هنرمندی سازنده

1395/10/22 ۰۹:۰۱

هنرمندی سازنده

در این مراسم که به پاس سال‌ها تلاش استاد دهلوی برگزار شده بود از سوسن اصلانی، آهنگساز و همسر استاد دهلوی و همچنین اسماعیل خلج بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما نیز تجلیل به عمل آمد.

مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

ندا سیجانی: در این مراسم که به پاس سال‌ها تلاش استاد دهلوی برگزار شده بود از سوسن اصلانی، آهنگساز و همسر استاد دهلوی و همچنین اسماعیل خلج بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما نیز تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این برنامه پس از پخش کلیپی از فعالیت و خدمات پنج دهه موسیقی استاد دهلوی، گروه موسیقی «خجسته» به سرپرستی و آهنگسازی سوسن اصلانی تصانیف بسیاری را برای مخاطبان به اجرا در آوردند. همچنین تصنیف «صدای آشنا» در مایه شور و متعلقات با شعری از اسماعیل خلج برای نخستین بار رونمایی شد.
کیوان ساکت نوازنده تار که در این مراسم حضور نداشت با ارسال فایل صوتی از زحمات استاد حسین دهلوی قدردانی و تجلیل کرد.
ساکت در خصوص استاد اظهار داشتند: «بدون تردید نام استاد حسین دهلوی برای تمام کسانی که با فرهنگ وهنر و بویژه موسیقی ایرانی آشنایی و علاقه داشته باشند نامی است بس آشنا. خدمات گرانبهای استاد دهلوی در راه اشاعه و ارتقای موسیقی ایرانی و بویژه موسیقی شامخ ایرانی چه در قالب فرم ارکسترال و چه در قالب دوئت و تریو و انتشار نت‌های مختلف و پارتی تورها برکسی پوشیده نیست.آنچه درآثاراستاد حسین دهلوی کاملاً مشهود است و بخوبی هر شنونده آشنا به موسیقی با شنیدن آثار ایشان درذهن احساس می‌کند شرافت، صداقت و تقدسی است که از وجود خود استاد نشأت گرفته و در آثارشان جاودانه شده است. دراینجا لازم می‌بینم از طرف خود و جامعه هنری از زحمات همسر استاد خانم سوسن اصلانی سپاسگزاری کنم. ایشان خود نیز هنرمندی ارجمند هست و سال‌ها با درک،‌شأن و مقام و منزلت استاد دهلوی ایشان را یاری داد.»
در ادامه سید عباس سجادی که از میهمانان این برنامه بود ضمن ابزار خرسندی از این اتفاق خوب و مبارک گفت: استاد حسین دهلوی معلم بزرگ همه موسیقیدانان ایران هستند و آرزومندم سایه پر مهراین مرد بزرگ و زحمتکش برسر ما مستدام باشد.
وی افزود: استاد حسین دهلوی حق بزرگی برگردن موسیقی و فرهنگ ما دارند. کسانی که درحوزه موسیقی هستند یا کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند بخوبی می‌دانند بیش از 90درصد بزرگان موسیقی ایران با مرور خاطرات زندگی حرفه‌ای شان روزی شاگرد مستقیم یا غیر مستقیم این مرد بزرگ بوده‌اند و ازمحضر استاد دهلوی و تعالیم او بهره گرفته‌اند. سجادی درادامه با دعوت ازسوسن اصلانی و درخواست تشویق ازحاضران درسالن اظهار کرد: خانم اصلانی خود یک هنرمند است و هنرفراترشان این است که توانسته فضایی ایجاد کند و مدیریتی داشته باشد که هنرمند بزرگی چون استاد حسین دهلوی به کارهای آموزشی و هنریشان ادامه بدهند.
 در ادامه با دعوت از میلاد کیایی، داوود گنجه‌ای، فریدون شهبازیان، عباس خوشدل و سید عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، افیلیا پرتو وامین‌الله رشیدی از اسماعیل خلج و سوسن اصلانی قدردانی به عمل آوردند.
 در این مراسم سیدعباس عظیمی لوح تقدیری با ذکر یادداشتی ازعلی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی به استاد حسین دهلوی، سوسن اصلانی و اسماعیل خلج اهدا کرد. لازم به ذکر است به علت بیماری آلزایمر استاد دهلوی و بستری بودن در آسایشگاه این لوح به دختر ایشان تقدیم شد. هوشنگ کامکار آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها نیز در این مراسم گفت: شخصیت و منش بزرگ استاد حسین دهلوی را با زبان نمی‌توان بیان کرد بلکه در آثار ایشان کاملاً مشهود است.
وی با ذکر خاطره‌ای از ایشان ادامه داد: زمانی که تحصیلات مدرسه‌ام درسنندج به پاپان رسید به همراه پدرم به تهران آمدم تا در امتحان معلمی که در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شد، شرکت کنم. آن زمان ویولن می‌نواختم و در آنجا استاد دهلوی و مرحوم مصطفی کمال پورتراب هر دو با هم از من امتحان گرفتند. زمانی که امتحان به پایان رسید استاد دهلوی به پدرم اصرار کردند که نمی‌گذارم این پسر را به سنندج ببرید و باید در تهران بماند. پدرم گفتند ما در تهران جا و مکانی نداریم و قصد برگشت داریم.درآخر استاد حسین دهلوی من را به هنرستان فرستادند و شهریه آن را تقبل کردند. بعد از آن مرا در ارکستر صبا استخدام کردند و در آن جا ویولن می‌نواختم.
وی در ادامه گفت: استاد دهلوی کمک بزرگی در حق من کرده اند و با وجود هنرشان در موسیقی؛ از نظر شخصیتی و هنری برای من بسیار قابل احترام و ارزش هستند و تنها کاری که توانستم در پاسخ محبت ایشان انجام دهم این بود که کتاب «ارکستراسیون کنت ویلر کنان» را به معلم بزرگ همه موزیسین‌ها تقدیم کنم. امیدوارم همیشه شاداب و با روحیه باشند وبه هنرمندان امید بدهند. همچنین به نوبه خودم از زحمات خانم اصلانی نیز تشکر می‌کنم.
اسماعیل خلج نیز از زحمات هنرمندانی که طی 7 ماه تمرین این قطعات را اجرا کردند، تشکر کرد.

 


فرهاد فخرالدینی/ موسیقیدان و آهنگساز

استاد حسین دهلوی، یکی از موسیقیدانان برجسته و بسیار تأثیرگذار مملکت ما تأثیرات مثبت بسیاری بر جامعه موسیقی‌مان داشته است. ایشان چه به‌عنوان آهنگساز و چه رهبر ارکستر یا مدیر هنرستان، وجودشان در هنر موسیقی همیشه مغتنم و بسیار تأثیرگذار بوده است. آشنایی من با ایشان به سال‌ها پیش بازمی‌گردد؛ خاطرات بسیار خوبی که در دوران همکاری‌مان در هنرستان موسیقی ملی یا زمانی که در ارکسترها فعالیت می‌کردیم و همچنین دورانی که به‌ عنوان اعضای شورا در شوراهای متعدد موسیقی در کنار هم بودیم به یادگار مانده است. آقای حسین دهلوی انسانی مثبت و سازنده است و همیشه پیشنهادهایشان براساس سازندگی و برطرف کردن معایب و در پیش گرفتن راه درست است. آقای دهلوی بعد از درگذشت استاد ابوالحسن صبا که با همکاری هم ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرده بودند، رهبری این ارکستر را برعهده گرفت و با افزودن نوازندگان بیشتر به این ارکستر و تقویت آن، کار را با جدیت ادامه داد. در آن زمان برنامه‌های خوبی چه از نظر آهنگسازی و چه از نظر اجرا برای ارکستر شماره یک هنرهای زیبا تدارک دیده شد که خاطرات بسیار خوبی از آن برجای مانده است.ایشان بعد ازآن ارکستر رودکی و همچنین ارکستر سازهای مضرابی را تشکیل داد. در واقع آقای حسین دهلوی هنرمندی سازنده است که همه تلاش خود را صرف اعتلای موسیقی ایران کرده است.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: