آشنایی با آثار و برکات توبه در «فرهنگ‌نامه توبه»

1396/4/4 ۱۰:۰۶

آشنایی با آثار و برکات توبه در «فرهنگ‌نامه توبه»

نخستین چاپ کتاب «فرهنگ‌نامه توبه» تالیف محمد محمدی ری‌شهری از سوی موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث راهی بازار نشر شد.


 
 
نخستین چاپ کتاب «فرهنگ‌نامه توبه» تالیف محمد محمدی ری‌شهری از سوی موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث راهی بازار نشر شد.

 توبه در قرآن و احادیث، هم درباره انسان و هم درباره خداوند با معنایی متفاوت به‌کار رفته است. توبه انسان، به معنای بازگشت از گناه به منظور آمرزش الهی و زدودن آثار گناه است. توبه بازگشت انسان از انحرافات اعتقادی، اخلاقی و عملی، به راه مستقیم الهی و ضامن خوشبختی و سعادت انسان در دنیا و آخرت است. مقصود از توبه خداوند نیز بازگشت لطف و رحمت او به سوی انسان، برای زدودن آثار گناهان است.
 
«فرهنگ‌نامه توبه»، یکی از فرهنگ‌نامه‌هایی است که از دانش‌نامه قرآن و حدیث برگرفته شده و با هدف استوارسازی فرهنگ دینی، اصلاح فرهنگ عمومی و ترویح معارف اصیل اسلام منتشر شده است.
 
در متن این کتاب، برجسته ترین رهنمودهای قرآن و احادیث اسلامی درباره توبه در قالب هفت فصل با عنوان‌های «تفسیر توبه و ارکان آن»، «ترغیب به توبه و نهی از ترک توبه و تعلل در آن»، «پذیرش توبه»، «نمونه‌هایی از کسانی که توبه‌شان پذیرفته شده»، «آثار و برکات توبه»، «انواع توبه» و «نمونه‌هایی از دعاهای معصومان (ع)» ارائه شده است.
 
«توبه نصوح» در صفحه 19 کتاب این‌طور تعریف شده است: «قرآن، توبه‌ای را امیدوارکننده می‌داند که از صفت «نصوح» برخوردار باشد. از این‌رو خطاب به اهل ایمان می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به سوی خدا توبه کنید، توبه‌ای نصوح. امید است با این کار پروردگارتان، گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‌هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری‌اند، وارد کند» (تحریم: آیه 8). نصوح از ریشه «نُصح» گرفته شده و توبه نصوح، توبه خالص، صحیح، صادق، محکم و خالی از هرگونه نقصو خلل است. گفتنی است که توبه با این اوصاف، دارای درجات و مراتب مختلف است. هرچه ندامت توبه‌کننده بیشتر باشد، توبه آثار و برکات بیشتری در ظاهر و باطن و زندگی مادی و معنوی انسان خواهد داشت.»
 
همچنین درباره «پذیرفته شدن توبه تا واپسین دم زندگی» در صفحه 82 می‌خوانیم: «پیامبر خدا (ص) در آخرین خطابه‌ای که ایراد کرد، فرمود: «هر کس یک سال پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد». سپس فرمود: «سال، زیاد است! هر کس یک ماه پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد». باز فرمود: «ماه، زیاد است! هرکس یک هفته پیش از مرگش توبه کند، خداوند، توبه‌اش را می‌پذیرد». باز فرمود: «هفته زیاد است! هرکس یک روز پیش از مرگش توبه کند، خداوند، توبه‌اش را می‌پذیرد». باز فرمود: «یک روز زیاد است! هرکس یک ساعت پیش از مرگش توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد». باز فرمود: «ساعت زیاد است! هر کس نفسش به این‌جا رسد - و با دست خود به گلویش اشاره کرد - و توبه کند، خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد. (کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 1 ص 133 ح 351، الکافی: ج 2 ص 440 ح2).»                                                                                                                                                                                                          
نخستین چاپ کتاب «فرهنگ‌نامه توبه» در 240 صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: