خاطراتی که زنده می‌شوند

1395/5/18 ۱۰:۴۰

خاطراتی که زنده می‌شوند

در یکی از واحدهای ساختمانی قدیمی حوالی خیابان شهید بهشتی کارگاهی وجود دارد که در گوشه و کنارش هر طرف سر بچرخانی مجسمه یکی از بزرگان و مشاهیر را می‌بینی. مجسمه‌هایی که آنچنان در اندازه شبیه شخصیت حقیقی‌شان هستند که تشخیص مجسمه بودن آنها در نگاه نخست دشوار است. در این کارگاه علیرضا خاقانی به همراه همکاران خود چهره مشاهیر و بزرگان ایران‌زمین را با یادها پیوند می‌زند تا مرور زمان گرد فراموشی بر آنها ننشاند




 ریحانه جاویدی : در یکی از واحدهای ساختمانی قدیمی حوالی خیابان شهید بهشتی کارگاهی وجود دارد که در گوشه و کنارش هر طرف سر بچرخانی مجسمه یکی از بزرگان و مشاهیر را می‌بینی. مجسمه‌هایی که آنچنان در اندازه شبیه شخصیت حقیقی‌شان هستند که تشخیص مجسمه بودن آنها در نگاه نخست دشوار است. در این کارگاه علیرضا خاقانی به همراه همکاران خود چهره مشاهیر و بزرگان ایران‌زمین را با یادها پیوند می‌زند تا مرور زمان گرد فراموشی بر آنها ننشاند. او که دکترای «ارتز پروتز» دارد و به ساخت اعضای مصنوعی بدن می‌پردازد، از نوجوانی نقاشی پرتره کار کرده و از سال 1389 تصمیم گرفته علم و هنر را با هم ترکیب کند که حاصل این تصمیم او ساخت مجسمه‌های سیلیکونی از مشاهیر ایران است. کارگاه مجسمه‌سازی خاقانی انگار پشت صحنه‌ای از موزه مادام توسو است، اما با وجود اینکه مجسمه‌سازان توانمندی مانند علیرضا خاقانی و سایر افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند وجود دارند و مجسمه‌هایی مشابه چهره واقعی افراد می‌سازند تاکنون موزه‌ای مشابه موزه مادام توسوی لندن در ایران راه‌اندازی نشده است. گرچه موزه مشاهیر در برج میلاد تهران ساخته شده، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدامی برای استفاده از این نوع مجسمه‌ها در ایجاد یک موزه تخصصی انجام نداده است.

  راه‌اندازی موزه مجسمه‌های زنده، نیازمند متولی
علیرضا خاقانی که نزدیک به 10 سال است در زمینه ساخت مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر فعالیت می‌کند، درباره راه‌اندازی موزه‌ای مانند مادام توسو در ایران به «فرهیختگان» گفت: «برای راه‌اندازی چنین موزه‌ای در ابتدای امر باید یک تیم قوی از مجسمه‌سازان خوب تشکیل شود که بتوانند با صرف وقت کم، مجسمه‌ها را با کیفیت و مشابه چهره واقعی بسازند. قدم بعدی برای راه‌اندازی چنین موزه‌ای پشتوانه مالی است.» این هنرمند درباره موزه مادام توسو بیان کرد: «موزه مادام توسو بیشتر از آنکه یک فضای فرهنگی باشد، جنبه تجاری دارد اما در نمونه ایرانی این موزه مانند موزه مشاهیر هدف کسب درآمد نیست بلکه معرفی شخصیت‌های فرهنگی و ملی ایران است. اگر قرار باشد در ایران موزه‌ای مانند مادام توسو راه‌اندازی شود، جنبه هنری بیشتر خواهد بود و نمونه ایرانی چنین موزه‌ای قطعا از مادام توسو بهتر می‌شود چراکه هدفی که برای این کار وجود دارد با‌ارزش‌تر از کسب درآمد صرف است. همچنین جنس مجسمه‌هایی که در موزه مادام توسو قرار دارد از موم است، در حالی که نمونه‌های ایرانی قالبا از جنس سیلیکون ساخته می‌شود که نسبت به موم مقاوم‌تر بوده و سبب می‌شود مجسمه به شخصیت واقعی نزدیک‌تر باشد.»
او درباره حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایده راه‌اندازی یک موزه تخصصی از مجسمه‌های مشاهیر افزود: «من تاکنون هیچ ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی نداشته‌ایم. این سازمان تا امروز اقدامی برای معرفی این مجسمه‌ها نداشته که البته شاید بتوان دلیل آن را مشکلات مربوط به بودجه و اعتبار دانست اما اگر سازمان میراث فرهنگی به فکر راه‌اندازی چنین موزه‌ای باشد من استقبال می‌کنم و قطعا با این سازمان همکاری خواهم کرد.»

  از مجسمه‌های سفارشی تا مجسمه‌های دلی
خاقانی در پاسخ به اینکه چرا بیشتر از سایر شخصیت‌ها، مشاهیر فرهنگی در بین کارهایش دیده می‌شود، گفت: «ساخت مجسمه یک فرد به نوعی گرامیداشت او محسوب می‌شود و من حس کردم نیاز است از این چهره‌ها تجلیل شود و با قرار دادن مجسمه‌هایشان در موزه‌ها از فراموش شدن آنها جلوگیری کرد و یاد این شخصیت‌ها زنده بماند تا شاید عاملی باشد که مردم ترغیب شوند برای مطالعه بیشتر درباره آنها.» او افزود: «تعدادی از مجسمه‌ها به سفارش موزه‌ها ساخته می‌شود، مانند مجسمه آیت‌الله مدرس که برای موزه مدرس تهران ساخته شده اما بعضی از کارها برای دل خودم ساخته شده‌اند، انگار که باید ساخته شوند تا ادای دین باشد به آنها حتی اگر هیچ کسی مجسمه‌شان را سفارش ندهد، اگر خوب ساخته شوند راه خود را به موزه‌ها پیدا می‌کنند مانند مجسمه استاد دولت‌آبادی، شجریان و لطفی.»
با وجود مهارت مجسمه‌سازان ایرانی در زمینه ساخت مجسمه‌های مشاهیر، راه‌اندازی موزه‌ای تخصصی مانند آنچه در سایر کشورها وجود دارد با اندکی حمایت و خلاقیت از سوی نهادهای مربوط، دور از ذهن نیست و شاید بتوان امیدوار بود که در آینده نزدیک بسیاری از چهره‌های شاخص ایران را زیر یک سقف نظاره کرد.

 

منبع: فرهیختگان

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: