محتشم نماینده آیین پیشروی تشیع

1395/12/16 ۰۷:۱۲

محتشم نماینده آیین پیشروی تشیع

نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی با محورهای اوضاع فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در دوره صفویه و عصر محتشم، زندگی و اندیشه‌ها و شعرهای محتشم و هنرهای آیینی از سیزدهم اسفند با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه سمنان، دانشگاه کاشان و دانشگاه همدان به مدت سه روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان درحال برگزاری است. در مراسم افتتاحیه رسمی این کنگره سیدمحمد امیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، پیام علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی را قرائت کرد.

 

        
در پیام علی‌اکبر ولایتی به نخستین کنگره بین‌المللی محتشم‌ کاشانی مطرح شد

نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی با محورهای اوضاع فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در دوره صفویه و عصر محتشم، زندگی و اندیشه‌ها و شعرهای محتشم و هنرهای آیینی از سیزدهم اسفند با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه سمنان، دانشگاه کاشان و دانشگاه همدان به مدت سه روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان درحال برگزاری است. در مراسم افتتاحیه رسمی این کنگره سیدمحمد امیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، پیام علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی را قرائت کرد. متن پیام علی‌اکبر ولایتی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، معلول عواملی چند بوده است که بدون توجه به آنها، نمی‌توان به عمق ارزش‌ها و بازتاب‌های بی‌نظیر آن پی برد. ظهور دانشوران، حکیمان و عالمان بزرگ در طول سده‌های متوالی، در سایه مکتب رهایی‌بخش و آسمانی اسلام و به‌ویژه آیین تشیع، ازجمله‌ این عوامل به حساب می‌آیند. در این میان، پیشگامی و پیشروی بعضی مناطق و شهرها برجسته‌تر و درخشان‌تر است.
شهر باستانی کاشان، با پیشینه فرهنگی و تمدنی چندهزار ساله، جایگاهی ویژه در این جریان دارد. کاشان از نخستین شهرهایی است که پایه‌گذاری تمدن بشری را به گواه آثار کشف شده در تپه‌های سیلک با خود همراه دارد. پس از ظهور اسلام هم از نخستین شهرهایی بود که مردمانش، به مکتب و آیین رهایی‌بخش تشیع و راه و مرام ائمه بزرگوار اطهار روی آورده‌اند و هجرت سلطان علی‌ابن باقر(ع)، فرزند بزرگوار امام پنجم شیعیان، به‌عنوان سفیر ولایت به این منطقه و شهادت شجاعانه او گواه این پدیده است.
لهذا این ویژگی‌های بارز و ظهور دانشمندانی مانند غیاث‌الدین جمشید کاشانی و عالمان و فقیهانی نامدار همچون ملامحسن فیض کاشانی، ملافتح‌الله کاشانی، ملااحمد فراق، ملامحمدی نراقی و دیگران، به‌ویژه در عصر صفویان، جایگاهی ویژه و والا برای این شهر آیینی و مذهبی رقم زده است که نقش کاشان را در پیشبرد و شکوفایی تمدن اسلامی و آیین تشیع نشان می‌دهد.
بدون‌شک، محتشم کاشانی، شاعر پارسی‌گوی سده دهم هجری نیز از زمره این نامداران است که با تکیه بر آیین پیشروی تشیع و توجه ویژه به شهادت سید و سالار شهیدان کربلا، جایگاهی والا و بی‌نظیر در میان شاعران مرثیه‌سرا یافته است. وی با سرودن آن ترکیب‌بند الهام‌شده، بی‌نظیر و الهام‌بخش، پیام آسمانی و الهی تشیع و مظلومیت سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین و سایر شهدای کربلا را به زیباترین و سوزناک‌ترین بیان شاعرانه، به‌گونه‌ای ترسیم و تصویر کرده است که اسلاف و اخلاف او نتوانسته‌اند به این جایگاه رفیع نزدیک شوند و به این شیوه، پیام مظلومیت شهدای کربلا را به بهترین وجه، به اقصی‌نقاط جهان رسانده است، تا جایی که اکنون، در هر جای جهان، سخن از آیین تشیع و مظلومیت شهدای کربلا به میان می‌آید، نام محتشم کاشانی نیز با آن همراه است.
بدین لحاظ بجا و شایسته بوده است که در این روزگار، مراسمی جهانی برای بزرگداشت این شاعر بی‌نظیر و مرثیه‌سرای بزرگ برگزار شود  و اکنون که با بذل مساعی فضلا و محققان کاشانی و توجه ویژه امام‌جمعه محترم شهرستان، حضرت آیت‌الله نمازی (مدظله‌العالی)، کنگره جهانی محتشم کاشانی با ریاست دکتر میرزاده، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اینجانب صمیمانه دست بزرگواران ستاد برگزاری مراسم را می‌فشارم و برای آنان از درگاه الهی و ارواح مقدسه‌ شهدای کربلا، به‌ویژه امام حسین(ع) آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: