تأمین اجتماعى در ایران باستان / دكتر ایرج وامقى - بخش دوم و پایانی

1393/5/22 ۱۰:۰۲

تأمین اجتماعى در ایران باستان / دكتر ایرج وامقى - بخش دوم و پایانی

آنچه تاكنون گفته شد، مطالبى است كه از همان 85 لوح مندرج در كتاب كامرون استخراج كرده‌ایم و اینك می‌‏پردازیم به الواحى كه در كتاب ‌هالك آمده است؛ یعنى «الواح باروى تخت جمشید». در این كتاب 2087 لوح ترجمه شده و متن اصلى ایلامى آن سطر به سطر در برابر ترجمه به صورت حرف‌نویسى به چاپ رسیده است.

 

آنچه تاكنون گفته شد، مطالبى است كه از همان 85 لوح مندرج در كتاب كامرون استخراج كرده‌ایم و اینك می‌‏پردازیم به الواحى كه در كتاب ‌هالك آمده است؛ یعنى «الواح باروى تخت جمشید». در این كتاب 2087 لوح ترجمه شده و متن اصلى ایلامى آن سطر به سطر در برابر ترجمه به صورت حرف‌نویسى به چاپ رسیده است.

 

از این اسناد نخستین نكته جالبى كه به دست می‌‏آید، این است كه كارگران خارجى به همان گونه كه در الواح خزانه دیدیم (منظور كارگرانى غیر ایرانی است كه در سمتهاى كارمند و كارگر مشغول بودند) در مشاغل یكسان، حقوق مساوى دریافت می‌‏كردند و هیچ تفاوتى میان آنها نبود. همه كارگرانى كه داراى حداقل حقوق بودند، براى جبران كسرى زندگی‌‏شان به مناسبتهاى مختلف و به عنوانهاى مختلف اضافه دریافتهایى داشتند و به طور منظم و احتمالاً هر دو ماه یك بار به آنها پاداشهایى هم تعلق می‌‏گرفت.

جز این پاداشها، جیره ویژه اى از طرف دولت و به عنوان «كمك شاهانه» به كارگران داده می‌‏شد. در میان این كمكها گاهى به میوه نیز برمی‌‏خوریم. براى نمونه تعدادى از كارگران اهل كیلیكیه (واقع در آسیاى صغیر) كه در دامدارى كار می‌‏كردند، ماهیانه مقدار معینى انجیر می‌‏گرفتند. دادن این كمكها را سرپرست ویژه‌اى عهده‌دار بود كه در فارسى باستان ud. da (مفتش، بازرس) خوانده شده است.

علاوه بر این اضافه پرداختهاى همیشگى، یك نوع پرداخت دیگرى بود با عنوان فارسى باستان ga-ma-kash كه آن را «پیشكشى» معنى كرده‌‏اند؛ مثلاً در مورد زنان كارگرى كه كودكى به دنیا آورده بودند، پنج ماه تمام این پرداخت صورت می‌‏گرفت و به احتمال فراوان، در تمام این پنج ماه، كارگر زن از كار معاف بود. این نخستین بار است در تاریخ بشر كه ما با «مرخصى زایمان» سروكار پیدا می‌‏كنیم. كارگرانى نیز كه كارهاى سنگین انجام می‌‏دادند، از این «پیشكشى» استفاده می‌‏كردند. میزان دستمزد كارگران بستگى كامل به مهارت و كارایى آنها داشت: هرچه سطح مهارت كارگر بالاتر می‌‏رفت، به میزان حقوقش افزوده می‌‏شد. پیش از این گفتیم كه در الواح خزانه مزد كارگران زن كمى از مزد مردان همكار كمتر بود؛ اما در این الواح، زنان و مردان در كارهاى یكسان، مزد كاملاً یكسان گرفته‌‏اند.

ساعات كار نیز در دستمزدها تأثیر داشت. به‌ویژه زنانى كه نمی‌‏توانستند به صورت تمام‌وقت كار كنند، كار نیمه‌وقت می‌‏گرفتند كه در این صورت مزد كمترى دریافت می‌‏كردند. بالاترین حقوقى كه در این الواح آمده، متعلق به زنانى است كه سرپرستى كارگاهها را برعهده داشتند و ممكن بود كه زیردستان آنها مرد هم باشند. این زنها غالباً در كارگاههاى خزانه یا كارگاههاى تولیدى مثلاً خیاطى به این سمت منسوب بودند. در كارگاههاى خیاطى، زنان خیاط با مهارتهاى زیر یاد شده‌‏اند: دوزنده پالتوهاى ظریف، دوزنده لباسهاى ظریف، دوزنده لحاف، كه پیداست حقوقشان یكسان نمی‌‏توانسته است باشد. در یك لوح از زنانى كه پالتوهاى بسیار ظریف و لباسهاى بسیار ظریف می‌‏دوختند، سخن رفته است.

به كارگران در حین كار غذا هم داده می‌‏شد. در بعضى از الواح از آشپزهاى زن یاد شده كه براى كارگران غذاى عمومى می‌‏پختند. بنابراین غذاى روزانه را هم باید به مزایاى آنها افزود. لباس كارگران نیز به عهده كارفرما (یعنى دولت) بود. الواحى وجود دارد كه در كارگاههاى دولتى صدها زن دوزنده، نه تنها لباسهاى اشرافى و پرزرق‌‏وبرق براى خلعتهاى شاهانه می‌‏دوختند، بلكه به استناد صورتهاى موجود، لباسهاى كاملاً معمولى نیز در این كارگاهها تهیه می‌‏شد كه فقط می‌‏تواند مصرف آن مربوط به كارگران باشد. بر این همه، كمكهاى پراكنده دولتى را نیز باید به حقوقها اضافه كرد. این كمكها شامل كارگرانى می‌‏شد كه كار سخت داشتند، یا در كار خود جدیت بیشترى به خرج می‌‏دادند و به هر حال نتیجه كار آنها مورد توجه خاص قرار می‌‏گرفت؛ مثلاً در بالا گفتیم كه در الواح خزانه، پرداخت وجوه بسیارى به تعداد زیادى از شبانان به چشم می‌‏خورد.

محیط كار زنان و مردان همكار یكى بود و این امر امكان كارآموزى و ارتقاى شغلى یكسانى را براى همه فراهم می‌‏كرد، مخصوصاً كه از تعداد زیادى مدیر و سرپرست زن در این الواح صحبت شده است. نوشته یونانیان كه بنا به گفته آنها زنان ایرانى به كلى از مردان جدا و در زیر پرده بودند، با این اسناد به كلى باطل می‌‏گردد. حتى در مورد زنان اشرافى، به‌‏‌‏ویژه تصاویرى كه بر روى مهرهاى خاص زنان اشراف دیده می‌‏شود، نشان می‌‏دهد كه گفته‌‏هاى یونانیان درباره آنها نیز مصداق ندارد!

به گواهى الواح، تمام اعضاى خانواده كاركنان دولت از نظر مالى زیر پوشش نظام ادارى قرار داشتند. علاوه بر حق عیال و اولاد، زندگى این خانواده‌ها از كشاورزى شخصى و نیز پرورش مرغ و گوسفند و بز نیز تأمین می‌‏شد. احتمالاً هر خانواده براى خود مزرعه كوچك و باغچه اى داشت و بذر مورد نیاز خود را نیز بلاعوض دریافت می‌‏كرد، پیشه‌‏‌‏‌‏وران آزادى هم بودند كه بعضاً محصول كار خود را به دولت می‌‏فروختند؛ براى مثال در لوحى از یك خیاط آزاد صحبت می‌‏شود كه لباسهاى تولیدى خود را به خزانه تحویل داده و بهاى آنها را نیز دریافت كرده است.

دیوان هخامنشى در مورد گرفتن مالیات بسیار سختگیر بود و مالیات‌‏دهندگان هیچ تفاوتى از این جهت با یكدیگر نداشتند. زمینها به دقت مسّاحى می‌‏شد و از صاحبان آنها مالیات می‌‏گرفتند. احتمالاً فهرستهایى از دارایى اشخاص مشمول مالیات وجود داشت كه حاصل كار «آمارگیران» بود. در یك لوح از حقوق كارمندى كه در حال حركت براى «شمارش» (یا آمارگیرى) است، صحبت شده است. از اینجا معلوم می‌‏شود كه در دولت هخامنشى «سرشمارى» براى گرفتن مالیات و احتمالاً سربازگیرى در مواقع لزوم انجام می‌‏شد. در میان مالیات‌دهندگان به زنانى نیز برمی‌‏خوریم كه قطعاً صاحب زمین و ملك بودند. حاصل آن سرشماریهایى كه به طور قطع اندازه ملك و درآمد و میزان محصول آن، معین و معلوم می‌‏شد، ایجاد یك اقتصاد مستحكم و پابرجا بود كه اساساً باید آن را «اقتصاد دولتى» نامید. بر كار آمارگیران دولتى، یك سازمان دیگر نظارت داشت كه به صورت بازرس انجام وظیفه می‌‏كرد.

پیداست كه در چنین دولتى و با وسعت بی‌‏اندازه سرزمینهاى تحت تصرف هخامنشیان راههاى ارتباطى نقش بسیار اساسى داشتند. ما از گزارشهاى یونانیان از چنین راههایى اطلاع داریم؛ ولى باید در نظر داشت كه در این كشور پهناور امنیت راهها، در درجه اول اهمیت قرار داشت. به‌‏ویژه اینكه می‌‏دانیم هخامنشیان تجارت جهانى را، از آسیا تا اروپا، از راه زمین در اختیار داشتند و داریوش با كندن كانال سوئز تجارت دریایى را نیز در انحصار ایران درآورد.

بنابراین امنیت راهها نمی‌‏توانست نادیده گرفته شود. گرچه در الواح در این مورد به‌‏خصوص سخنى نرفته، ولى قرائتى هست كه نشان از این مسأله می‌‏دهد؛ مثلاً در یك لوح می‌‏بینیم كه دو مرد با هشت خدمتكار، بدون حتى یك محافظ، خزانه بابل، یعنى مالیات كشور بابل را از شهر بابل به تخت‌‏جمشید كه بیش از ششصد كیلومتر فاصله دارد، حمل كرده‌‏اند. از طرف دیگر چون دشمن خارجى كه بتواند و قادر باشد به شهرهاى ایران دست‌‏اندازى كند وجود نداشت، شهرها نیز فاقد بارو و برج و دیوارهاى محافظ بودند. تنها در یك مورد، آن هم در یكى از كتیبه‌‏هاى داریوش در شوش از تعمیر یك دیوار خراب شده در یك شهر، كه نام آن در كتیبه ریخته شده است، سخن می‌‏رود!

در بسیارى از موارد زنان و مردان در یك‌‏جا كار می‌‏كردند و چنان كه متذكر شدیم، حقوق زن و مرد براى كار یكسان مساوى و میزان حقوق و دستمزد آنان به مهارتشان در كار بستگى داشت، نه به جنسیت آنان. زنان زائو پنج ماه مرخصى زایمان داشتند، البته با گرفتن بخشى از حقوق، نه تمام آن. زنان كارگرى كه كودك شیرخوار داشتند، در زمان كار كودك خود را به نوعى «مهدكودك» می‌‏سپردند. به زنان شیرده جیره اضافى داده می‌‏شد. تنها موردى كه تفاوت بین پسر و دختر دیده می‌‏شود، در اینجاست كه جیره اضافى مادرانى كه پسر داشتند، بیشتر از مادران دختردار بود. در كارهایى كه متضمن سفر و رفت و آمد در جاده و دور بودن از خانه بود، زنان دخالتى نداشتند.

در این الواح، در كار محاسبات و حسابرسى هم یادى از زنان نیست؛ ولى چنان‌‏كه دیدیم، در لوح شماره 41 كتاب كامرون الواح خزانه از یك زن در كار مالیات سخن به میان آمده است. الواح متعددى وجود دارد كه نشان می‌‏دهد شاهدختها و حتى ملكه‌‏هاى هخامنشى در بسیارى از كارهاى مردانه شركت و دخالت داشتند و مرتباً به املاك خود سركشى می‌‏كردند.

از الواح برمی‌‏آید كه خانواده كاركنان دولت عبارت بود از یك مرد، یك زن و فرزندان آنان؛ یعنى در این طبقه مطلقاً تك‌‏همسرى حكمفرماست. گویا تعداد زوجات هم از امتیازات طبقات اشرافى بود. زنان می‌‏توانستند از شوهر خود طلاق بگیرند یا حتى در دادگاه، دعواى حقوقى مطرح كنند. به‌‏ طور كلى نظر خانم پروفسور‌هایدمارى كخ درباره موقعیت زن در ایران هخامنشى و به‌‏ویژه در زمان پادشاهى داریوش این است كه «زن در زمان فرمانروایى داریوش بزرگ از چنان مقامى برخوردار بود كه در میان همه ملتهاى جهان باستان نظیر نداشت.»

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: