حدادی: استاد سیاح تمنای شهرت نام نداشت

1395/6/2 ۱۲:۲۲

حدادی: استاد سیاح تمنای شهرت نام نداشت

نصراله حدادی، کتابشناس و پژوهشگر در نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح با اشاره به اینکه چرا از چرا از تعداد دانشمندان ما روز به روز کاسته می‌شود؟ گفت: زنده‌یاد سیاح دل از شهرت بریده بود و در گوشه‌ای به خدمت و نشر کتاب مشغول بود و تمنای دیده شدن و شهرت نام نداشت.

نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح برگزار شد
 چرا از تعداد دانشمندان ما روز به روز کاسته می‌شود؟
 

 
 
نصراله حدادی، کتابشناس و پژوهشگر در نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح با اشاره به اینکه چرا از چرا از تعداد دانشمندان ما روز به روز کاسته می‌شود؟ گفت: زنده‌یاد سیاح دل از شهرت بریده بود و در گوشه‌ای به خدمت و نشر کتاب مشغول بود و تمنای دیده شدن و شهرت نام نداشت.

 
 نشست یادبود خدمات علمی استاد احمد سیاح با سخنرانی محمد صالحی کوشا، پژوهشگر، نصراله حدادی، کتابشناس و پژوهشگر و عبدالحمید سیاح دوشنبه یکم شهریورماه در سرای اهل قلم با حضور جمعی از اهل قلم و ادب برگزار شد. در این نشست برخلاف اعلام قبلی احمد مسجدجامعی، عضور شورای شهر تهران حضور نداشت.

بازار با حضور کتابفروشان محل کسب و فرهنگ بود

حدادی با یادی از درگذشتگان نشر (زنده‌یادان عبدالرحیم جعفری، علیرضا حیدری، محمد زهرایی و ...) گفت: روزگاری به بازار تهران که گذر می‌کردی کتابفروشی‌هایی را می‌دیدید که رونق دارند و اهل قلم با سیاحت در بازار، از خرید کتاب نیز غافل نبودند و بر همین اساس بزرگانی چون آیت‌الله شهرانی، علامه طباطبایی و علامه دهخدا و ... بروز و ظهور داشتند و رونق علاوه بر محل کسب، مکان تبادل فرهنگ نیز بود اما امروز دیگر بازار تهران محل امنی نیست و کتاب در آن جایی ندارد.

وی افزود: گاه فکر می‌کنیم چرا دیگر امثال علامه طباطبایی و علامه دهخدا و دیگر بزرگان در جامعه ما گم شدند؟ چرا از تعداد دانشمندان ما روز به روز کاسته و جانشینی برای آنها متولد نمی‌شود؟ برای یافتن این پرسش به پیرامون خود نگاه کنید در جامعه‌ای که با خیل دانش‌آموزن و دانشجویانش شمارگان کتاب 100 نسخه است چرا انتظار رشد و نمو نخبگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر را داریم؟

این کتابشناس ادامه داد: امثال استاد سیاح پس از کار و تلاش بسیار و با رعایت اصول اخلاقی به سراغ علم‌اندوزی رفتند و وارد عرصه فرهنگ و نشر کتاب شدند. در جامعه امروز ما اخلاق حلقه مفقوده‌ است. نگاه کنید به فهرست بزرگانی چون لرزاده،حاج حسین ملک، فیروزآبادی و شمشیری ببینید چطور از مال خود گذشتند تا اخلاق در جامعه بماند و فقر فرهنگ را از جامعه دور نکند.

حدادی اظهار کرد: زنده‌یاد سیاح دل از شهرت بریده بود و در گوشه‌ای به خدمت و نشر کتاب مشغول بود و تمنای دیده شدن و شهرت نام نداشت. نسل سیاح از مدرسه‌هایی برخاسته بودند که علم به معنای واقعی تدریس می‌شد و سال‌ها زانو زدن و مرارت کشیدن باعث شد که وی آثار باارزشی از خود به یادگار بگذارد.

وی بیان کرد: استاد سیاح جوهر فرهنگ داشت و این دغدغه باعث شد که در گوشه‌ای بنشیند و به دور از هیاهو به تعبد و تحریر بپردازد.

محققی که اهل خویشتن‌شناسی بود

صالحی‌کوشا در ادامه این نشست گفت: از کتاب «فرهنگ‌نامه عربی فارسی» استاد سیاح استفاده بسیار کردم وی علاوه بر این کتاب آثار ارزشمند دیگری از خود به جای گذاشته است.
 
وی افزود: سیاح تلاش می‌کرد که در مرتبه نخست خود را بشناسد و با خویشتن‌شناسی که یکی از مراحل سیر و سلوک عرفانی است به سوی خداشناسی گام بردارد.
 
این پژوهشگر ادامه داد: زنده‌یاد سیاح اهل تهذیب نفس و نماز شب بود و با برخورداری از این ویژگی‌ها در حیطه چاپ و تالیف کتاب فعال بود و به عرصه فرهنگ کمک می‌کرد.

قدم‌های تحسین‌برانگیز برای ترویج فرهنگ

عبدالحمید سیاح نیز در این مراسم گفت: استاد تمام زندگی خود را وقف ترویج فرهنگ و معرفت دینی کرد. وی در طول ده‌ها سال و با حوصله و پشتکاری تحسین‌برانگیز قدم‌های بلندی را در نشر معارف اسلامی برداشت و کتاب مهمی به ویژه در عرصه لغت‌نامه و فرهنگ‌نامه را با همت و سرمایه شخصی‌اش به زیور طبع آراست و در دسترس اهل علم و تحقیق قرار داد.
 
وی افزود: البته استاد پس از خوشه‌چینی‌های پربرکت به تحقیق و تالیف روی آورد و نخستین اثرش با کتاب «زندگانی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)» آغاز و بعد «آیینه باطن یا قیافه‌شناسی» را که ترجمه «فراسه الحدیث» جرجی زیدان، ادیب مشهور لبنانی بود در سال 1330 ه.ش به چاپ رساند.
 
مدیر انتشارات اسلام ادامه داد: پدر بیش از 50 تالیف و تحقیق در کارنامه پربار علمی خود دارد و همچنین در راستای نشر و ترویج فرهنگ قرآن و عترت «انتشارات اسلام» را تاسیس کرد.
 
حمید سیاح عنوان کرد: استاد درباره فعالیت‌های علمی خود می‌نویسد: «حقیر در رشته‌های دیگر، قرآن و حدیث و تاریخ هر کدام تالیفاتی دارم . متفرقات به نام گنجینه، مجموعه‌هایی تقدیم به کرده‌ام: لکن این عمر گرانمایه که ثلث آن به خواب و خیال گذشت و ثلث دیگرش به تهیه معاش، یک ثلث باقی مانده به شب و روز خدمت به فرهنگ‌دوستان و طالبان حقیقت صرف شد.»

در این نشست همچنین محسن حافظی و سمیعی به یاد عبدالحمید سیاح اشعاری را برای حاضران سرودند و دکتر چمن‌زار نیز سخنی در رابطه با کسب علم از محضر آیت‌الله رفیعی‌قزوینی به همراه سیاح ذکر کردند.
 
در پایان نشست از کتاب «عبدالحمید سیاح» از مجموعه کتاب‌های مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران که از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده، رونمایی شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: