به مناسبت 31 تیر سالمرگ احمد قوام

1393/4/31 ۱۳:۵۷

به مناسبت 31 تیر سالمرگ احمد قوام

31 تیر برابر است با سالمرگ احمد قوام (قوام‌السلطنه)، یكی از مطرح‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران. به همین مناسبت به سراغ جدیدترین كتابی كه درباره وی با عنوان «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به چاپ رسیده است، رفتیم. لیما صالح‌رامسری، ناشر کتاب نیز از ویژگی‌ها و شخصیت قوام‌السلطنه سخن گفت.

 

 

31 تیر برابر است با سالمرگ احمد قوام (قوام‌السلطنه)، یكی از مطرح‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران. به همین مناسبت به سراغ جدیدترین كتابی كه درباره وی با عنوان «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به چاپ رسیده است، رفتیم. لیما صالح‌رامسری، ناشر کتاب نیز از ویژگی‌ها و شخصیت قوام‌السلطنه سخن گفت.

قوام‌السلطنه از جمله سیاستمدارانی است كه نام و سرنوشت او به دوران پهلوی اول و دوم گره خورده است‌. او پنج بار نخست وزیر شد؛ دو بار در پایان دوران قاجار و سه بار در زمان حکومت محمدرضا پهلوی. قوام متجاوز از 20 بار وزیر، یك بار فرمانروای كل خراسان و یك دوره هم، وكیل مجلس شد. دوران صدارت او همیشه با هیاهو و سروصدای فراوان همراه بود. وی از آغاز تا پایان حیات سیاسی خود با وارد کردن آمریکا در امور سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران، برای به دست آوردن حمایت آن کشور و خنثی‌کردن نفوذ روس و انگلیس تلاش کرد.

بی‌توجهی قوام به محمدرضاشاه در میان درباریان و نزدیکان شاه چنان بود که چنین شایعه شد که قوام می‌خواهد بساط سلطنت را در ایران برچیند و حکومت جمهوری برپا سازد، اما نزدیکان قوام از جمله ابوالحسن ابتهاج در خاطرات خود در این باره گفته است: «قوام معتقد به سلطنت بود، همیشه می‌خواست نخست وزیری با اقتدار باشد و شاه در کارهایش دخالت نکند. اما اینها را به قیمت بر کنار کردن شاه نمی‌خواست.»

 

قوام در دوران بحرانی کشور

وی در دوره دوم نخست‌وزیری خود در حالی‌كه كشور در اوضاع بحرانی سختی به سر می‌برد، نقش مهمی در تحولات آن زمان ایفا كرد. در آن برهه زمانی شوروی به او اعتماد داشت و این برگ برنده‌ای در فرو نشاندن بحران‌های داخلی ایران به حساب می‌آمد. به ویژه آن‌که تاکید می‌کردند که جز او با شخص دیگری درباره خروج نیروهای روسی از خاک ایران گفت و گو نخواهند کرد. همچنین مقامات امریکایی نیز او را کارآمدترین سیاستمدار ایرانی که می‌توانست با روس‌ها کنار بیاید قلمداد می‌کردند و از پشتیبانی هواداران اشرافی خود در مناطق شمالی و حزب توده و همچنین حکومت‌های خودمختار تبریز و مهاباد برخوردار بود.

قوام در مساله غائله آذربایجان و عدم خروج نیروهای شوروی از ایران به روسیه سفر کرد و در 29 بهمن 1324 به مسکو رفت، در آن‌جا با ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی ملاقات کرد و با دادن قول نفت شمال به روس‌ها از او خواست تا برای تحقق این امر هر چه سریع‌تر نیروهای خود را از آذربایجان خارج سازد تا شرایط را برای انتخابات مجلس مهیا کند.

بدین ترتیب قوام با سادچیکف سفیر کبیر شوروی در ایران مقاوله‌نامه‌ای امضا کرد و شوروی که از سوی دولت‌های خارجی به‌ویژه آمریکا زیر فشار بود، برای هرچه زودتر به تصویب‌رسیدن معاهده نفت شمال نیروهای خود را از آذربایجان خارج كرد. البته قوام اطمینان داشت که این معاهده در مجلس به تصویب نخواهد رسید و بدون تایید مجلس هیچ‌گونه ضمانتی نخواهد داشت. آزادسازی آذربایجان و قانع ساختن شوروی به خروج نیروهایش، بی‌شک یکی از پیروزی‌های چشمگیر قوام‌السلطنه در صحنه سیاست بود. چنان‌كه وی در خاطرات خود نیز به تفصیل به آن‌ها اشاره كرده است.

قوام پس از استعفا از مقام نخست وزیری، در سال 1331شمسی (در جریان حوادث قیام 30 تیر) كاملا تاب و توان خود را از دست داد و غالبا بیمار بود. وی در 31 تیرماه 1334 در سن 82 سالگی درگذشت و در مقبره خانوادگی در قم مدفون شد.

 

قوام رابطه خوبی نه با «توده مردم» داشت و نه با «افراد هم‌سنخ»

لیما صالح‌رامسری، مدیر انتشارات «معین» در گفت‌وگو با «ایبنا» با استناد به کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه»  گفت: شكی نیست كه قوام یكی از سیاست‌مداران تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران بوده است. خیلی‌ها اعتقاد دارند كه پیشنهاد ملی‌شدن صنعت نفت را در ابتدا وی به نوعی مطرح كرده بود كه بعدها تیزهوشی و وجهه ملی دكتر محمد مصدق باعث شد كه ملی‌شدن نفت به نام وی تمام شود.

وی ادامه داد: یكی از دلایل عدم توفیق قوام در صحنه سیاست این است كه قوام سیاست‌مداری بوده كه در عین هوشمندی و زیرك‌بودن، رابطه خوبی نه با «توده مردم» داشت و نه با «افراد هم‌سنخ» خودش. البته شاید وی حق ‌داشت زیرا در مقطعی كه قوام می‌زیست اكثریت توده بی‌سواد و در مملکت رجال فاسدی بودند و او نمی‌توانست ارتباطی با آن‌ها برقرار کند. در واقع، فسادی که مملکت دچار آن بود ریشه در آن داشت که ایران ارتباطی ناهمسنگ با آمریكا، انگلیس و روسیه دارد و این برای قوام قابل تحمل نبود.

مدیر انتشارات معین افزود: اگر بخواهیم نمونه تفكر قوام را بیاوریم، می‌توانیم از مورد خطاب قراردادن محمدرضا شاه به «این پسره» از سوی قوام مثال بزنیم که ریشه آن باز می‌گشت به زمانی‌که قوام برای سلام نوروزی خدمت رضاشاه رفته و در آن‌جا یک تومان به شاه عیدی داده بود تا اینکه تاریخ ورق می‌خورد و محمدرضاشاه جانشین پدر می‌شود و هر زمان که قوام به محمدرضا می‌رسید می‌گفت: ماشاالله اعلیحضرت چقدر بزرگ شدند یادمه روزی به ایشان یك تومان عیدی داده بودم. در واقع، این موضوع در نوعی زیركی قوام نهفته بود كه هدفش یادآوری این نکته به شاه بود که من همیشه شما را كودكی بیش نمی‌بینم. و اتفاقا به دلیل نوع نگرش قوام بود که همیشه شاه از وی متنفر بود. شاه از افرادی مانند محمد مصدق، احمد قوام، علی امینی و  حتی به شكلی از پدر خود بیزار بود؛ چراکه نمی‌توانست افرادی بالاتر از خود را ببیند و این همانا خصلت دیكتاتورهاست.

وی با بیان این‌که بین زمامداری رضاشاه و محمدرضاشاه فاصله بسیاری وجود داشت، گفت: بهترین تعبیر را «محمدحسنین هیكل»، روزنامه‌نگار مصری درباره این تفاوت آورده است كه می‌گوید «به رضاشاه می‌ترسیدند دروغ بگویند اما به محمدرضا شاه می‌ترسیدند راست بگویند.» در واقع كل مطلب در همین جمله هیكل نهفته است.

صالح‌رامسری درباره «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» توضیح داد: اصولا قوام‌السلطنه برخلاف دیگر سیاست‌مداران یعنی اسدالله علم، محمد مصدق و غیره اهل خاطره‌نویسی نبود و این مجموعه در واقع مجموعه خاطرات و یادداشت‌های دیكته‌شده قوام به منشی‌هایش است و صرفا مربوط به خاطرات سیاسی وی و نه خاطرات زندگی روزمره‌اش است و از نظر زمانی، مقطع نخست‌وزیری وی در دوره پهلوی دوم را در برمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: بیشتر فرازها و نوشته‌های این كتاب، پیش از این در هفته‌نامه «خواندنی‌ها» چاپ شده است كه بعدها آقای غلامحسین میرزاصالح با اضافات و توضیحاتی، آن را در قالب كتاب تدوین و گردآوری کرده است.

 

قوام همه چیز را با عینك سوظن می‌نگریست

كتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» با یک مقدمه نسبتا طولانی 77 صفحه‌ای با عنوان «نظری به یادداشت‌های قوام‌السلطنه» شروع می‌شود که شرحی مفصل از شخصیت قوام را به خواننده ارایه می‌دهد. در قسمتی از این یادداشت نوشته شده است: «یكی از خصوصیت اخلاقی قوام این بود كه وی نسبت به همه كس بدبین بود و همه چیز را با عینك سوظن می‌نگریست و به همین جهت بود كه در بدو زمامداری خود یك سازمان مخفی تشكیل داده بود كه تا روز آخر هم كسی از اسرار آن سازمان آگاهی نیافت. وظیفه این سازمان مخفی كسب خبر و خرید اطلاعات بود و مخصوصا در كلیه احزاب و جمعیت‌ها این سازمان مخفی اشخاصی را خریده بود كه به نفع قوام جاسوسی می‌كردند.»

نظری به یادداشت‌های قوام‌السلطنه، كافتارادزه در تهران، شوروی و تجزیه آذربایجان، تشكیل حكومت‌های خودمختار آذربایجان، نخست‌وزیری صدرالاشراف، طرح تجزیه ایران، شكایت ایران علیه شوروی، ملاقات با سفیر شوروی، اسرار مذاكرات مسكو، پایان دوره چهاردهم مجلس شورای ملی، مواد موافقتنامه قوام- سادچیكف، نخست‌وزیر شدن پیشه‌وری، شركت رهبران حزب توده در كابینه، انتخابات دوره پانزدهم مجلس، اعلام جرم بر ضد قوام عناوین برخی از مباحث این كتاب را تشکیل می‌دهند.

 

قوام از علاقه و ارادت خاص روس‌ها نسبت به خود می‌گوید

در این کتاب قوام درباره رابطه‌اش با روس‌ها می‌نویسد: «در اواخر سال 1324 روابط روس‌ها با من بسیار دوستانه و خوب بود. در آن زمان روس‌ها برخلاف امروز، كه آمریكایی‌ها را دشمن تمام‌عیار و انگلیس را بنا به مقتضیات اقتصادی و سیاسی قابل انعطاف می‌شمارند، انگلیس‌ها را رقیب سرسخت و دشمن آشتی‌ناپذیر خود می‌دانستند، از این‌رو حملات آنان در تمام محافل بین‌المللی و به‌وسیله مطبوعات و رادیوهایشان متوجه انگلیسی‌ها بود. بدین جهت طی سال‌های 1322 تا 1324، روس‌ها در ایران به هر کسی که انگلیسی‌ها نسبت به او موافقتی داشتند با سوءظن می‌نگریستند و بالعکس درباره اشخاصی که مطرود انگلیسی‌ها بودند حسن عقیدت ابراز می‌کردند. به همین مناسبت چون یقین حاصل کردند که انگلیسی‌ها و مخصوصا سفیر آنها بولارد که یک مامور مستعمراتی و مردی بسیار لجوج و کینه‌توز بود، با من سابقه خصومت و دشمنی دارد، نسبت به من علاقه و ارادتی پیدا کردند.» (ص 153 و 154)

 

نجات آذربایجان و تلاش قوام

وی همچنین درباره پایان غائله آذربایجان می‌نویسد: «نجات آذربایجان بی‌شك از لحاظ خارجی با مساعدت كشورهای متحده آمریكای شمالی بود، ولی پس از پیروزی، تمام عوامل و مقامات موثر كشور هر یك به تنهایی خود را عامل موثر ختم غائله آذربایجان معرفی كردند تا بدانجا كه حتی احمد دهقان و سایر پادوهای سرلشكر رزم‌آرا رییس ستاد ارتش، خود را در بازگشت آذربایجان سهیم قلمداد می‌نمودند و حال آنكه از مذاكرات بین من و آلن و موافقتی كه بین ما حاصل شد، هیچ ایرانی دیگری در آن موقع اطلاع نداشت. فقط به رزم آرا دستور دادم كه چون هنگام شروع انتخابات آذربایجان قوای دولت باید برای حفظ نظم و آرامش در آن استان استقرار یابد، مقدمات اعزام یك لشكر كامل را به آنجا فراهم كند و به او نیز اجازه دادم كه موضوع را فقط به استحضار اعلیحضرت شاهنشاه برساند، ولی همه می‌دانیم كه پس از پیروزی آذربایجان، پهلوان پنبه‌ها و فرصت‌طلبان به خودستایی پرداختند و زحمات و كوشش‌های مداوم من را به حساب خود گذاردند.» (ص 281)

 

حملات داخل و خارج به قوام برای سرنگونی

قوام در جایی دیگر می‌نویسد: «هنگامی‌كه عمال انگلیس با منتهای شدت، من و یارانم را مورد حمله قرار داده بودند، روس‌ها نیر متعاقب رد مقاوله نفت شمال، زبان به اعتراض گشودند و وزارت امور خارجه شوروی یادداشت‌های تند و شدید‌الحنی برای من فرستاده، مطبوعات و رادیوهای شوروی دولت و مجلس ایران را بسختی در معرض انتقاد و نكوهش قرار دادند و مرا پیمان‌شكن و ناصالح قلمداد كردند. برای نخستین بار رادیو فرقه دموكرات آذربایجان كه مركز آن در خارج از كشور و گویا در ایروان قرار داشت، پس از ناكامی روس‌ها در ماجرای نفت، با امواج خود ناسزاها و اتهامات بسیار به ملت و دولت ایران نثار كرد. مرتجعین و مخالفین داخلی كه من را در مقابل سیاست‌های خارجی متزلزل دیدند، موقع را غنیمت شمردند و علیه دولت بدسته‌بندی پرداختند. عمال سیاست بریتانیا لحظه‌ای از ایجاد فتنه و فساد غافل نمی‌ماندند و كوشش داشتند از كلیه عوامل مخالفت برای سقوط حكومت استفاده برند. مقصود اصلی آن بود كه من و یارانم را به كلی در انظار عمومی خفیف و بی‌آبرو كنند و برای همیشه آنان را از صحنه سیاست ایران طرد نمایند.» (ص 301)

 

چاپ دوم كتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» با تدوین غلامحسین میرزاصالح، در 348 صفحه، شمارگان یك‌هزار و 100 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات معین چاپ و منتشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: