صالحی‌امیری: وزارت ارشاد نیازمند حضور پررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است

1395/12/4 ۱۱:۲۷

صالحی‌امیری: وزارت ارشاد نیازمند حضور پررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حضور پُررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است.


 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حضور پُررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر است.
 
آیین رونمایی از کتاب نفیس «مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر» با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از کارشناسان حوزه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز (3 اسفندماه) برگزار شد.
 
صالحی‌امیری در این مراسم اظهار کرد: جامعه در حال تحولات سنگینی است و مجموعه این تحولات چهار دهه، جامعه ایران درس‌های زیادی را به ما دیکته می‌کند که من آن‌ها را تدوین کرده‌ام و به‌زودی چاپ خواهم کرد.
 
وی ادامه داد: دهه اول که ما و شما حضور داشتیم و درک کردیم، دوران صدارت مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره)، دوران همدلی، همنوایی و همدردی مردم به هم بود و به لحاظ مطالعات تطبیقی ما دوران انقلاب اسلامی را دوران اول می‌نامیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دوره دوم را دوران توسعه می‌نامیم که با چالش‌های 9 گانه‌ای اعم از هنجاری، ارزشی، شکاف جنسیتی و شکاف اقتصادی که محصول نظام توسعه است و گریزی از آن‌ها نیست، مواجه‌ایم.
 
صالحی‌امیری بیان کرد: دهه سوم با ورود ماهواره و اینترنت تغییرات زیادی در جامعه حاصل می‌شود. شیوع اطلاعات رخ می‌دهد و عنصری به نام زمان و مکان حذف می‌شود و تغییر الگو در مصرف فرهنگی شکل می‌گیرد و یک نوع مناقشه‌‌ای در سنت در جامعه گسترده می‌شود.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: انبوه پرسش‌های نسل جوان این است که یک نوع تعارض میان مبانی انسان‌شناختی، فلسفی و فرهنگی و هنری جامعه دینی با اندیشه لیبرالیسم دیده می‌شود که انتظار ما از فقها و جامعه دینی پاسخ دادن به این تعارضات است.
 
وی ادامه داد: دهه چهارم با تغییر زیست همراه است که به دنبال آن تغییر رفتار و کانون‌های مرجع دیده می‌شود اما ما در اینجا جای خالی فقه را با انبوهی از نسل جدید پرسشگر داریم.
 
صالحی‌امیری بیان کرد: ما که معتقدیم فقه و مکتب اهل‌بیت (ع) پاسخ مناسب برای همه دارد به شدت در حوزه چالش‌های فرهنگی و هنری دچار یک نوع مناقشه شده‌ایم امروز اگر در جامعه بحث موسیقی مطرح است به اعتقاد من مساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جامعه هنری نیست بلکه باید فقه مرزهای حلیت را برای ما تعیین کند و معتقدیم همه حوزه‌ها از جمله هنر باید در چارچوب شرع باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید از نظام سلیقه‌ای خارج شویم و وارد یک فضای شفاف بشویم از این نظر حرکتی که عزیزان ما در مدرسه هنر اسلامی در قم (جمع‌آوری مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر) شروع کردند بسیار حرکت مبارک و میمونی است و حتما مورد حمایت ما است. ما بیش از هر دستگاه دیگری نیازمند پاسخ شفاف و دقیق حوزه به انبوه پرسش‌های نسل جوان هستیم و حوزه باید در این زمینه به ما کمک کند.
 
وی ضمن تأکید بر این نکته که ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حضور پُررنگ حوزه در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، اظهار کرد: امروز شبکه‌های اجتماعی موج جدیدی در فضای فرهنگی و هنری ایجاد کرده‌اند و بسیاری از این شبکه‌ها مخاطب چندمیلیونی دارند در این شبکه‌ها روزانه سه میلیارد تولید و تبادل اطلاعات شکل می‌گیرد. اما این تولید و توزیع نیازمند یک صیانت فقهی است ما به جای اینکه جوان خود را مواخذه کنیم باید از خود بپرسیم که برای رفع نیازهای نسل جوان چه کردید و چه خواهید کرد؛ کتاب حاضر آغاز مبارکی در این زمینه است.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: جامعه ما جامعه دین‌مداری است. تدابیری که عده‌ای به این جامعه می‌کنند ظلم به آن است. ممکن است ما در مناسک دارای ضعف‌هایی باشیم اما جامعه ایران جامعه معرفت‌گرا است و این یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود. تخریب و تهدید نسل جوان مشکلی را از نظام حل نخواهد کرد ما باید جوان را به رسمیت بشناسیم در غیر این‌صورت به شکاف میان نسل جوان و جامعه برخورد می‌کنیم. امیدوارم به عنوان دستگاه فرهنگی بتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم.
 
صالحی‌امیری افزود: اکنون تفسیرهای متعددی از ولنگاری می‌شود. همان اندازه که ولنگاری فرهنگی برای جامعه آسیب‌رسان است، جزم‌اندیشی برای جامعه خطرناک است.
 
وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در سال آینده مبنای یک همایش ملی فقه و هنر را به کمک همه دستگاه‌های فرهنگی داشته باشیم تا همه اصحاب فقهی دعوت شوند و به انبوه پرسش‌های نسل جوان در زمینه فقهی پاسخ داده شود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: