سند چشم‌انداز معماری ایران تدوین شد/ برگزاری جشنواره ملی معماری

1395/8/11 ۱۲:۱۰

سند چشم‌انداز معماری ایران تدوین شد/ برگزاری جشنواره ملی معماری

میر محمدخانی در نشستی که امروز دهم آبان ماه در تالار اندیشه حوزه هنری و با موضوع «سند چشم‌انداز و جشنواره ملی معماری ایران فردا» برگزار شد، به اهداف شکل‌گیری بنیاد معماری انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: این بنیاد به منظور پر کردن خلاءهای معماری ایران شکل گرفته و در پی رسیدن به دو هدف است؛ اول یافتن الگوهای قابل توسعه معماری برای آینده ایران و دوم ترسیم چشم‌انداز آینده معماری ایرانی و تلاش برای محقق شدن آن.


رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی از برگزاری نخستین جشنواره معماری ایرانی در اردیبهشت ۹۶ خبر داد و افزود: سند پیشنهادی چشم‌انداز معماری ایران تدوین شده است.

امیر محمدخانی در نشستی که امروز دهم آبان ماه در تالار اندیشه حوزه هنری و با موضوع «سند چشم‌انداز و جشنواره ملی معماری ایران فردا» برگزار شد، به اهداف شکل‌گیری بنیاد معماری انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: این بنیاد به منظور پر کردن خلاءهای معماری ایران شکل گرفته و در پی رسیدن به دو هدف است؛ اول یافتن الگوهای قابل توسعه معماری برای آینده ایران و دوم ترسیم چشم‌انداز آینده معماری ایرانی و تلاش برای محقق شدن آن.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز معماری ایران گفت: ما در طی پنج سال گذشته ۳۰ نشست مختلف با معماران، مدیران شهری، روانشناسان، جامعه‌شناسان و افراد صاحب‌نظر در زمینه توسعه شهری برگزار کرده‌ایم. در نهایت یک سند ۱۱ صفحه‌ای در هشت فصل مختلف تدوین شده که سند چشم‌انداز معماری ایران است و به تبیین اصول و ضوابط مورد نظر ما در زمینه ساخت و ساز می‌پردازد. این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده و قرار است در نخستین دیدار معماران با رهبر انقلاب اسلامی، این سند چشم‌انداز به مقام معظم رهبری هم تقدیم شود تا پس از اعمال نظر ایشان، در اختیار نهادها و سازمان‌های مرتبط قرار گیرد.

محمدخانی به برگزاری نخستین جشنواره ملی معماری ایران اشاره و بیان کرد: در کشور ما جوایز فراوانی در حوزه معماری و شهرسازی وجود نداشته و جای خالی جایزه معماری در کنار جشنواره‌های مختلف فجر احساس می‌شود؛ از این رو بر آن شدیم تا برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزار کنیم.

به گفته وی، جشنواره ملی معماری ایران فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌های کشور در حوزه معماری و شهرسازی است. قرار است این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود و رشته‌ها و حوزه‌های مختلف از جمله طراحی، ساخت و مدیریت تا ترسیم نقشه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی، شیوه داوری در جشنواره ملی معماری را ارزیابی ۳۶۰ درجه دانست و افزود: در این شیوه از داوری، موضوع در مرکز قرار می‌گیرد و از جمیع جهات به آن توجه می‌شود. برای مثال ما نظر سازندگان، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مدیران شهری، مردم و همه عوامل دست‌اندرکار در ساخت یک سازه و همچنین معماری شهری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این مسئله است که شیوه داوری ما را متفاوت با جشنواره‌های مختلف فجر و حتی جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه معماری می‌کند.

محمدخانی با اشاره به اینکه جشنواره ملی معماری در دو بخش برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره در دو بخش علمی و رقابتی برگزار خواهد شد و شیوه برگزاری جشنواره به این صورت است که هر سال طی دو مرحله آثار مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ مرحله اول اردیبهشت ماه هر سال است و مرحله دوم یا همان مرحله پایانی همزمان با فصل پاییز برگزار و جوایز به آثار برتر اعطا می‌شود.

به گفته وی، نخستین مرحله از جشنواره ملی معماری اردیبهشت ماه ۹۶ در تهران برگزار می‌شود و آثار سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از آن آثار هر سه سال یکبار مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین در این جشنواره بخشی به معماری آینده اختصاص داده شده؛ قسمتی هم تحت عنوان بخش ویژه دانشجویی نام گرفته است. علاوه‌بر این تقدیر از بزرگان معماری کشور هم برنامه دیگری است که در دل جشنواره ملی معماری گنجانده شده است.

محمدخانی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چطور در یک جشنواره سالانه آثاری که طی سه سال گذشته ساخته شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: این مسئله در همه جشنواره‌ها و جوایز به یک مسئله متداول تبدیل شده چرا که پروسه ساخت و ساز و تولید یک اثر در زمینه معماری طولانی و زمانبر است.

او همچنین به بخش کمی و کیفی جوایز اشاره و بیان کرد: ما از همه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دعوت می‌کنیم تا در برگزاری این جشنواره با ما همکاری کنند. تلاش ما بر این است که ارزش جوایز به لحاظ کمی بالا رود، اما مهمتر از ارزش مالی، ارزش اعتباری این جایزه است. چرا که قرار است یک اثر به عنوان اثر برگزیده سال انتخاب و معرفی شود.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی بار دیگر به تدوین سند چشم‌انداز معماری ایران اشاره و بیان کرد: این سند در هشت فصل تنظیم و تدوین شده و پس از تصویب، از سوی مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی به همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ می‌شود اما اجرایی شدن آن به یک عزم همگانی نیاز دارد

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: