پشت‌پرده استيضاح وزیر علوم

1393/5/22 ۰۹:۲۶

پشت‌پرده استيضاح وزیر علوم

«زهره طبيب‌زاده نوري، الياس نادران، عباس مقتدايي، سالك، حسينيان، مصطفي افضلي‌فرد، اميرآبادي‌فراهاني، قاسم جعفري، عليرضا منتظري، نوباوه‌وطن، كوچك‌زاده، بذرپاش، زاهدي، موسوي‌لارگاني، حدادعادل و... اينها تعدادي از 51 نماينده‌اي هستند كه محمدرضا تابش نماينده مجلس نام آنها را مي‌برد. ديروز استيضاح وزير علوم دولت يازدهم فرجي‌دانا در صحن علني اعلام وصول شد تا او اولين وزيردولت يازدهم باشد كه هفته آينده استيضاح مي‌شود.

 

سعيد سيف: «زهره طبيب‌زاده نوري، الياس نادران، عباس مقتدايي، سالك، حسينيان، مصطفي افضلي‌فرد، اميرآبادي‌فراهاني، قاسم جعفري، عليرضا منتظري، نوباوه‌وطن، كوچك‌زاده، بذرپاش، زاهدي، موسوي‌لارگاني، حدادعادل و... اينها تعدادي از 51 نماينده‌اي هستند كه محمدرضا تابش نماينده مجلس نام آنها را مي‌برد. ديروز استيضاح وزير علوم دولت يازدهم فرجي‌دانا در صحن علني اعلام وصول شد تا او اولين وزيردولت يازدهم باشد كه هفته آينده استيضاح مي‌شود. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با آرمان از جزئيات ديگر اعلام وصول اين استيضاح گفت: جبهه پايداري و برخي نمايندگان مجلس به‌شدت بعد از انتخاب فرجي‌دانا سعي كردند مسائل اداري و انتصابات را به عنوان دستاويزي براي تحت فشار قرار دادن وزارت علوم مورد استفاده قرار دهند. اين نماينده مجلس در ادامه به آرمان توضیح داد: صحبت‌هاي روز دوشنبه رئيس‌جمهور در تندترشدن موضع برخي از امضاكنندگان استيضاح وزيرچندان بي‌تاثير نبود اما من از همان ابتدا به نمايندگان و دولتمردان گفتم، اين استيضاح اتفاقي است كه بالاخره روي مي‌دهد دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. متاسفانه در سيستم رسانه‌اي رياست‌جمهوري و برخي ازدولتمردان اين بحث به‌طور جدي ديده نشد، وزير بايد اتفاقات گذشته و تخلفات وزارت علوم در دولت گذشته را با مردم و نمايندگان در ميان مي‌گذاشت تا برخي نمايندگان با غرض‌ورزي‌هاي سياسي خود دست به موج‌سازي در مجلس نزنند. به هر حال تيم رسانه‌اي دولت و هر آنچه امروز با نام كار رسانه‌اي و جلسات رسانه‌اي و اطلاع‌رساني در دولت مي‌شناسيم كند و غيرفعال عمل كرد. اكنون ديگر دير شده است به‌زودي وزير بايد در صحن علني مجلس حاضر ‌شود و نسبت به سوالاتي بايد پاسخگو باشد كه چندان به حوزه وي ارتباط ندارد. قصد كساني كه پاي آن بيانيه را امضا كردند، استيضاح وزير علوم است بنابراين حالت كنوني دولت مانند كسي است كه اشتباه چنداني در حوزه مديريتي انجام نداده است اما محاكمه مي‌شود. نماينده مردم اردكان در مجلس همچنين اضافه کرد: تركيب مجلس هم در روز استيضاح به‌واسطه جوآفريني‌هاي رسانه‌اي برخي از كساني كه استيضاح را مطرح كردند به‌شدت به ضرر فرجي‌داناست. تقاضای استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دی‌ماه سال گذشته به یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های محافل سیاسی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است. این نخستین تقاضای استیضاح نمایندگان مجلس برای یکی از وزرای دولت یازدهم است که ديروز در خانه ملت اعلام وصول شد.

 چهار محور

تقاضای استیضاح این وزیر 54ساله دولت تدبیر و امید با 51 امضا در چهار محور تهیه شده است. طراحان استیضاح فرجی‌دانا معتقدند که شیوه مدیریت وی خلاف مصالح کشور است و این شیوه مانع رشد تولید علم در کشور و موجب قرارگرفتن دانشگاه‌ها در مسیر تندروی و افراط که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد، می‌شود. مصطفي افضلي‌فرد يكي از طراحان استيضاح در گفت‌وگو با آرمان به تشريح دلايل استيضاح پرداخت و گفت: وزیر علوم به این شاخصه‌ها نظیر جلوگیری از تندروی‌های اصلاح‌طلبان و حرکت در مدار اعتدال با مقبولیت خاص و حرکت بر محور خواسته مردم حركت نكرده است. اين نماينده مجلس در مورد شاخصه‌هاي اثبات ادعاي خود به آرمان تاکید کرد: بهره نگرفتن از افراد دخیل در فتنه 88 مورد توجه وزیر علوم قرار نگرفته. معتقدم فرجی‌دانا بر اسب تندروی و تندمزاجی سوار شده است. افضلی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ‌در عزل و نصب وزیر علوم باید یک علامت سوال واقعی را قرار داد که چرا وزیر علوم با وجود سلامت و توانمندی برخی از رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها اقدام به قلع و قمع آنها کرده و به دور از فضای اعتدالی سعی کرده با تندروی‌ها، فضای دانشگاه‌ها را ملتهب کند. به همین خاطر عده‌ای از نمایندگان اصرار دارند تا با این فرآیند تندروی وزیر علوم، استیضاح او انجام شود. اما غلامعلي جعفرزاده نماينده رشت، برخلاف افضلي‌فرد معتقد است، استيضاح وزير علوم سياسي‌ترين بحث‌ها را به همراه داشته است و در مفاد اين استيضاح بيش از هر چيز مسائل سياسي ديده شده است. 

 در جلسه غيرعلني مجلس چه گذشت؟

نماينده رشت درمورد جلسه غيرعلني دیروز مجلس به آرمان گفت: در اين جلسه علاوه بر بحث پيرامون صحبت‌هاي رئيس‌جمهور درخصوص مساله‌ استيضاح وزير علوم بحث شد. رئيس مجلس برخی از دلایل استیضاح را وارد ندانستند و البته گفتند برخی از دلایل نیز بجاست و من از آقای وزیر درخواست رفع آن ایرادات را داشته‌ام. اما ظاهرا نمايندگان امضاكننده تا هفته آينده كه موعد استيضاح است قصد كوتاه آمدن ندارند. جو عمومي مجلس را من اينگونه مي‌بينم. البته آقای نوبخت و آقای انصاری تا آنجایی که من دیدم پس از شروع جلسه غیرعلنی از صحن مجلس خارج شدند.

 تحت فشار براي عدم افشای اسامي متخلفان

رضا فرجی‌دانا مهرماه 93 و پس از اینکه جعفر میلی‌منفرد به‌عنوان اولین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد، سکان وزارت علوم را با رای مجلسیان برعهده گرفت. وی که با کسب 159رأی موافق، 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع، از مجموع 221 رأی مأخوذه نمایندگان مجلس نهم، مسئولیت این وزارتخانه حساس و تاثیرگذار را برعهده گرفت اكنون به قول ابراهيم نكو نماينده مجلس، تحت‌تاثير فشارهاي سياسي براي عدم افشاي اسامي متخلفان در وزارت علوم قرار گرفته است. او معتقد است به هر حال اسامي متخلفان افشا مي‌شود.

چند بار استيضاح‌كنندگان، تصميم به استيضاح داشتند

فرجی‌دانا اواخر آبان‌ماه تا پای استیضاح پیش رفت اما در جلسه پرسش و پاسخی که با نمایندگان مخالف داشت، توانست نظر آنان را برای مدت کوتاهی تامین کند و بدین ترتیب استیضاح از دستور کار مجلس خارج شد. پس از آن برخی نمایندگان، بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و اخراجی را دستمایه طرح دوباره استیضاح وزیر علوم قرار دادند. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دی‌ماه گذشته اصرار بر دسترسی به اسامی دانشجویان ستاره‌دار کردند. دانشجویانی که در دولت قبل از تحصیل محروم شدند و در دولت یازدهم با بررسی مجدد پرونده‌های آنان برخی از آنها به دانشگاه بازگشتند. وزارت علوم دسترسی به اسامی و پرونده‌ها را مغایر قانون و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانست اما اعضای این کمیسیون به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند و نتیجه آن شد که اسامی به شکایت‌کنندگان داده شود اما این وزارتخانه بر نظر خود اصرار کرد و شاکیان شکایت خود را به رئیس مجلس ارائه کردند. علی لاریجانی در جلسه‌ای که با حضور وزیر و شاکیان برگزار شد، از وزارت علوم درخواست کرد که اسامی به آنها داده شود. حالا دوماهي است كه وزير و مجلس به‌طور جدي در كشاكش استيضاح هستند و هيچ كدام كوتاه نمي‌آيند.

 از دلايل استيضاح چه خبر؟

وزارت علوم اسامي دانشجويان ستاره‌دار را ارائه داد. محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگويي اعلام کرد که اسامی این دانشجویان داده شده و این پرونده بسته شده است. اما پس از مدتی نمایندگان شاکی اعلام کردند اسامی ارائه شده از سوی وزارت علوم اسامی مورد نظر نمایندگان نبوده و از این رو یکی از محورهای استیضاح را مساله دانشجویان ستاره‌دار اعلام کردند.

 برگ برنده وزارت علوم؛ رانت تحصيلي

پس از افشای وجود رانت تحصیلی در دولت قبل و ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی، فرجی‌دانا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «سریعا با متخلفین برخورد می‌شود و از ادامه تحصیل آنان جلوگیری به‌عمل می‌آید.» استیضاح فرجی‌دانا زمانی جدی شد که برخی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از جمله غلامعلی حدادعادل به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها ازجمله رئیس دانشگاه تهران به مخالفت برخاستند. مجلسی‌ها، حمایت و گسترش فعالیت‌های سیاسی خاص تنش‌زا، تفکیک جنسیتی، فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها را ازجمله مواردي دانسته‌اند كه باعث شكايت از وزارت علوم شده است. حال بايد منتظر هفته آينده باشيم تا عاقبت وزارت علوم دولت يازدهم مشخص شود.

روزنامه آرمان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: