شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات منتشر شد

1395/9/13 ۱۱:۱۰

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات منتشر شد

شماره ششم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه تابستان 1395 به سردبیری مصطفی موسوی در 6 بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن»، «نقد پژوهی» و «نقدِ نقد» منتشر شد.


 
شماره ششم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه تابستان 1395 به سردبیری مصطفی موسوی در 6 بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن»، «نقد پژوهی» و «نقدِ نقد» منتشر شد.
 
شماره 6 فصلنامه نقد کتاب ادبیات که با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند، طی روزهای گذشته توسط موسسه فرهنگی خانه کتاب منتشر شد.
 
در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه به قلم مصطفی موسوی آمده است: «شماره 6 فصلنامه نقد کتاب ادبیات متاسفانه به دلایل مختلف با تاخیر زیاد منتشر می‌شود. از این بابت از همه مخاطبان مجله و نویسندگان مقالات پوزش می‌طلبم. امیدوارم بزرگوارانه این کوتاهی را بر ما ببخشایند.
در شماره‌های گذشته با استفاده از رهنمودهای خوانندگان عزیز، صاحب‌نظران و اهل قلم سعی کردیم حتی‌المقدور پیشنهادهایشان را عملی کنیم و از اشتباهاتمان بکاهیم. این‌که تا چه حد موفق بوده‌ایمT طبیعتا به قضاوت خوانندگان محترم مجله بستگی دارد که نمود آن در استقبال از مجله است. از نظر ما میزان استقبال از مجله، مهم‌ترین شاخص توفیق یا عدم توفیق ماست. امیدواریم با جلب نظر خوانندگان بتوانیم کارنامه قابل قبولی برای مجله و دست‌اندرکاران آن فراهم کنیم.
ترکیب محتوای این شماره، تفاوت چشمگیری با شماره‌های پیشین دارد که از نظر ما بسیار مطلوب است. در این شماره حجم پاسخ به نقد، به مقدار قابل ملاحظه‌ای بیش‌تر از شماره‌های پیش است. رویکرد فصلنامه نقد کتاب ادبیات چنان‌که پیش از این هم تاکید کرده‌ایم به‌وجود آوردن فضای گفت‌وگو و نقد منصفانه است. این‌که مولف یا مترجمی، نقد اثر خود را مغتنم بشمارد و با حس مسئولیت در مقام پاسخ و روشنگری برآید و ضمن توضیح مقدورات و محذورات خود اگر اشتباهی شده‌، صادقانه مسئولیت آن را بپذیرد در واقع توسعه و پیشبرد علم و جامعه علمی را در درجه اول اهمیت قرار داده است. بی شک تداوم این روند، تاثیر مطلوبی در جامعه علمی و ادبی ما خواهد گذاشت. خوشبختانه در این شماره، در حجم قابل توجهی، شاهد واکنش مسئولانه نویسندگان و منتقدان نسبت به مقالات شماره پیش هستیم. کمیت و کیفیت این نوشته‌ها در حدی است که انتظار داریم نوشته‌هایشان مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.
نکته قابل عرض دیگر که مورد توجه خوانندگان محترم قرار گرفته و بعضا یادآوری هم کرده‌اند این است که در بخش نقدپژوهی عملکرد خوبی نداشته‌ایم. به‌نظر می‌رسد مباحث نظری نقد در جامعه علمی و ادبی ما عمق و توسعه درخوری نیافته است. از آن‌جا که اکثر این مباحث از طریق ترجمه به ایران راه یافته، نسبت به فهم، درک و انتقال درست نظریات و مفاهیم این حوزه اعتماد چندانی وجود ندارد. طبیعتا بازتاب وضعیت موجود، در مقالاتی که در این حوزه برای مجله ارسال می‌شود نیز به‌چشم می‌خورد و بر محدودیت‌های ما در چاپ این نوع مقالات می‌افزاید. از این‌رو از صاحب‌نظران و نقدپژوهان عزیز درخواست یاری داریم. معرفی مقالات مفید و معتبری که در این حوزه به زبان‌های دیگر چاپ شده نیز برای ما مغتنم است. امید است با کمک استادان و پژوهشگران عزیز بتوانیم بخش نقدپژوهی مجله را به شکل مطلوب آن نزدیک کنیم.»

در بخش «نقد شفاهی» این فصلنامه به نشست نقد و بررسی کتاب «گتسبی بزرگ» که با حضور نرگس انتخابی، محمد دهقانی، رضا رضایی و مرتضی هاشمی‌پور برگزار شد، پرداخته شده است.

همچنین در شماره ششم فصلنامه نقد کتاب ادبیات آثاری از عرفان چوبینه بهروز، میرسالار رضوی، مسعود راستی‌پور، سیدعلی میرافضلی، سیدرضا موسوی هفتادر، رادمان رسولی‌مهربانی، محمد جعفری‌قنواتی، رضا امینی، نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان، حنیف افخمی ستوده، فرزاد مروجی، علی علی‌محمدی، سعید رحیمی، عباس واعظ‌زاده، عسکر بهرامی، حسن هاشمی‌میناباد، محمد شادروی‌منش، فرهاد قربان‌زاده، تقی پورنامداریان، فرشته مومنی، امیر مازیار و محمد افشین‌وفایی به چشم می‌خورد.

«نقدی بر گزیده شاهنامه»، «تصحیح تازه دیوان عسجدی»، «از آتن تا مدینه»، «ادبیات پهلوی»، «تقابل نظریه و عمل»، «چند کلمه با استادان فرهنگ‌نویس»، «ترجمه تحت‌اللفظی یا ترجمه صحیح؟»، «تو را که خانه نیین است» عنوان برخی دیگر از مطالب این فصلنامه است.

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب به قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: