آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است

1393/5/1 ۰۸:۵۹

آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است

معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب، سهروردی مبدع فلسفه اشراق است که آثار فارسی او در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه است. آثار سهروردی را بالغ بر 50 اثر می‌دانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است و مهمترین آن حکمت اشراق است که فلسفه خودش را در آن شرح می‌دهد.

 

 معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب، سهروردی مبدع فلسفه اشراق است که آثار فارسی او در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه است. آثار سهروردی را بالغ بر 50 اثر می‌دانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است و مهمترین آن حکمت اشراق است که فلسفه خودش را در آن شرح می‌دهد.

در آستانه‌ روز بزرگداشت سهروردی، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ تیر به بررسی نوآوری‌های سهروردی در فلسفه و منطق اختصاص داشت که با حضور دکتر ضیاء موحد و دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی و علی اصغر محمد خانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

علی اصغر محمد خانی معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب در این نشست ضمن ارائه کارنامه سهروردی پژوهی در کشور با انتقاد از عدم توجه به این فیلسوف بیان کرد: باید پرسید سهروردی کیست؟ و چرا سهروردی را ما نمی شناسیم؟

وی در پاسخ به این سؤال افزود: سهروردی مبدع فلسفه اشراق است و آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه است. آثار سهروردی را بالغ بر 50 اثر می‌دانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است و مهمترین آن حکمت اشراق است که فلسفه خودش را در آن شرح می‌دهد.

وی با بیان این که سهروردی شخصیتی عجیب بوده است ادامه داد: وی در حوزه فلسفه اسلامی هم به حکمای ایران باستان و فرهنگ ایران باستان علاقه داشته و هم به یونان اشاراتی داشته و پیوندی را میان عناصر فرهنگ باستان و حکمت اسلامی برقرار کرده است. وی تعلق خاطر به کیخسرو که یکی از شخصیت‌های شاهنامه است داشته و همه می‌دانند که کیسخرو یکی از محبوبترین و مهمترین شخصیت‌های شاهنامه است.

محمدخانی بیان کرد: یکی از کارهای سهرودی پیوند دادن فلسفه و شاهنامه است. سهرودی از کیخسرو به عنوان یک انسان کامل، پادشاه عادل و حکیم موید به تایید الهی یاد می‌کند و در کنار توجه به ایران باستان بیشترین بهره را از قرآن کریم برده و نخستین فیلسوفی است که در آثارش از آیات قرآن استفاده کرده است.

وی افزود: شهرتش بیشتر به دلیل نظریات و آثار فلسفی و منطقی اوست و در کنار آثار فارسی است که وجه تمایز با ابن سینا و ملاصدرا دارد. بسیاری از آثارش تفسیر آثار ابن سینا است. ویژگی دیگر سهرودی در صحنه ادبیات فارسی است. بعضی از آراء او در شاعران فارسی زبان تاثیر گذاشته که بیشتر از طریق آثار فارسی رمزی اوست که بر شعرا تاثیر گذاشته است. به ويژه رساله «مونس العشاق» درباره سهروردی است که در آن به مساله عقل و سه فرزند او حسن، حزن و عشق اشاره دارد. حسن استعاره از یوسف، عشق زلیحا و حزن یعقوب است.

محمدخانی با اشاره به این که از 15 ماه گذشته تا کنون آثاری که درباره سهرودی از او منتشر شده است 25 چاپ کتاب اول و یا تجدید چاپ بوده است، گفت: 10 کتاب از این تعداد چاپ نخست و 15 کتاب نیز تجدید چاپ است. این کتب را اشاره کردم که بدانید در سال آینده چه کرده‌ایم و نسبتی با سال گذشته ببندیم. این نشان می‌دهد که چه میزان از این آثار که منتشر می‌شود می‌تواند بر جامعه تاثیر گذارد و مردم به آثارسهروردی در چه زمینه‌ای توجه دارند.

وی ادامه داد: از مجموعه آثاری که در 15 ماه گذشته منتشر شده می‌توان چند نکته استخراج کرد؛ نکاتی که مورد توجه می‌توانند باشند این است که آثار تطبیقی بیشتر مورد توجه بوده است. نکته دوم این که به آثار فارسی سهروردی توجه بیشتری شده است.

معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب یادآور شد: توجه حوزه های علمیه به سهروردی که قبلاً توجهی به آن نمی شد در این دهه بیشتر شده است. با توجه به این که سهرودی داستان‌های زیبایی دارد جای خالی معرفی آن برای کودکان و نوجوانان حس می‌شود و داستان‌نویسان لازم است به این فیلسوف بیشتر توجه کنند.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: