رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره تفاهمنامه این دانشگاه با وزارت کشور مطرح کرد

1395/6/27 ۰۹:۵۴

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره تفاهمنامه این دانشگاه با وزارت کشور مطرح کرد

دانشگاه علامه طباطبایی به تازگی تفاهمنامه‌ای را با وزارت کشور امضا کرده است. به موجب این تفاهمنامه، دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم انسانی، پروژه‌هایی تحقیقاتی را برای کمک به تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ها در وزارت کشور برعهده گرفته است.



افزایش گرایش به علوم انسانی
روناک حسینی : دانشگاه علامه طباطبایی به تازگی تفاهمنامه‌ای را با وزارت کشور امضا کرده است. به موجب این تفاهمنامه، دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم انسانی، پروژه‌هایی تحقیقاتی را برای کمک به تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ها در وزارت کشور برعهده گرفته است. حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید این همکاری باعث می‌شود علوم انسانی از کلاس‌های درس و اتاق‌های دربسته به عرصه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در کشور وارد شود.

تفاهمنامه دانشگاه علامه و قراردادهایی از این دست می‌تواند موجب ورود علوم انسانی به بخش تصمیم‌گیری‌های کلان کشور شود؟
راه همکاری‌های اجرایی با دانشگاه‌های علوم انسانی بیشتر از دو سال است که گشوده شده است. دانشگاه در این مدت پاسخ‌های مناسبی در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی و اجرایی به بخش تصمیم‌گیری کشور داده است. دانشگاه علامه طباطبایی حدود سه سال و نیم پیش، تنها 300 میلیون تومان قرارداد پژوهشی داشت در حالی که در سال 94 این رقم تا 8 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. مقایسه همین دو رقم خود می‌تواند گویای رونق پژوهش‌های علوم انسانی در عرصه تصمیم‌گیری و اجرایی باشد.  

ظاهرا این تفاهمنامه‌ها جایگزین ساخت دانشگاه برای وزارت کشور است. چرا چنین تصمیمی گرفته شده است؟
در وزارت کشور خوشبختانه گرایش مثبتی نسبت به استفاده از پژوهش‌های علوم انسانی در حوزه سیاست و مسائل اجرایی وجود دارد. در وزارت کشور یک مرکز تحقیقات راهبردی وجود دارد که وظیفه بخش مطالعاتی را برعهده گرفته است. این وزارتخانه به جای اینکه مثل بعضی دستگاه‌ها برای خودش دانشگاه و پژوهشگاه ایجاد کند و با صرف هزینه زیاد هیچ استفاده‌ای هم از آنها نشود، با دانشگاه‌های بزرگ کشور همکاری می‌کند. به این شکل که دانشگاه‌های بزرگ، پژوهش‌هایی معطوف به سیاست انجام می‌دهند و نتایج تحقیقات برای تصمیم‌گیری در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

همکاری‌های شما با وزارت کشور چه شاخه‌هایی از علوم انسانی را دربرمی‌گیرد؟
 همکاری‌های ما اتفاقا در حوزه‌های مختلف علوم انسانی است. دانشگاه‌ علامه در حوزه‌های مختلف پروژه‌هایی را طراحی کرده است که علاوه‌بر علوم سیاسی و حقوق که کاملا مرتبط با فعالیت‌های وزارت کشور است، شاخه‌های دیگر علوم انسانی از جمله مدیریت، مدیریت استراتژیک، مدیریت دولتی، مددکاری، برنامه‌ریزی اجتماعی، اقتصاد، اقتصاد انرژی، اقتصاد کشاورزی و بیمه هم تحقیقاتی انجام دهد.

این قراردادها می‌تواند موجب تشویق اعضای هیات‌علمی و دانشجویان برای کار روی پروژه‌های تحقیقاتی شود؟
حوزه‌های تحقیقاتی به این شکل طراحی شده است که بیشتر درآمد حاصل از پروژه‌ها به اعضای هیات‌علمی و دانشجویان همکار در پژوهش‌ها تعلق بگیرد و دانشگاه تنها بخش اندکی از این درآمدها را برای خود برمی‌دارد. این کار باعث می‌شود که علوم انسانی از کلاس‌های درس و اتاق‌های دربسته تحقیقاتی بیرون بیاید و به عرصه حل مسائل اجتماعی، سیاسی و روانشناختی جامعه وارد شود. ایراد اساسی علوم انسانی این بود که در کلاس‌ها و مراکز تحقیقاتی محصور مانده بود و دانشجویان تنها کلیات و نظریه‌ها را یاد می‌گرفتند بدون اینکه بتوانند نقشی در حل مسائل کشور و توسعه بازی کنند. قراردادهایی از این قبیل و گسترش همکاری‌های اجرایی موجب می‌شود تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی بتوانند از دانش و تحقیقات‌شان برای حل مسائل و مشکلات کشور استفاده کنند. معلوم می‌شود در کدام حوزه‌ها نیاز به نظریه‌پردازی‌های تازه داریم و در حل کدام مسائل علوم انسانی نقش موثرتری دارد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: