آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: 7واحد بزرگ دانشگاه آزاد در تهران راه اندازی می شود

1395/7/12 ۰۸:۵۰

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: 7واحد بزرگ دانشگاه آزاد در تهران راه اندازی می شود

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: در تهران ۶یا ۷واحد دانشگاهی بزرگ دانشگاه آزاد طراحی و راه اندازی می شود . آیت الله هاشمی رفسنجانی ظهردیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد و تقدیر از دانشجویان نمونه این دانشگاه در واحد تهران شمال گفت: طرح تجمیع واحدهای این دانشگاه در هیات امنا تصویب شده و برنامه داریم ۶یا ۷واحد دانشگاهی بزرگ را در تهران طراحی و تاسیس کنیم.

 

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: در تهران ۶یا ۷واحد دانشگاهی بزرگ دانشگاه آزاد طراحی و راه اندازی می شود .

آیت الله هاشمی رفسنجانی ظهردیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد و تقدیر از دانشجویان نمونه این دانشگاه در واحد تهران شمال گفت: طرح تجمیع واحدهای این دانشگاه در هیات امنا تصویب شده و برنامه داریم ۶یا ۷واحد دانشگاهی بزرگ را در تهران طراحی و تاسیس کنیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانش، اخلاق و ایمان باید در کنار یکدیگر در انسان ها وجود داشته باشد، تاکید کرد:

در دوران جوانی به این نتیجه رسیدم که برای ارتقای دانش کشور باید فعالیت‌های جدی انجام داد چرا که کشورهای موفق کشورهایی بودند که پیشرفت علمی داشتند.

هاشمی رفسنجانی گفت: تصمیم گرفتیم برای توسعه آموزش عالی کشور به سراغ مردم برویم و بر این اساس تفکر شکل گیری دانشگاه آزاد به ذهن ما رسید.

وی اضافه کرد: در اوایل انقلاب همه چیز دولتی بود و نمایندگان مجلس با فعالیت های غیردولتی مخالفت می کردند که من خدمت امام (ره) رفتم و ایشان از ایده ایجاد دانشگاه آزاد استقبال کردند و یک میلیون تومان برای راه اندازی این دانشگاه اختصاص دادند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما قصد داشتیم علم را به خانه مردم وارد کنیم گفت: بسیاری از خانواده‌ها اجازه تحصیل دختران خود را در دیگر شهرها نمی دادند اما دانشگاه آزاد بستری را فراهم کرد تا زنان بتوانند به راحتی درس بخوانند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: تحصیل زنان موجب می شود تا آنها خانه‌نشین نباشند و اگر هم در حال تربیت فرزندان هستند به خوبی بتوانند فرزندان خود را اداره کنند.

وی گفت: دانشگاه آزاد توانسته است بدون هزینه ای برای بیت المال فعالیت های علمی، فرهنگی و اخلاقی در کشور انجام دهد .

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: ۵۳درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. این در حالی است که جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی با قدمت و پول زیاد به دانشگاه آزاد نمی رسد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر به دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه وام های ۱۴درصدی اعطا می شود که برنامه داریم میزان سود این وام ها را به ۸درصد کاهش دهیم.

هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: طی دو سال گذشته حدود هزار شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده است که در سال‌های آینده شاهد برکات این شرکت‌ها خواهیم بود .

وی گفت: در حال حاضر بخشی از تحقیقات دانشجویان در دانشگاه‌ها خاک می خورد که می توانیم از این تحقیقات حمایت کنیم تا برخی مشکلات کشور مانند اتلاف آب در بخش کشاورزی برطرف شود.

*سخنان میرزاده

دکترحمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد هم در این مراسم به ارائه آماری از عملکرد مدیریت خود در این دانشگاه پرداخت و افزود: تعداد دانشجویان در مهرماه 92 حدود یک میلیون و 620 هزار نفر بود و در سه سال اخیر روی همین عدد محدود بوده است ولی می‌توان گفت که 37 درصد دانشجویان کل کشور در واحدهای دانشگاه آزاد درس می‌خوانند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد رتبه 162 را در تولیدات علمی جهان دارد که البته این مساله مربوط به 40 واحد از 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد اعضای هیات علمی تمام‌وقت از 29 هزار و 324 نفر در مهر 92 به 32 هزار و 891 نفر در مهر 95 رسید که حدود 3800 نفر نیز از اساتید ارتقاء یافته‌اند و استادیار شده‌اند. در حال حاضر نسبت فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کل دانشگاه‌های کشور 50 درصد است .

میرزاده همچنین با بیان اینکه با سیاست گذاری‌هایی که انجام دادیم در مقطع تحصیلات تکمیلی، توانستیم 53 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کل کشور را به خود اختصاص دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه وضعیت حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد را در سال 92 و 95 مورد قیاس قرار داد و گفت: تعداد رشته‌ها در مقطع دکتری تخصصی از چهار رشته به هفت رشته رسید و همچنین در حال حاضر 1551 عضو هیات علمی و 70 هزار دانشجو در این حوزه مشغول هستند.

میرزاده همچنین با بیان اینکه نسبت به سال 93 با احتساب تورم 40 درصد طی سه سال اخیر رشد بودجه 1.6 بوده است، اظهار کرد: در کنار برخی نارسایی‌ها و کم‌لطفی‌ها اما مدیران دانشگاه آزاد موفق شدند به سوددهی برسند و 40 درصد وابستگی به شهریه کاهش یابد .

*انتخاب دانشجوی نمونه

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین طاها هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم در سخنانی در خصوص انتخاب دانشجوی نمونه کشوری گفت: سعی بوده این موضوع بر پایه ضوابط و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد شکل گیرد. همچنین ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجویان و تربیت چند بعدی آنها از دیگر اهداف انتخاب دانشجوی نمونه بود چراکه در جهان آینده دانشجوبانی در سطح جامعه موثر خواهند بود که ابعاد مختلف فکری خود را شکوفا کرده باشند.

وی گفت: از 11 نفردانشجوی نمونه که انتخاب شدند ،چهار دانشجو از دانشگاه علوم تحقیقات تهران، یک نفر از دانشگاه کرمانشاه، سه نفر از دانشگاه قزوین، یک نفر از دانشگاه سیستان و بلوچستان، یک نفر از دانشگاه اسفراین و یک نفر از دانشگاه استان مرکزی هستند.

*طرح تجمیع

مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی هم در جلسه توجیهی افتتاح پروژه های عمرانی واحد تهران شمال تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی توانسته از مرز 10 مترمربع سرانه فضای آموزشی عبور کند.

وی با بیان اینکه هنوز وضعیت دانشجویان تهرانی به شرایط مطلوب نرسیده، اظهار داشت: به همین سبب پس از تصدی مدیریت دانشگاه توسط دکتر میرزاده، طرح تجمیع واحدهای تهران در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس قرار شد 83 ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی که در فضایی حدود 600 کیلومتر مربع پراکنده بودند، در طرح تجمیع «هفت پردیس» ساماندهی و متمرکز شوند. این طرح که از مرز 400هزار مترمربع عبور می کند، با بهره گیری از المان های معماری ایرانی – اسلامی در دست احداث است.مهندس هاشمی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح تجمیع سازمان مرکزی در پونک گفت: تاکنون 99درصد از این طرح اجرا شده و در آینده نزدیک به اتمام می رسد.

وی درباره تجمیع واحد تهران شمال اظهار داشت: واحد تهران شمال در حکیمیه حدود 23 هکتار زمین در اختیار دارد که امیدواریم این پروژه تا 3 سال آینده به اتمام برسد.

در این مراسم طرح های عمرانی واحد تهران شمال دانشکده فنی مهندسی و پژوهشگاه و آزمایشگاه این واحد رونمایی شد.

در این مراسم که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشت همچنین از 11 دانشجوی نمونه از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور تقدیر به عمل آمد.

همچنین از آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز که ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد را بر عهده دارد با اهدای تابلویی تقدیر شد .

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: