مجموعه عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه / مجید عبد امین

1395/9/24 ۰۹:۳۰

مجموعه عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه / مجید عبد امین

کتاب اسناد و مکاتبات و یادداشتها: مجموعه ای از عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه با یادداشت ها و اوامر او خطاب به اتابک در سالهای 1301 تا 1303ق که در گنجینه اسناد نسخه هاى خطى موزه و کتابخانه ملى ملک و تحت شماره ثبت 5666 بایگانى گردیده، مشتمل است بر 328 سند در موضوعات مختلف و با محوریت میرزاعلى اصغرخان امی نالسّلطان، صدراعظمِ بانفوذ ناصرالدّین شاه است.

 

کتاب اسناد و مکاتبات و یادداشتها: مجموعه ای از عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه با یادداشت ها و اوامر او خطاب به اتابک در سالهای 1301 تا 1303ق که  در گنجینه اسناد نسخه هاى خطى موزه و کتابخانه ملى ملک و تحت شماره ثبت 5666 بایگانى گردیده، مشتمل است بر 328 سند در موضوعات مختلف و با محوریت میرزاعلى اصغرخان امی نالسّلطان، صدراعظمِ بانفوذ ناصرالدّین شاه است.

این مجموعه مشتمل بر نامه هایى است از افراد و اشخاص مختلف همچون اعضاى خانواده سلطنتى، همسران و دختران، پسران، عمه ها و عموهاى ناصرالدّینشاه، وزرا و صاحب منصبان لشکرى و کشورى و اشخاص متفرقه که به جهات مختلف، همچون تقاضاى مساعدت مالى، تقاضاى خلعت، رسیدگى به دعواهاى ملکى و عرض تظلّم، با شخص اول مملکت نامه نگارى کرده اند. ناصرالدّین شاه روى هر نامه و در حاشیه، دستورى صادر کرده است. مخاطب اکثر این دستورات میرزاعلى اصغرخان امین السّلطان است.کتاب مزبور، توسط نگارندگان این مقاله بازخوانى شده و در حال آماده سازى جهت انتشار است.

دریافت مقاله

منبع: پیام بهارستان 26

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: