چهره نامتعارف دومین شهر تاریخی جهان

1393/5/1 ۱۱:۰۵

چهره نامتعارف دومین شهر تاریخی جهان

این روزها وقتی مسافران و گردشگران برای اولین بار به دومین شهر تاریخی جهان پای می‌گذارند، چهره شهر یزد را با توجه به ساختمان‎ها و نماهای غیرمتعارف، متفاوت از آنچه در نظر داشته‌اند، می‎بینند.

 

 

این روزها وقتی مسافران و گردشگران برای اولین بار به دومین شهر تاریخی جهان پای می‌گذارند، چهره شهر یزد را با توجه به ساختمانها و نماهای غیرمتعارف، متفاوت از آنچه در نظر داشته‌اند، میبینند.

منطقه یزد، اقلیم شهر یزد، مصالح ساختمانی و معماری خاص خود را می‌طلبد به نحوی که معماران کویر در گذشته با شناخت این مصالح مرغوب که شامل خشت و گل بوده است، با محدودیتهای اقلیمی این دیار مقابله میکردند.

البته امروزه دیگر کمتر از این تجربیات برای شهرسازی و معماری شهرها بهره گرفته می‌شود، در حالی که میتوان حتی با استفاده از مصالح جدیدِ متناسب با اقلیم یزد، ساخت و سازهایی مقرون به صرفه داشت و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کرد.

مجید زرگرباشی، مشاور شهرسازی شهردار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است که طرح تفضیلی بهترین مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز در شهر یزد را مشخص کرده و بر این اساس استفاده از نماهای آجری، بهترین نسخه برای ساخت و ساز در یزد است.

وی گفت: وجود خاک رس فراوان در شهر و صیقلی نبودن سطوح آجر، اصلی‌ترین دلیل انتخاب این مصالح است چرا که آجر از مصالحی است که با توجه به شدت گرما و طولانی بودن مدت گرما در شهر یزد، گرما را جذب نمیکند و باز پس نمیدهد.

 

استفاده از نماهای صیقلی در شهر یزد بر خلاف ضوابط

زرگرباشی ادامه داد: بر اساس ضوابط طرح تفصیلی شهر یزد، استفاده از سطوح صیقلی برای نمای ساختمانها در شهر یزد مجاز نیست، هرچند که اخیراً استفاده از این سطوح شامل شیشه‌های رفلکس، سنگ‌های براق و تیره و کامپوزیت در نماهای شهر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استفاده از نماهای صیقلی در نماسازی بناها تخلف از ضوابط است، اظهار کرد: البته می‏‌توان به صورت ترکیبی از این مصالح در کنار آجر بهره گرفت، ولی مصالح غالب باید آجر باشد چرا که آجر هم زیباست و هم با اقلیم یزد همخوانی دارد و استحکام خوبی نیز دارد.

به گفته این کارشناس، تخلف از ضوابط ساخت و ساز قطعاً ریشههای زیادی دارد که یکی از آنها تنوع در سلایق است به نحوی که بسیاری از مالکان برای تمایز ملک خود با سایرین، به سمت استفاده از مصالح نامناسب با اقلیم برای نماسازی روی می‌آورند و بعضاً افراد از یکنواختی و تکرار آجر در نما گریزان هستند.

 

مالکان نماهای غیرمتعارف جریمه نمی‌شوند

زرگرباشی اضافه کرد: این موضوع به ویژه در ساختمانهای تجاری بیشتر نمود دارد و ملک را از سایر بناهای هم ردیف خود متمایز میکند. هر چند مالک اجازه دارد که از ترکیب آجر با سایر مصالح برای نماسازی استفاده کند، اما برخی راحتترین گزینه را نمای کامل از مصالح صاف و صیقلی از جمله شیشه و کامپوزیت میدانند.

وی تصریح کرد: شهرداری متولی برخورد با نماهای غیرمتعارف و خارج از ضوابط طرح تفصیلی است به طوری که متخلفان را به کمیسیون ماده 100 معرفی میکند، البته با توجه به اینکه نماها فاقد زیربنا است، مالک جریمه نمیشود، اما تا نمای خود را با ضوابط هماهنگ نکند، پایان کار نخواهد گرفت.

 

الزام رعایت نمای کاهگل در بافت تاریخی یزد

مشاور شهرسازی شهرداری یزد ادامه داد: حساسیت شهرداری در برخورد با نماهای غیرمتعارف در برخی از نقاط شهر از جمله بافت تاریخی بسیار شدید است و تا این ضوابط رعایت نشود، صاحب ملک رها نخواهد شد. به عنوان نمونه، ساکنان بافت تاریخی ملزم به رعایت نمای کاهگل در منازل خود هستند و میتوانند از ترکیب آجر هم در این مورد بهره بگیرند.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز هم مانند مسئله نماسازی، دلایل عمده‌ای دارند که یکی از آنها فرار از ضوابط است. در حالی که باید شهروندان ضابطهگرایی باشیم، اما زمانی که ضوابط محدود کننده میشوند، برای پیگیری علایق شخصی هم که شده، از ضوابط گریز میکنیم.

زرگرباشی بیان کرد: زیادهخواهی که بعضاً در بین شهروندان وجود دارد و سودجویی عدهای برای کسب ارزش افزوده اقتصادی بیشتر از عوامل اصلی در بروز تخلفات ساخت و ساز است.

به اعتقاد مشاور شهرداری، رعایت نکردن ضوابط طرح تفصیلی از سوی شهروندان ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه میکند.

زرگرباشی تصریح کرد: طرح تفصیلی با بررسی ظرفیتها و امکانات هر محله، ظرفیت سکونت را مشخص میکند و براساس آن خدماتی مانند امکانات آموزشی، رفاهی، فضای سبز و غیره را تعریف میکند، اما برخی از شهروندان برای کسب سود اقتصادی بیشتر، به جای ساختمانهای ویلایی اقدام به ایجاد ساختمانهای چند طبقه میکنند که تراکم محله را بالاتر از ظرفیت پیش‌بینی شده در طرح میبرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: