گزارش کارگاه نسخه‌شناسی شاهنامه در یزد و کرمان

1396/2/26 ۱۰:۴۸

گزارش کارگاه نسخه‌شناسی شاهنامه در یزد و کرمان

به همت بنیاد فردوسی توس و کانون فردوسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری بنیاد فردوسی یزد و کرمان، گروه ادبیات فارسی دانشگاه یزد و جهاد دانشگاهی کرمان نخستین و دومین کارگاه نسخه‌شناسی شاهنامه در دانشگاه یزد در تاریخ 21/ 2/ 96 و جهاد دانشگاهی کرمان در تاریخ 23/ 2/ 96 برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

 

دبا: به همت بنیاد فردوسی توس و کانون فردوسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری بنیاد فردوسی یزد و کرمان، گروه ادبیات فارسی دانشگاه یزد و جهاد دانشگاهی کرمان نخستین و دومین کارگاه نسخه‌شناسی شاهنامه در دانشگاه یزد در تاریخ 21/ 2/ 96 و جهاد دانشگاهی کرمان در تاریخ 23/ 2/ 96 برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

این دو کارگاه با حضور دکتر آرش اکبری مفاخر (معاون کانون فردوسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و استاد بنیاد فردوسی توس) برگزار گردید. در آغاز هر کارگاه آقای مفاخر به بررسی شیوۀ سنتی تصحیح و نقش گذشتگان در این امر پرداخت. وی حمدالله مستوفی را به عنوان نخستین مصحح شاهنامه در سالهای 716-720 ق معرفی کرد که با توجه به 50 دستنویس شاهنامه به این کار پرداخته‌است. تلاش دیگر را شاهنامۀ بایسنقری در سال 832 ق دانست که هدف این دو شاهنامه نزدیک‌شدن به عدد 000’60 بیت بوده‌است.

وی در ادامه به بررسی چاپهای شاهنامه و نقد و بررسی شیوۀ تصحیح 3 چاپ معروف یعنی چاپهای مول، مسکو و خالقی مطلق پرداخت. در ادامه به معرفی، بررسی و نمایش 50 نسخۀ اصلی شاهنامه پرداخته‌شد که برخی از این نسخه‌ها عبارت بودند از: فلورانس 614 ق، لندن 675 ق، سن‌ژوزف سده 7-8 ق، توپقاپوسرای 731 ق، قاهره 741 ق، کراچی 752 ق، لندن 891 ق و... .

گفتنی است که در دومین کارگاه آقایان دکتر قدمعلی سرامی و دکتر ابوالفضل خطیبی نیز حضور داشتند و هر یک از ایشان به بیان دیدگاههای خود دربارۀ تصحیح انتقادی، ملحقات شاهنامه و مباحث مربوط به شاهنامه‌پژوهی پرداختند.

آقای سرامی درباره قطعات الحاقی شاهنامه بیان کردند که اگرچه این داستانها سروده فردوسی نیستند اما از ارزشهای اساطیری و حماسی ویژه‌ای برخوردارند و نیازمند تصحیح و چاپ علمی هستند.

آقای خطیبی نیز به بیان ۷ سال تجربه همکاری خود با دکتر خالقی مطلق پرداختند و توضیحاتی درباره ویرایش دوم شاهنامه خالقی مطلق بیان کردند. مطلب دیگر وی به بررسی نقش نسخه‌های نویافته ازجمله دستنویس سن‌ژوزف در تصحیح شاهنامه اختصاص داشت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: