1395/6/23 ۰۹:۲۵
بدیهی است هنرمند آزاد است از شیوهها و سبکهای متفاوت در کار خود بهره بگیرد، در سالهای اخیر توجه برخی هنرمندان به سمتوسوی مسائل زیستمحیطی و معماریهای سنتی پررنگتر شده و از این رهگذر شاهد آثار مطلوبی بودهایم که در قالب نمایشگاههایی که برگزار میشود نمود بیشتری یافته است. برخی از هنرمندانی که با تکیه بر چنین مفاهیمی به نقاشی پرداختهاند، توانستهاند عملکردهای موفقیتآمیزتری داشته باشند
معصومه مظفری رئیس انجمن نقاشان: بدیهی است هنرمند آزاد است از شیوهها و سبکهای متفاوت در کار خود بهره بگیرد، در سالهای اخیر توجه برخی هنرمندان به سمتوسوی مسائل زیستمحیطی و معماریهای سنتی پررنگتر شده و از این رهگذر شاهد آثار مطلوبی بودهایم که در قالب نمایشگاههایی که برگزار میشود نمود بیشتری یافته است. برخی از هنرمندانی که با تکیه بر چنین مفاهیمی به نقاشی پرداختهاند، توانستهاند عملکردهای موفقیتآمیزتری داشته باشند، شاید به این خاطر که از شناخت و اشراف نسبت به سنتها و نوع استفاده از آن در کارشان برخوردار بودهاند، ولی استفاده از نقوش ایرانی الزاما باعث نمیشود کار آن هنرمند ایرانی جلوه کند، یعنی تا زمانی که تفکری در ورای استفاده از این نقوش در نقاشیها نباشد، کار ایرانی نمیشود، بلکه اثری مصنوعی خواهد بود. از دیرباز تا امروز به این شکل بوده که نوع نگاه هنرمند به جهان باعث شده او در تبیین سنتها و تصویر کردن آن روی بوم موفق باشد و از این رهگذر، اثری را خلق کند که هم برای مخاطب اثری راضیکننده قلمداد شود و از طرفی خود او را بهعنوان هنرمندی که تصمیم گرفته در حیطه سنتها گام بردارد، از سایرین متمایز کند. در اروپا از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست، چنین نگاه و تفکر و جهانبینی بین هنرمندان وجود داشت و آنها در هر شاخهای که نقوش و معماری کهن را در آثارشان منعکس میکردند کاملا نسبت به این حیطه اشراف و آگاهی داشتند. در ایران هم همانطور که اشاره کردم، بودهاند هنرمندانی که به خلق چنین آثاری پرداخته و اتفاقا دراین مسیر موفق بوده و آثار تاثیرگذاری هم ارائه کردهاند. ولی بهطور کلی اینکه توجه به سنتها چگونه باید درونی شود تا هنرمند عمیقا به این مفاهیم بپردازد، بستگی به فلسفهای دارد که آن هنرمند در هنگام خلق یک اثر آن را درنظر میگیرد. در تاریخ هنر ایران از دوره صفویه تا دیگر دوران این فلسفه و نوع تفکر وجود داشته است. اما باید بپذیریم برخی هنرمندان که قصد دارند با دستمایه قرار دادن چنین مضامینی به خلق اثر بپردازند، از آنجایی که از آن فلسفه و دانش برخوردار نیستند، آثاری ارائه میدهند که بازاری و توریستی است، درحالی که اگر تفکر در ورای آن اثر باشد و با دیگر عناصر مثل جهانبینی، زیباییهای بصری و تصویری تلفیق شود میتوان آثاری ماندگار خلق کرد که نهتنها برای مخاطب تاثیرگذار باشد که منبع الهامی برای دیگر هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی که قصد دارند دراین زمینه فعالیت کنند نیز قرار بگیرد.
منبع: فرهیختگان
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید