نخستین سند موسیقی ایران در ریاست جمهوری بررسی شد

1393/5/22 ۱۲:۵۱

نخستین سند موسیقی ایران در ریاست جمهوری بررسی شد

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری این بار میزبان اهالی موسیقی بود تا سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور بررسی و تدوین شود. پیش از این اهالی سینما در نشستی با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به نقد و بررسی سند چشم انداز سینمای ایران پرداختند و نظرات اصلاحی خود را برای تغییر و تحول این سند بیان کردند.

 

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری این بار میزبان اهالی موسیقی بود تا سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور بررسی و تدوین شود.

پیش از این اهالی سینما در نشستی با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به نقد و بررسی سند چشم انداز سینمای ایران پرداختند و نظرات اصلاحی خود را برای تغییر و تحول این سند بیان کردند.

سند اصول و سیاست های موسیقی  که صبح روز سه شنبه 21 مرداد مورد بررسی قرار گرفت به گفته علی مرادخانی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است. او در پایان این نشست و در جمع خبرنگاران گفت:«  این جلسه بنا به دعوت مشاور فرهنگی رئیس جمهور برای بررسی مجدد سند یاد شده برگزار شد و آقای آشنا در این جلسه نظرات خود را پیرامون این سند به عنوان یک ابزار کاربردی مطرح کرد. ضمن این که ما در این جلسه از نظر هنرمندان و فعالان بخش موسیقی بهره مند شدیم و نظرات بسیار خوب و مفیدی ارایه داده شد. به همین خاطر قرار بر این شد که در آینده نزدیک، کمیسیون هایی شکل بگیرد و اگر قرار باشد که سندی تدوین شود همه موارد به شکلی منظم و دقیق مورد بازنگری قرار گیرند.»

تهیه و تنظیم این سند اما به گونه ای رقم خورده که برخی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی از آن بی اطلاع بوده‌اند، حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز یکی از چهره های سرشناس این حوزه است که امروز پس از پایان نشست یاد شده گفت که من از تدوین چنین سندی در گذشته اطلاع نداشتم و حالا اینکه دولت آقای روحانی در نظر دارد از نظر اهالی فن در این حوزه استفاده کند، جای خوشحالی دارد. امیدوارم تلاش‌های انجام گرفته بتوانند نتیجه خوبی را برای موسیقی کشور داشته باشند.

حسام الدین آشنا هم درباره این نشست و دلایل دعوت از اهالی موسیقی برای بررسی این سند گفت که ما تلاش می کنیم، صدای کسانی را که در این فضا ذینفع هستند، بشنویم. در واقع ما نمی‌خواهیم، فقط صدای هنرمندان را بشنویم، بلکه دوست داریم از نظرات آنها به صورت کامل و دقیق با برگزاری چنین جلساتی بهره مند شویم.

سند چشم انداز سینمای ایران در دوره مدیریت جواد شمقدری بر سازمان سینمایی ایران تنظیم شده بود و مواردی که در این سند لحاظ شده بود به اعتقاد بسیاری از شرکت کنندگان در نشست بررسی سند یاد شده، دور از فضای واقعی سینمای ایران در بخش های تولید، توزیع و زیر ساخت‌ها بود.

در حوزه موسیقی نیز اگرچه این سند از سوی شواری عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده اما با توجه به سخنانی که حاضران پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران مطرح کردند، به نظر می رسد که این سند هم نیاز به لحاظ کردن مواردی دارد که منطبق با نیاز جامعه هنری و شرایط روز موسیقی ایران است.

حسام الدین آشنا برگزار کننده این نشست می گوید:«آن چه که برای ما در حال حاضر مهم است بررسی مجدد سند فعلی موسیقی کشور است که نیازمند برگزاری جلسات متعدد برای تغییر و بازنگری است.»

 پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم می گوید:«جلسه امروز اولین جلسه ای بود که پس از پیشنهاد دبیرخانه مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در مورد سند موسیقی کشور تشکیل شده است. این سند اولین سند موسیقایی بعد از انقلاب است که به طور خاص به موسیقی اشاره کرده است.در بررسی هایی که پیرامون این سند امروز انجام شد، نظرات دوستان بر این بود که ظرفیت های موجود در سند مورد نظر ما نیست و این سند قبل از مطرح شدن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند پشتیبانی ها و پژوهش هایی است که فعلاً از آن برخوردار نیست و آن چه که در سند فعلی مطرح شده کلی گویی هایی است که بدون راهکار مشخصی ارایه شده است.»

اما ضمانت اجرایی این سند هم مهم است نکته ای که آشنا در مورد آن می‌گوید:« ضمانت اجرایی چنین اسنادی نیازمند تصویب قانون است، کما اینکه این سند می تواند در بسیاری از موسیقی هایی که دارای مجوز هستند و اجرا نمی شوند و بسیاری از موسیقی هایی که دارای مجوز نیستند اما اجرا می‌شوند، مصداق عینی داشته باشد. به هر حال آنچه در این میان برای ما اهمیت دارد بازنگری مجدد در این سند راهبردی است که امیدواریم با حضور بزرگان عرصه موسیقی بتوانیم کارهای جدیدی را در این عرصه انجام دهیم.»

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد اما در مورد آینده بررسی این سند می‌گوید:« قرار بر این شد که در آینده نزدیک، کمیسیون هایی شکل بگیرد و اگر قرار باشد که سندی تدوین شود همه موارد به شکلی منظم و دقیق مورد بازنگری قرار گیرند.»

دبیر این  نشست محمدرضا فاضلی هم در جمع خبرنگاران گفت که «از این پس مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با همراهی معاونت هنری وزارت ارشاد کارهای مطالعاتی پیرامون تدوین یک سند جامع را انجام خواهد داد.»

او ادامه داد:«موضوع اصلی که مدنظر ما است، این است که بین 2 سند فعلی و سندی که مورد بررسی قرار گرفته کدام یک می تواند مورد پذیرش جامعه هنری قرار گیرد؟ ما این فرآیند را مدتی است که آغاز کرده ایم و با توجه به نظرات کارشناسی که در این مورد اعلام شده بسیاری از کارشناسان اذعان می کنند که در سند گذشته نظارت کافی اعمال نشده است. بهتر است که با بررسی دقیق تر و کارشناسانه تر پیرامون اتفاقات موسیقی کشور ما به یک جمع بندی نهایی برای تدوین یک سند معتبر در عرصه موسیقی کشور دست پیدا کنیم.»

در این نشست نه مدیر عامل خانه موسیق حضور داشت و نماینده ای از سوی اهالی موسیقی پاپ. فاضلی در مورد حضور نداشتن مدیرعامل خانه موسیقی گفت که «ما از آقای حمیدرضا نوربخش برای برگزاری این جلسه دعوت کرده بودیم تا موضع خانه موسیقی را در رابطه با این سند جویا شویم. کمااینکه آقای نوربخش در جریان تدوین سند فعلی موسیقی کشور قرار داشت و بسیار خوب بود که ما بتوانیم از نظرات ایشان در این جلسه استفاده کنیم که متاسفانه حضور نداشتند. به هر حال روال ما این است که ما مشارکت همه اهالی موسیقی را در شکل سازمان یافته داشته باشیم و امیدواریم که این جلسه مقدمه ای بر تدوین با کیفیت سند اصول و سیاست های موسیقی کشور باشد.»

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم در مورد حضور نداشتن اهالی موسیقی پاپ در این نشست اظهارداشت:« به طور حتم در جلسه بعدی از هنرمندان فعال موسیقی پاپ هم دعوت به عمل خواهیم آورد که در این جلسه حضور داشته باشند اما نکته مهم این بود که اگر قرار است اتفاقی در موسیقی کشور بیفتد همه موارد مبتنی بر این سند باشد. در جلسات آینده ما حتماً از نظرات فقها نیز برای ارتقای فعالیت ها استفاده خواهیم کرد.»

حسین علیزاده هم درباره این سند و حضورش در نشست یاد شده می‌گوید:«ما فقط با امید است که در این جلسات شرکت می کنیم و بر این باوریم که در ایران چیزی به صورت درازمدت را نمی توان پیش بینی کرد. به هر ترتیب بخش اصلی این نشست تهیه سندی بود که بتوانیم در آن به نتیجه های خوبی در عرصه موسیقی دست پیدا کنیم و حالا اجرا شدن یا نشدن آن را نمی دانم. مشکلاتی که اهالی موسیقی در کشورمان دارند در هیچ جای دیگر وجود ندارند، به همین خاطر شرکت در این جلسات را نوعی اعتراض می دانم.»

علاوه بر حسین علیزاده و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهرهایی چون ، محمدرضا درویشی‌ آهنگساز و پژوهشگر، علی ترابی مدیر انجمن موسیقی، ساسان فاطمی پژوهشگر، هومان اسعدی پژوهشگر، سیدمحمد میرزمانی اهنگساز، رامین صدیقی تهیه کننده، بابک چمن‌آرا تهیه کننده و ... حضور داشتند.

خبرآنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: