1395/12/2 ۰۸:۳۳
«فرهنگ دانشگاهی» همچنان که تحت تأثیر مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی است، از تلقی ما از «ایده دانشگاه» نیز تأثیر میپذیرد. پرسش از «چیستی دانشگاه» یک پرسش فلسفی است اما آثار عینی و عملی زیادی در عرصه حیات آکادمی دارد.
«فرهنگ دانشگاهی» همچنان که تحت تأثیر مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی است، از تلقی ما از «ایده دانشگاه» نیز تأثیر میپذیرد. پرسش از «چیستی دانشگاه» یک پرسش فلسفی است اما آثار عینی و عملی زیادی در عرصه حیات آکادمی دارد. در شرایطی که دانشگاهها در عرصه جهانی از بحرانهای چندگانه (مشروعیت، هژمونی و نهادی) رنج میبرند، در سطح ملی نیز این نهاد «فرآیند هویتیابی» را بهطور کامل طی نکرده است.
دو رکن هویت دانشگاه یعنی «استمرار تاریخی» و «تمایز» است که در هشتاد سال اخیر با گسستهای بسیاری مواجه بوده است.
این در حالی است که دانشگاه ایرانی با مسائلی همچون«پربار بودن نقش» و «انتظارات ناهمگون» نیز مواجه است. در کنار اینها در شرایطی که هنوز جامعه و نخبگان تکلیف خود را با امر مدرن روشن نکردهاند، ترمیم و اصلاح سنت نیز با مشکلاتی رو به رو است. در این فضا، اکتفا به «کارکردهای تکنیکی» همچون آموزش و بیاعتنایی سیاستگذاری علم به «کارکردهای هنجاری» نظام آموزش عالی نیز مزید بر علت بوده و به رشد معضلاتی همچون مدرکگرایی، تقلب علمی و... انجامیده است که دانشگاه بهعنوان یک «نهاد مدنی» را به یک «نهاد بوروکراتیک» تقلیل داده است.
در چنین شرایطی سخن از «ایده دانشگاه» و بازگشت به ریشههای تاریخی، فلسفی و فکری دانشگاه موجه میشود. بدیهی است اگر دانشگاه را «مرکزی برای جستوجوی حقیقت و نگهبانی از فرهنگ» بدانیم که «درکی کلگرا از معرفت» ارائه میکند، با تلقی دانشگاه بهعنوان مرکز فناوری یا بنگاه اقتصادی کاملاً متفاوت است و چنین «درک فرهنگی از دانشگاه» میتواند برای امروز ما راهگشا باشد.
منبع: روزنامه ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید