نجات "فیروزه کوبی" از پرتگاه فراموشی

1393/5/14 ۱۳:۴۰

نجات

پس از هشت سال تلاش و حمایت مستمر معاونت صنایع دستی استان اصفهان، رشته فیروزه کوبی از پرتگاه فراموشی تاریخ نجات یافت. فیروزه کوبی نشاندن قطعات ریز فیروزه به شکل موزاییک کاری بر قسمتهایی از سطح یک زیرساخت از جنس مس، نقره، برنج یا برنز است. در هنر فیروزه کوبی ابتدا ظرف صیقلی شده یا زیرساخت بالاک و چسب آغشته و سپس سنگ فیروزه بر روی آن چیده می شود؛ مرحله بعد پرداخت کاری است که در دو مرحله شامل پرداخت قسمتهای فلزی فاقد فیروزه و پرداخت محصول فیروزه کوبی شده که با روغن زیتون و کنجد پولیش و شفاف و درخشان می شود؛ است.

 

پس از هشت سال تلاش و حمایت مستمر معاونت صنایع دستی استان اصفهان، رشته فیروزه کوبی از پرتگاه فراموشی تاریخ نجات یافت.

فیروزه کوبی نشاندن قطعات ریز فیروزه به شکل موزاییک کاری بر قسمتهایی از سطح یک زیرساخت از جنس مس، نقره، برنج یا برنز است.

در هنر فیروزه کوبی ابتدا ظرف صیقلی شده یا زیرساخت بالاک و چسب آغشته و سپس سنگ فیروزه بر روی آن چیده می شود؛ مرحله بعد پرداخت کاری است که در دو مرحله شامل پرداخت قسمتهای فلزی فاقد فیروزه و پرداخت محصول فیروزه کوبی شده که با روغن زیتون و کنجد پولیش و شفاف و درخشان می شود؛ است.

معاون صنایع دستی استان اصفهان گفت: این رشته از سال 85 در فهرست صنایع دستی در معرض خطر استان اصفهان قرار گرفت.

احمد ادیب افزود: در طول این سال ها معاونت صنایع دستی اقدام به آموزش علاقه مندان به این صنعت با استفاده از اساتید برجسته این رشته و همچنین راه اندازی کارگاه های حفظ و احیای این رشته کرد.

وی گفت: سال 85 تنها چهار پروانه تولید کارگاهی و سه کارت شناسایی برای هنرمندان رشته فیروزه کوبی صادر شد این درحالی است که طبق آخرین آمار 21 فقره کارت شناسایی و هشت پروانه تولید کارگاهی برای فعالان این صنعت صادر شده است.

وی افزود: در سالیان گذشته، 85 هنرجو تحت آموزش رشته فیروزه کوبی قرار گرفتند.

معاون صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: وضعیت فیروزه کوبی اکنون مطلوب است و در صورت تداوم وضعیت موجود از فهرست صنایع دستی درحال منسوخ شدن خارج خواهد شد.

 

ازمیان 366 رشته صنایع دستی شناسایی شده در کشور حدود 196 رشته در استان اصفهان وجود دارد که 102 رشته و محصول آن دارای نشان اصالت یونسکو و 157 رشته دارای نشان استاندارد ملی است.

35 رشته صنایع دستی استان اصفهان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اما در این میان تعدادی از رشته های صنایع دستی نیز منسوخ شده یا در آستانه منسوخ شدن قرار گرفته که بعضی از آنها برای احیای مجدد مورد حمایت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان قرار گرفته است.

از شال بافی، کاشی مینایی، مینای خانه بندی، مینای مرصع، قناویز بافی، متقال بافی، ساروج بری، دلوسازی چرمی، شانه سازی، مینای شکری، شیشه گری سنتی، ماشته بافی و گلابتون سازی به عنوان رشته های منسوخ شده صنایع دستی اصفهان نام برده می شود.

رشته های فیروزه کوبی، زری بافی، زیلو بافی، مخمل بافی، شعربافی، ماشته بافی، چادر شب بافی، عبا بافی، ترمه بافی، قالی بافی، پاپیه ماشه، گلابتون سازی، قفل سازی، گره چینی، سفالگری و لایه چینی نیز رشته های صنایع دستی در معرض خطر است.

فیروزه کوبی، چاقوسازی، قفل سازی، شعربافی، پاپیه ماشه، زیلوبافی، عبابافی، فرش ویست کاشان، نمد مالی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، طلاکوبی، سفره بافی، چادرشب بافی، تخت کشی گیوه، گیوه بافی و سوخت چرم از جمله رشته های صنایع دستی استان اصفهان است که مورد حمایت قرار گرفته و برای احیای آنها برنامه ریزی شده است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: