جایگاه صادق هدایت در داستان‌نویسی / ابراهیم بلوکی

1395/11/30 ۱۰:۵۹

جایگاه صادق هدایت در داستان‌نویسی / ابراهیم بلوکی

در میان داستان‌نویسان ایران، صادق هدایت جایگاه ویژه‌ای دارد، چنانکه می‌توان او را به اعتباری پدر داستان‌نویسی ایران یا دست کم بنیانگذار حقیقی نگارش داستان کوتاه در ایران دانست.

 

در میان داستان‌نویسان ایران، صادق هدایت جایگاه ویژه‌ای دارد، چنانکه می‌توان او را به اعتباری پدر داستان‌نویسی ایران یا دست کم بنیانگذار حقیقی نگارش داستان کوتاه در ایران دانست. سهم هدایت در ادبیات داستانی جنان است که بسیاری از نویسندگان معاصر خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه تحت تأثیر سبک و سیاق نگارش وی قرار گرفته‌اند. در عین حال نام و شهرت و بزرگی وی در جامعۀ ادبی ایران چنان ریشه دار و عمیق است که گاه افرادی را وسوسه می کند تا از نام او نانی بخورند.

این مسئله را اولی بار حسن قائمیان با نوشتن جند کتاب کوچک، همچون خرچسونه‌ها و شیادیهای ادبی و آثار صادق هدایت و آثاری از این دست مطرح نمود. هرچند که برخورد قائمیان با برخی از آثار منتشر شده در مورد صادق هدایت، قدری و گاهی به دور از متانت علمی و منطقی بود، اما به هر حال وی با اینگونه آثارش جریانی را در ادبیات معاصر افشا نمود که بعد‌ها معلوم شد جریان بی‌ضرری نبوده و نیست و این جریان متأسفانه نه تنها تا به امروز از میان نرفته بلکه همچنان با قوت به پیش می‌رود. به طوری‌که در سال‌های اخیر افرادی با چسباندن نام صادق هدایت بر جلد هر کتابی، خود را «هدایت شناس» معرفی می‌کنند. در حقیقت گذشت زمان نشان داد که حدس قائمیان درست بوده و گردآوری مطلب در مورد صادق هدایت حرفه ای بی‌دردسر و منبع درآمدی راحت گردیده است.

کتاب ماه ادبیات و فلسفه بهمن 1381 شماره 64

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی ند‌اند‌

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: