رییس پژوهشکده باستان شناسی: تپه های«سیلک» بزودی مورد کاوش قرار می گیرد

1393/5/18 ۱۲:۳۸

رییس پژوهشکده باستان شناسی: تپه های«سیلک» بزودی مورد کاوش قرار می گیرد

حمیده چوبک اظهار داشت: کاوش و حفاری تپه های سیلک توسط یک تیم تخصصی از کاوشگران داخلی و خارجی در فصل پاییز امسال آغاز خواهد شد. وی افزود: تاکنون دو میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات پژوهشی تپه های سیلک اختصاص داده شده که امیدوارم با کمک مسوولان محلی این میزان بودجه افزایش یابد.

 

حمیده چوبک اظهار داشت: کاوش و حفاری تپه های سیلک توسط یک تیم تخصصی از کاوشگران داخلی و خارجی در فصل پاییز امسال آغاز خواهد شد.

وی افزود: تاکنون دو میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات پژوهشی تپه های سیلک اختصاص داده شده که امیدوارم با کمک مسوولان محلی این میزان بودجه افزایش یابد.

چوبک با بیان اینکه آغاز کاوش ها منجر به مطرح شدن تپه های سیلک خواهد شد، گفت: برای ثبت جهانی این اثر منحصر بفرد باید آن را تبدیل به یک محوطه فعال پژوهشی و باستانشناسی کرد.

وی تمدن سیلک را مبنای مطالعات پیش از تاریخ ایران دانست و تصریح کرد: با گذشت چندین دهه از کاوش های اولیه در این محوطه و وجود آزمایش های علمی برای تعیین قدمت یک اثر، مطالعات سیلک صورت می پذیرد.

وی چشم انداز سازمان میراث فرهنگی را ثبت جهانی تمدن باستانی سیلک ذکر کرد و افزود: برای ثبت این اثر مانند «شهرسوخته» زابل در فهرست جهانی یونسکو باید با پیروی از قانون، نسبت به از بین بردن دخل و تصرف ها در این محوطه اقدام شود.

رییس پژوهشکده باستان شناسی، محوطه هشت هزار ساله سیلک را شناسنامه کشور و شهر کاشان دانست و خاطرنشان کرد: با واگذاری این اثر تاریخی به شهرداری باید موافقت شود، زیرا حفاظت از ارزش های یک شهر جزو وظاایف لاینفک شهرداری هاست.

چوبک در پایان اظهار داشت: پژوهشکده باستانشناسی برای 15 محوطه باستانی کلیدی و تاثیرگذار در سالجاری برنامه های جامعی را در کشور برای کاوش پیش بینی کرده است.

تپه های باستانی سیلک از کهن ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است.

آثار بدست آمده از این محوطه باستانی یادآور سیر زندگی و تمدن در این منطقه با قدمت هشت هزار ساله است.

محوطه باستانی سیلک کاشان در 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: