مجوز دانشگاه ایرانیان باطل شد

1393/5/15 ۰۸:۳۴

مجوز دانشگاه ایرانیان باطل شد

یک سال پس از اعلام رسمی تاسیس دانشگاه ایرانیان از زبان موسس او یعنی محمود احمدی‌نژاد در آخرین صحبت تلویزیونی‌اش با مردم، وزارت علوم از ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر داد. در روزهای آخر مردادماه 1392 بود که محمود احمدی‌نژاد در صداوسیما شماره حسابی در بانک ملی برای دریافت کمک‌های مردمی جهت تاسیس دانشگاه ایرانیان اعلام کرد. شماره حسابی که در روزهای آخر کار دولت دهم از سوی دفتر محمود احمدی‌نژاد 16میلیاردتومان به آن واریز شده بود و در کمتر از یک‌ماه اولین حاشیه و دست‌انداز در مقابل راه تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد ایجاد شد. با خبری‌شدن مساله 16میلیاردتومان «حمید بقایی» شریک احمدی‌نژاد خود حاشیه‌ای برای آغازبه‌کار دانشگاه ایرانیان شد. بقایی بعدها از 16میلیاردتومان به‌عنوان «قرض» یاد کرد و سرانجام بعد از بگومگوهای رسانه‌ای با اکبر ترکان، مشاور روحانی، پول را پس داد.

 

یک سال پس از اعلام رسمی تاسیس دانشگاه ایرانیان از زبان موسس او یعنی محمود احمدی‌نژاد در آخرین صحبت تلویزیونی‌اش با مردم، وزارت علوم از ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر داد. در روزهای آخر مردادماه 1392 بود که محمود احمدی‌نژاد در صداوسیما شماره حسابی در بانک ملی برای دریافت کمک‌های مردمی جهت تاسیس دانشگاه ایرانیان اعلام کرد. شماره حسابی که در روزهای آخر کار دولت دهم از سوی دفتر محمود احمدی‌نژاد 16میلیاردتومان به آن واریز شده بود و در کمتر از یک‌ماه اولین حاشیه و دست‌انداز در مقابل راه تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد ایجاد شد. با خبری‌شدن مساله 16میلیاردتومان «حمید بقایی» شریک احمدی‌نژاد خود حاشیه‌ای برای آغازبه‌کار دانشگاه ایرانیان شد. بقایی بعدها از 16میلیاردتومان به‌عنوان «قرض» یاد کرد و سرانجام بعد از بگومگوهای رسانه‌ای با اکبر ترکان، مشاور روحانی، پول را پس داد. حالا با گذشت یک‌سال از ماجرای اعلام رسمی تاسیس این دانشگاه، اعلام شماره حساب برای کمک به یک دانشگاه شخصی از سوی ارشدترین مقام دولتی در رسانه ملی، خبری‌شدن مساله 16میلیاردتومان و پس‌دادن او و پاسکاری‌های وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی برای مواجهه با اقدامات غیرقانونی دانشگاه ایرانیان، به نظر می‌رسد، شورایعالی انقلاب فرهنگی مقابل رییس سابق خود ایستاده است. در همین رابطه سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص اعلام ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان به این دانشگاه از سوی وزارت علوم، به خبرگزاری تسنیم گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی این مساله را به ما اعلام کرده و احتمالا این مصوبه را به خود دانشگاه نیز اعلام می‌کند. شورایعالی انقلاب فرهنگی به ما اعلام کرده مصوبه قبلی درباره این دانشگاه (صدور مجوز) بلااثر و فاقد وجاهت است. وی با اشاره به مصاحبه یکی از معاونان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، گفت: وی این مساله را منوط به نظر شورای گسترش درباره این دانشگاه دانسته، درحالی‌که شورای گسترش، مجوزی برای دانشگاه ایرانیان صادر نکرده است.

شورای گسترش مجوزی برای این دانشگاه در تهران صادر نکرده است

ابهامات برای تاسیس دانشگاه ایرانیان علاوه‌بر نبود الزامات آموزشی و فیزیکی موردنیاز برای تاسیس یک دانشگاه، وجوه دیگری نیز داشت. به طوری‌که حسینی گفت: قبلا مجوزی درخصوص تاسیس دانشگاه ایرانیان صادر شده بود که این مجوز در سایت این دانشگاه هم گذاشته شده است؛ آن مجوز بنابه درخواست شورایعالی ایرانیان و رییس این شورا بود و مجوز آن برای تاسیس دانشگاه در خارج ایران صادر شده بود. شورای گسترش نمی‌تواند مجوزی برای داخل ایران داشته باشد، بنابراین عملا دفتر گسترش، تاکنون درباره این دانشگاه تصمیمی نگرفته و مصوبه‌ای هم صادر نکرده که بخواهد باطل کند. وی ادامه داد: ممکن است این بحث در شورای گسترش مطرح شود و چون در تصمیمی که شورایعالی انقلاب فرهنگی گرفته نکته‌ای را درباره شورای گسترش مطرح کرده و آن را منوط به نظر شورای گسترش دانسته، احتمالا شورای گسترش در این خصوص اظهارنظر خواهد کرد، اما شورای گسترش برای این دانشگاه با این ترکیب هیات‌موسس در تهران مجوزی صادر نکرده است. مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفت: شورای گسترش قبلا در سال 89 موافقت اصولی خود را برای یک ترکیب هیات موسس جداگانه‌ای خارج از تهران اعلام کرده بود که آن هم به دلیل استعفای حدود نیمی از اعضای هیات موسس، عملا مجوز اصولی صادرشده از حیزانتفاع خارج و عملا در همان زمان بلااثر شد.

هیچ مصوبه‌ای برای ادامه فعالیت این دانشگاه وجود ندارد

دیگر مساله مورد توجه درباره دانشگاه ایرانیان تلاش دوباره موسسان آن برای تاسیس این دانشگاه است. با این حال سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص اینکه آیا این دانشگاه می‌تواند مجددا درخواست مجوزی را داشته باشد، اضافه کرد: صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه فرآیندی دارد که باید طی شود. ابتدا شورایعالی انقلاب فرهنگی باید با صدور مجوز آن موافقت کند و سپس فرآیند اخذ مجوز آن در شورای گسترش طی شود، اما با تصمیمی که شورایعالی انقلاب فرهنگی درخصوص این دانشگاه گرفته، هیچ مصوبه‌ای برای ادامه فعالیت این دانشگاه وجود ندارد.

دانشگاه ایرانیان رانت آموزشی بود؟

ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان را می‌توان یکی از اقدامات درست شورایعالی انقلاب فرهنگی پس از یک سال کشمکش دانست. این دانشگاه در ابتدا در زمان وزارت کامران دانشجو، موافقت اصولی را برای تاسیس یک دانشگاه در خارج از کشور دریافت کرد. پس از اینکه موسسان این دانشگاه از تاسیس دانشگاه در خارج از مرزهای ایران صرف‌نظر کردند، شورای گسترش موافقتی برای تاسیس یک دانشگاه در خارج از شهر تهران را به موسسان اعلام کرد، اما به دلیل استعفای نیمی از اعضای این دانشگاه مجوز اصولی صادر شده از حیز انتفاع خارج شد. پس از آن موسسان برگ تازه‌تری را رو کردند و گامی برای تاسیس دانشگاه در شهر تهران برداشتند در حالی که شورای انقلاب فرهنگی در سال 1387 احداث دانشگاه در تهران را به دلیل حجم بالای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در تهران ممنوع اعلام کرده بود. همین مساله باعث شد، تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد برای تاسیس دانشگاه خود در تهران با انتقاد مسوولانی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی همراه شود. به طوری‌که در مهم‌ترین آنها، دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی درباره صدور مجوز دانشگاه جامع بین‌المللی به صاحب مجوزی محمود احمدی‌نژاد چند پرسش را مطرح و اظهار امیدواری کرد که مسوولان ذی‌ربط به آنها پاسخ بدهند. علی آهون‌منش با بیان اینکه مجوز دانشگاه برای پذیرش دانشجوی ایرانی و خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به محمود احمدی‌نژاد داده شده است، گفت: در این زمینه چند مشکل وجود دارد، اول اینکه اگر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نبود، آیا وزارت علوم این درخواست را به شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌فرستاد یا از همان ابتدا با آن مخالفت می‌کرد؟ وی با بیان اینکه درخواست پذیرش دانشجو ابتدا باید برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی صادر شود، گفت: اگر دانشگاهی بخواهد دانشجوی ارشد و دکترا بگیرد، باید براساس مقررات وزارت علوم رفتار کند، یعنی اینکه برای پذیرش دانشجوی ارشد در همان رشته فارغ‌التحصیل دوره کاردانی داشته باشد، این در حالی است که مجوز کارشناسی ارشد و دکترا مستقیما به دانشگاه ایرانیان داده شده است. دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه وزارت علوم باید برای پذیرش دانشجوی خارجی «مجوز ویژه» بدهد، تصریح کرد: اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی مستقیما مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را به این دانشگاه داده جای سوال دارد، چراکه این مجوز باید از سوی وزارت علوم به‌صورت ویژه صادر شود. آهون‌منش با اشاره به منابع مالی لازم برای تاسیس یک دانشگاه خاطرنشان کرد: «کسی که دانشگاه ایجاد می‌کند باید آورده بیاورد، به این معنا که مکان و تجهیزات را آماده و وزارت علوم چک کند و بگوید که این لوازم کافی است یا خیر تا براساس آن مجوز دهد. حال با فرض عبور از همه این موانع آیا می‌توان در رسانه عمومی کشور، اعلام درخواست کمک و ارایه شماره حساب کرد؟ آیا برای هرکسی که متقاضی تاسیس یک دانشگاه باشد، این موضوع امکان‌پذیر است؟» سوالات بی‌جوابی که به طور قطع پاسخ به آنها میزان رانت آموزشی در پرونده دانشگاه ایرانیان را روشن‌تر از قبل می‌کند.

200 هکتار زمین و 5میلیارد پول به ما هدیه کنید

نکته حایز اهمیت دیگر در پرونده دانشگاه ایرانیان درخواست‌هایی از سوی موسسان آن بود که در صورت تحقق آنها می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین تبعیض‌های آموزشی در آموزش‌عالی کشور را ایجاد کند. به طوری‌که یک هفته پس از پس‌دادن 16میلیاردتومانی که دولت دهم در آخرین روزهای کاری خود به حساب دانشگاه ایرانیان ریخت، حمید بقایی، شریک محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به حسن روحانی درخواست‌های عجیبی از او داشت. بقایی در این نامه درخواست کرده بود که 200هکتار زمین «در محل مناسب در اطراف تهران» برای احداث تاسیسات و ساختمان‌ها و پنج‌میلیاردتومان به این دانشگاه «هدیه» شود.

ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان قطعی است؟

بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد، دانشگاه ایرانیان هنوز می‌تواند با میانبرهای قانونی در نظام آموزش‌عالی ایران عرض‌اندام کند، مگر اینکه قانون بازدارندگی بیشتری نسبت به ملاحظات و مراودات سیاسی داشته باشد. این احتمال را می‌توان در لابه‌لای صحبت‌های محمدمهدی زاهدی، اولین وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد و رییس کنونی کمیسیون آموزش مجلس مشاهده کرد. درحالی که شورایعالی انقلاب فرهنگی ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان را رسما به وزارت علوم اعلام کرده و زاهدی تاکید می‌کند که «فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی است» اما در ادامه می‌گوید: «ادامه فعالیت دانشگاه ایرانیان منوط به رفع ایرادات اساسنامه آن و همچنین تکمیل کادر هیات موسس است که در صورت رفع این دو مشکل این مرکز آموزش‌عالی می‌تواند شعبه‌ای از آن دانشگاه اصلی خود را در تهران داشته باشد.» او همچنین ادامه می‌دهد: «اگر اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان تکمیل و ایرادات اساسنامه اصلاح شود بی‌شک ادامه فعالیت این دانشگاه بلامانع خواهد بود.»

عضو هیات‌رییسه دانشگاه ایرانیان:

چیزی به ما رسما ابلاغ نشده است

اظهارات دبیر شورای گسترش وزارت علوم در شرایطی است که عضو هیات‌رییسه دانشگاه ایرانیان در واکنش به ابطال مجوز این دانشگاه، گفت: ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان تا این لحظه به مسوولان دانشگاه ابلاغ نشده است. هاشمی عضو هیات‌رییسه دانشگاه ایرانیان در واکنش به سخنان مدیرکل دفتر شورای گسترش وزارت علوم اظهار کرد: این مسوول وزارت علوم همان سخنان معاون نظارت و راهبری مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را تکرار کرده است و هیچ‌گونه مستندی در این زمینه ارایه نکرده است. وی افزود: اگر شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر لغو مجوز دانشگاه داشته است خیلی روشن می‌تواند آن را به صورت مستند ارایه کند و حتی آن را در سایت خود مانند تمام مصوباتی که تاکنون منتشر کرده است، قرار دهد. هاشمی گفت: اگر وزارت علوم هم ابلاغیه‌ای در این زمینه دارد، باید شماره ابلاغیه را درج یا تصویر آن را منتشر کند. عضو هیات‌رییسه دانشگاه ایرانیان ادامه داد: وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی چنین مساله‌ای را به صراحت تایید نمی‌کنند زیرا می‌دانند این موضوع چه تبعاتی برای آنها دارد. این در حالی است که آنها می‌توانند در یک خط، راحت بگویند مجوز باطل شده و دیگر مصوبات و مجوزهای قبلی اعتبار ندارد و باطل شده است. اینکه چرا این کار را نمی‌کنند و آن را گردن یکدیگر می‌اندازند به این دلیل است که می‌دانند این مساله چه اثرات حقوقی‌ای برای آنها دارد و می‌فهمند که اگر این کار را کنند برای خودشان یک دردسر بزرگی ایجاد کرده اند زیرا وقتی مصوبه‌ای را تایید می‌کنید و مجموعه‌ای به استناد آن تاسیس و ثبت می‌شود، سرمایه، امکانات و نیروهایی را می‌گیرد و بعد بدون اینکه دلایل آن عنوان شود و اسناد قابل‌اعتباری ارایه دهند بر مبنای ادعاهای فاقد اعتبار؛ آن را لغو می‌کنند. هاشمی افزود: وقتی این مجموعه به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه کند آنها مدرکی در این زمینه نداشته بنابراین گردن یکدیگر می‌اندازند. وی با بیان اینکه نیرو و فشار سیاسی از طرف بعضی‌ها وارد می‌شود تا به هر قیمتی مجوز تاسیس این دانشگاه لغو شود، گفت: دوستان به‌دلیل اینکه می‌فهمند این مساله چه تبعات حقوقی‌ای خواهد داشت آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند و از جواب صریح دوری می‌کنند.

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: