هنر اسلامی و صور مجسم در داستان سلیمان (ع) و بلقیس / یدالله غلامی

1395/10/4 ۱۰:۰۵

هنر اسلامی و صور مجسم در داستان سلیمان (ع) و بلقیس / یدالله غلامی

چنین نیست که قرآن کریم آثار هنر تجسمی را ناگفته گذارده باشد. چند مورداز این گفتنی ها به داستان بلقیس تعلق دارد. سازه های شگرف سلیمانی نمونه هایی از بازنمایی های دیداری در قرآن است. «تخت» نمونه دیگری است که از نظر هنر و زیبایی کاملا قابلیت تبیین دارد، اعم از تخت های پادشاهی فلسطین و یمن و یا حتی تخت عدن؛ بدین سان قرآن برای هنرمندان دارای تمثیل های خیال انگیزی بوده که به کار آنان آمده، اگرچه صرف نظر از موضوعات کارهای هنری، چگونگی انجام آن به اختیار محدود هنرمند مسلمان انجام شده است.

چکیده: چنین نیست که قرآن کریم آثار هنر تجسمی را ناگفته گذارده باشد. چند مورداز این گفتنی ها به داستان بلقیس تعلق دارد. سازه های شگرف سلیمانی نمونه هایی از بازنمایی های دیداری در قرآن است. «تخت» نمونه دیگری است که از نظر هنر و زیبایی کاملا قابلیت تبیین دارد، اعم از تخت های پادشاهی فلسطین و یمن و یا حتی تخت عدن؛ بدین سان قرآن برای هنرمندان دارای تمثیل های خیال انگیزی بوده که به کار آنان آمده، اگرچه صرف نظر از موضوعات کارهای هنری، چگونگی انجام آن به اختیار محدود هنرمند مسلمان انجام شده است.

 مقدمه

در این مقاله، قصه ای دینی انتخاب و به قصد نزدیک شدن به فهم ارتباط میان قرآن کریم و هنر تجسمی، در صور مجسم آ« کاوش شده است. به عبارت دیگر در داستان سلیمان، نشانه هایی از هنر تجسمی ملحوظ است که در قرآن به مقاصد دینی بازتاب یافته و مطالعه پیوند میان آن آثار با واقعیت هنر دست کم سببی برای اقناع اندیشه است. نگارنده برای این مقصود آیات ذیربط را آورده و نظری بر تفاسیر و همچنین برداشت یکی از مستشرقان افکنده است تا برای تنویر چنین ارتباطی تلاش کرده باشد.

صحیفه مبین 1386 - شماره 39

 

دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: