ادامه انتشار «دانشنامه فرهنگ مردم ایران»

1395/6/3 ۱۱:۵۰

ادامه انتشار «دانشنامه فرهنگ مردم ایران»

محمد جعفری قنواتی از انتشار جلد چهارم «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» تا یک ماه آینده خبر داد. جلد چهارم این مجموعه که 23 مدخل را در حدود 800 صفحه رحلی دربر می‌گیرد، با جشن خرمن شروع می‌شود. در نگارش این جلد از «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» پژوهشگران و نویسندگان مجلدهای ثابت به اضافه تعدادی از ایرانشناسان خارجی مشارکت داشته‌اند.

محمد جعفری قنواتی از انتشار جلد چهارم «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» تا یک ماه آینده خبر داد.

جلد چهارم این مجموعه که 23 مدخل را در حدود 800 صفحه  رحلی دربر می‌گیرد، با جشن خرمن شروع می‌شود.

 در نگارش این جلد از «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» پژوهشگران و نویسندگان مجلدهای ثابت به اضافه تعدادی از ایرانشناسان خارجی مشارکت داشته‌اند.

بنابه گفته قنواتی، بخشی از آداب و آیین‌های مختلف ایران به صورت  مدخل‌هایی در این کتاب آورده شده و به برخی از رقص‌های بومی و محلی اشاره شده است. برخی از هنرهای صنایع دستی مثل زری‌دوزی نیز از دیگر بخش‌های جلد چهارم این اثر است.

جعفری قنواتی از احتمال تداوم این پروژه تا بیش از 10 جلد خبر داد. گروه پژوهشی همکار این محقق هم‌اکنون مشغول فعالیت برای تالیف جلد پنجم این مجموعه هستند که برخی از مدخل‌های  آن «شاهنامه» و «زمین» از منظر فرهنگ مردم است. همچنین در این مجلد به برخی از افسانه‌های مهم مثل «سنگ صبور» یا مفاهیمی مثل «زن در فرهنگ مردم ایران» و نیز به افسانه‌هایی که در مناطق خاص ایران رواج داشته مثل «زنبیل‌فروش» کردستان پرداخته شده است.

 ویراستاری علمی «دانشنامه فرهنگ مردم» را دکتر اصغر کریمی و دکتر محمد جعفری قنواتی بر عهده دارند.

«دانشنامه فرهنگ مردم ایران» دانشنامه‌ای تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است که توسط  بخش مردم‌شناسی دانشنامه ایران در مرکز  دایره المعارف بزرگ اسلامی در حال تهیه وتدوین  است.

 این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را  در برمی‌گیرد که در 20 کد طبقه‌بندی شده‌اند. برخی از این کدها عبارت‌اند از خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه و ... .

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: