قدیمی‌ترین سنگ نوشته آسیا در معرض نابودی

1393/5/6 ۱۲:۰۹

قدیمی‌ترین سنگ نوشته آسیا در معرض نابودی

رضا جمشیدی: سنگ نوشته 4 هزار و 800 ساله قرار گرفته روی کوه «پاتیر» در سرپل ذهاب استان کرمانشاه، به دلیل کم توجهی در حال تخریب است و نیاز به نگاه ویژه مسئولان مربوطه برای جلوگیری از نابودی دارد.

 

 

رضا جمشیدی:  سنگ نوشته 4 هزار و 800 ساله قرار گرفته روی کوه «پاتیر» در سرپل ذهاب استان کرمانشاه، به دلیل کم توجهی در حال تخریب است و نیاز به نگاه ویژه مسئولان مربوطه برای جلوگیری از نابودی دارد.

گفته می‌شود، این سنگ نوشته را «آنوبانی نی» پادشاه مقتدر«لولوبیان» به یاد فتوحات و پیروزی هایش، به خط آکدی نگاشته است، در این کتیبه آمده است: « آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین وشمش گرفتار و تا 2 نسل او برباد رواد». نقش برجسته «آنوبانی نی» از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های جهان است که در 120 کیلومتری کرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب بر صخره‌ای معروف به «میان‌کل» قرار دارد.

بسیاری از مورخان، این نقش را قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته‌ آسیا می‌دانند. ابن خلدون در این باره می‌گوید: «سنگ نوشته شاه آنوبانی نی مهمترین و قدیمی‌ترین سنگ نوشته‌ای است که من در آسیا با آن برخورد کردم». همچنین بسیاری از مورخان، نقش بیستون را تقلیدی از نقش آنوبانی نی می‌دانند.

علیرضا مرادی بیستونی، از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه معتقد است: نقش برجسته آنوبانی نی قدیمی‌ترین نقش برجسته خاورمیانه و از کهن‌ترین نقش برجسته‌های جهان به شمار می‌آید که شبیه به کتیبه داریوش بزرگ در بیستون است و تفاوت آن‌ها در ابزارهایی است که پادشاهان این 2 اثر تاریخی به دست گرفته‌اند. اگرچه اهمیت تاریخی و جاذبه گردشگری این نقش بالاست و همگی متفق القول بر ارزش آن تأکید کرده‌اند، اما جالب است بدانیم که امروز از همین اثر با ارزش در واقع چیزی باقی‌نمانده است. این اثر سال‌ها در مجاورت دستشویی یکی از مدارس شهرستان سرپل ذهاب قرار داشت و با بی‌توجهی کامل مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه مواجه بود و تنها توجهی که به آن شده، تفکیک آن از همجواریش با دستشویی مدرسه بوده و دیگر کوچکترین حرکت مثبتی برای حفظ  یا مرمت آن صورت نگرفته و تلاش‌ها و خواست‌های مردم و مسئولان محلی این شهرستان نیز راه به جایی نبرده است. امروز از این اثر تاریخی و مهم که می‌توانست جاذبه گردشگری این شهر به حساب آید به علت کم توجهی تنها اثر کم رنگی روی کوه دیده می‌شود. سیدمجتبی جاسمی، عضو شورای شهر سرپل ذهاب در این خصوص به« ایران» گفت: شورای شهر چند بار نامه‌هایی مبنی بر لزوم حفظ و بازسازی این اثر ارزشمند به مسئولان استان کرمانشاه و حتی کشور نوشت، اما متأسفانه کوچکترین توجهی به آن نشده است. حفظ آثار ارزشمند تاریخی به عنوان میراث ماندگار تمدن کشورمان بر عهده همه سازمان هاست و امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای به این اثر داشته باشند تا شاهد تخریب کامل آن نباشیم.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: