دارند و کارشان را انجام می دهند ولی نقش وزارت علوم درعملکرد و موفقیت دانشگاهها کلیدی است.

وی با تاکید بر اینکه بدنه دانشگاهی و عمده دانشگاهیان در مورد استیضاح وزیر علوم و دلایل این استیضاح خیلی توجیه نیستند، افزود: امیدوارم اکثریت مجلس با اشرافی که به مسائل کشور دارند به وزیر علوم رای اعتماد بدهند زیرا در غیر اینصورت دانشگاها از این تصمیم متاثر می شوند و فعالیت‌هایشان با مشکل مواجه خواهد شد.

نیلی با اشاره به اینکه الان زمان نوشتن برنامه توسعه ششم است، افزود: قرار است که فعالیت‌های عمده در کشور دانش بنیان باشد و خواستگاه اصلی دانش هم دانشگاهها است و اگر دانشگاهها  دراین امر مشارکت نداشته باشند به این معنی است که برنامه ششم توسعه به خوبی نوشته نمی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه فصل بودجه و آغاز سال تحصیلی است، افزود: همه اینها نشان می‌دهد که نه وقت خوبی و نه دلیل خوبی برای استیضاح وزیر علوم است.

نیلی در مورد برگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاهها که مورد اعتراض قرار گرفته است، گفت: هر دانشجویی که مراجع رسمی کشور به او ادامه تحصیل بدهد، همچنان باید به تحصیلات خود ادامه بدهند.

وی افزود: سوال ما دقیقا این است که چرا آقای فرجی دانا به عنوان یک چهره علمی آنقدر باید درگیر چالشهای سیاسی بشود و جامعه دانشگاهی واقعا دراین زمینه توجیه نیست.

نیلی با اشاره به اینکه بنده به خوبی ایشان را می شناسم، افزود: تصمیم گیری های ایشان مبنای سیاسی ندارد و  به همین دلیل این سوال برای دانشگاهیان مطرح است که چرا ایشان باید استیضاح شود.

وی افزود: مواردی که برای استیضاح وزیر علوم مطرح شده جدی نیست و علاوه بر آن ایشان کاملا در چارچوب وظایف قانونی خود عمل کرده است.

وی با تاکید براینکه وزیر علوم یک فرد سیاسی نیست، افزود: دقیقا به همین دلیل است که بدنه دانشگاهی در مورد استیضاح ایشان توجیه نیستند.

نیلی با اشاره به اینکه مجلس نقش تعیین کننده ای برای اداره کشور دارد و عصاره ملت است، افزود: مجلس برخواسته از رای مردم است لذا تصمیمات نمایندگان مجلس براساس منافع ملی و توجه به موکلین خود است.

وی افزود: بدنه دانشگاهی از نمایندگان مجلس انتظار دارند که کمک کنند وزارت علوم دچار تزلزل نشود و دکتر فرجی دانا با قوت به کار خود ادامه دهد.

خبرگزاری ایلنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: