آموزش عالی بین‌المللی چگونه محقق می‌شود؟/ پاسخ را در یک کتاب بخوانید

1395/9/17 ۱۱:۳۳

آموزش عالی بین‌المللی چگونه محقق می‌شود؟/ پاسخ را در یک کتاب بخوانید

کتاب «آموزش عالی بین‌المللی: استراتژی‌ها و شرایط امکان» به موضوعات و پرسش‌های متنوعی در زمینه چیستی و چرایی، مبانی و خاستگاه، سابقه و اهداف، استراتژی‌ها و الگوها، رویکردها و تجارب تطبیقی، راهبردها و راهکارها و موضوعات متعدد دیگری در ارتباط با آموزش عالی بین‌المللی می‌پردازد.


 
 
کتاب «آموزش عالی بین‌المللی: استراتژی‌ها و شرایط امکان» به موضوعات و پرسش‌های متنوعی در زمینه چیستی و چرایی، مبانی و خاستگاه، سابقه و اهداف، استراتژی‌ها و الگوها، رویکردها و تجارب تطبیقی، راهبردها و راهکارها و موضوعات متعدد دیگری در ارتباط با آموزش عالی بین‌المللی می‌پردازد.
 
 کتاب «آموزش عالی بین‌المللی: استراتژی‌ها و شرایط امکان» نوشته علی خورسندی طاسکوه به تازگی از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.
 
مخاطبان می‌توانند در هفت فصل کتاب با عناوینی چون چیستی بین‌المللی‌سازی دانشگاه، تاریخچه آموزش عالی بین‌المللی، روند مطلوب آموزش عالی بین‌المللی، بین‌المللی شدن آموزش عالی در ایران و... آشنا شوند.

اقبال عمومی دولت‌ها و گرایش استراتژیک مدیریت دانشگاه‌ها به «بین‌المللی شدن» بیانگر درجه اهمیت و اعتلای این ایده و سیاست در حوزه آموزش عالی است. مدیران و سیاست‌گذارانِ بسیاری از دانشگاه‌های امروزی، استراتژی‌ها و فعالیت‌های آموزش عالی بین‌المللی را فراتر از ابزاری برای دسترسی به بازار جهانی آموزش عالی و یا توسعه برندهای دانشگاهی معتبر در تراز جهانی می‌دانند. ‌آن‌ها در توسعه آموزش عالی در تراز ملی و بومی نیز براساس بین‌المللی شدن، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند.

به گفته مولف این اثر، اهمیت چنین ارزش‌گذاری‌ این است که بین‌المللی شدن به معنای بومی یا ملی شدن فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش عالی نیست، بلکه مأموریت و کارکرد آن در سطح محلی و منطقه‌ای نیز مورد اعتنا و حائز اهمیت فراوان است. برای نمونه، یکی از شاخص‌هایی که امروزه دانشجویان کشورهای پیشرفته در زمینه انتخاب دانشگاه بومی یا داخلی خود بدان اهمیت می‌دهند، اعتبار و کیفیت فعالیت‌های بین‌المللی و بین فرهنگی است که دانشگاه‌ها و کالج‌ها در داخل و خارج از پردیس‌ها متعهد به آن‌ها هستند؛ بنابراین دامنه و ابعاد بین‌المللی و چند فرهنگیِ فعالیت‌های دانشگاه‌های امروزی به موضوع و معیاری اصلی برای رقابت میان متقاضیان برجسته و نخبگان بومی تبدیل شده است.

بدین سبب، امروزه بخش بزرگی از برنامه‌های تبلیغاتی دانشگاه‌ها و کالج‌های امریکای شمالی و اروپای غربی در سطح رقابت‌های بومی و منطقه‌ای نیز روی استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی شدن و چند فرهنگی بودن برنامه‌ها و فعالیت آموزشی، درسی و فرهنگی متمرکز است. از این منظر، تا حدودی رواست که بین‌المللی شدن را در راستای بومی‌سازی فعالیت‌های آموزش عالی نیز استانداردسازی و شاخص‌گذاری کنیم. از دید نظری نیز، بومی‌سازی و بین‌المللی شدن هر دو پاسخ‌هایی استراتژیک به گسترش فشار جهانی شدن در حوزه‌های زندگی اجتماعی و سازمانی اجتماعات مختلف هستند.

این اثر به موضوعات و پرسش‌های متنوعی در زمینه چیستی و چرایی، مبانی و خاستگاه، سابقه و اهداف، استراتژی‌ها و الگوها، رویکردها و تجارب تطبیقی، راهبردها و راهکارها و موضوعات متعدد دیگری در ارتباط با آموزش عالی بین‌المللی می‌پردازد.

روش تحقیق و نگارش این اثر کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی است. گفتارها، مباحث و نتیجه‌گیری‌های این اثر از منابع  متنوع مانند گزارش‌ها و اسناد علمی بین‌المللی، دانش و ادبیات تولید شده علمی و پژوهشی و نیز مشاهده‌ها و تجربه‌های زیسته و عملیِ نگارنده در دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور متأثر بوده است. با توجه به ضرورت‌ها و ظرفیت‌های روبه‌رشد سیاست‌گذاری آموزش عالی بین‌المللی در ایران مخاطبان اصلی این اثر دو گروه تصمیم‌سازان (دانشجویان، استادان و جامعه‌ پژوهشگران آموزش عالی) و تصمیم‌گیرندگان (سیاست‌گذاران و مدیران آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور) هستند.

کتاب «آموزش عالی بین‌المللی: استراتژی‌ها و شرایط امکان» با شمارگان 200 نسخه در 286 صفحه به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: